Salling Group og Starbucks bakker op om national emballageordning: Indfører genbrugskopper fra i morgen
Borgmestrene i Danmarks tre største byer opfordrer regeringen til at indføre pant på takeaway-emballage. En ordning som Salling Group og Starbucks hilser velkommen.

Alt for meget takeaway-emballage flyder i skraldespande og naturen. Derfor bakker Salling Group og Starbucks op om borgmestrene fra landets tre største byer, som direkte opfordrer regeringen til at indføre en national pantordning på takeaway-emballage, som man kender det fra bl.a. flasker og dåser.
“Vi er glade for at se, at borgmestrene fra landets tre største byer direkte opfordrer til en national genbrugsordning for emballage, som vi i Salling Group har skubbet på for gennem længere tid. Vi har gode vaner, når vi panter vores dåser, og den vane skal vi også have, når det omhandler takeaway-emballage,” siger kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Salling Group, Henrik Vinther Olesen.
Som et skridt i den rigtige retning går Starbucks fra i morgen, 1. maj, med i forsøgsordningen i Aarhus, hvor man har implementeret et retursystem til to-go-kopper. Det kommer til at ske i de to caféer, som ligger henholdsvis i Salling Aarhus og i Borgporten tæt på Aarhus Domkirke.
Head of Franchise i Starbucks, Michael Hald, er positiv overfor ordningen.
“Hvert år bruges og smides rigtig mange to-go-kopper i skraldespanden. Det kan mindskes med det nye system, som vi i Starbucks er glade for at kunne bakke op om,” siger Michael Hald.
Han håber, at forsøgsordningen i Aarhus kan være med til at bane vejen for et nationalt retursystem.
“Det er en ordning, som giver rigtig god mening. Det er en god idé at returnere to-go-emballage, som vi kender det fra blandt andet juice, sodavand og nu også kaffekopper. Det er meget bedre, at det kan genbruges, så det ikke ender i skraldespanden eller endnu værre i naturen,” understreger Michael Hald.
I mange år har gæsterne kunne medbringe sin egen kop i Starbucks og dermed undgå at få en to-go-kop. Derudover bliver drikkevarerne serveret i enten glas eller porcelænskopper, hvis gæsterne sidder og nyder kaffen, kakaoen eller teen i caféen - alt sammen for at mindske brugen af engangsemballage.
FAKTA:
- To-go-pantkopperne kan kun afleveres i en af de opstillede automater rundt omkring i Aarhus og altså ikke direkte hos Starbucks
- I Starbucks kan man købe en to-go-pantkop, når man bestiller den mindste størrelse af varme drikke
- Gæsterne betaler fem kroner for koppen, som de får retur, når de panter den i en af automaterne
- Forsøgsordningen med to-go-pantkopper er opstået i et samarbejde mellem Aarhus Kommune og TOMRA
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 59.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 12 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Kvindernes fodbold-EM: Få en signeret fanplakat, adgang til spillerportrætter og lær at lave Zidane-finten26.6.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du en fodboldfan i hjemmet? Lige nu kan kunder i Salling Groups tre dagligvarekæder Netto, føtex og Bilka tage EM-fodboldfeberen med hjem i stuerne, når de er ude at handle.
Salling Fondene anerkender medarbejdere med millionbeløb20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år kan 15.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen se frem til en ekstra udbetaling på deres juni-lønseddel, når Salling Fondene uddeler mere end 16 millioner kroner.
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum