Salling Group

Salling Group og Starbucks bakker op om national emballageordning: Indfører genbrugskopper fra i morgen

Del

Borgmestrene i Danmarks tre største byer opfordrer regeringen til at indføre pant på takeaway-emballage. En ordning som Salling Group og Starbucks hilser velkommen.

Alt for meget takeaway-emballage flyder i skraldespande og naturen. Derfor bakker Salling Group og Starbucks op om borgmestrene fra landets tre største byer, som direkte opfordrer regeringen til at indføre en national pantordning på takeaway-emballage, som man kender det fra bl.a. flasker og dåser. 

“Vi er glade for at se, at borgmestrene fra landets tre største byer direkte opfordrer til en national genbrugsordning for emballage, som vi i Salling Group har skubbet på for gennem længere tid. Vi har gode vaner, når vi panter vores dåser, og den vane skal vi også have, når det omhandler takeaway-emballage,” siger kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Salling Group, Henrik Vinther Olesen.  

Som et skridt i den rigtige retning går Starbucks fra i morgen, 1. maj, med i forsøgsordningen i Aarhus, hvor man har implementeret et retursystem til to-go-kopper. Det kommer til at ske i de to caféer, som ligger henholdsvis i Salling Aarhus og i Borgporten tæt på Aarhus Domkirke.  

Head of Franchise i Starbucks, Michael Hald, er positiv overfor ordningen. 

“Hvert år bruges og smides rigtig mange to-go-kopper i skraldespanden. Det kan mindskes med det nye system, som vi i Starbucks er glade for at kunne bakke op om,” siger Michael Hald. 

Han håber, at forsøgsordningen i Aarhus kan være med til at bane vejen for et nationalt retursystem.  

“Det er en ordning, som giver rigtig god mening. Det er en god idé at returnere to-go-emballage, som vi kender det fra blandt andet juice, sodavand og nu også kaffekopper. Det er meget bedre, at det kan genbruges, så det ikke ender i skraldespanden eller endnu værre i naturen,” understreger Michael Hald.  

I mange år har gæsterne kunne medbringe sin egen kop i Starbucks og dermed undgå at få en to-go-kop. Derudover bliver drikkevarerne serveret i enten glas eller porcelænskopper, hvis gæsterne sidder og nyder kaffen, kakaoen eller teen i caféen - alt sammen for at mindske brugen af engangsemballage.  

FAKTA:  

  • To-go-pantkopperne kan kun afleveres i en af de opstillede automater rundt omkring i Aarhus og altså ikke direkte hos Starbucks 
  • I Starbucks kan man købe en to-go-pantkop, når man bestiller den mindste størrelse af varme drikke 
  • Gæsterne betaler fem kroner for koppen, som de får retur, når de panter den i en af automaterne 
  • Forsøgsordningen med to-go-pantkopper er opstået i et samarbejde mellem Aarhus Kommune og TOMRA 

Kontakter

Om Salling Group

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 59.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 12 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Fra madspild til overskud: Salling Groups nye øl er lavet på overskudsbrød31.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Der lander en god nyhed på hylderne i Salling Groups butikker, idet dagligvarekoncernen, FoodRemade og bryggeriet BRØL lancerer et nyt initiativ i kampen mod madspild. Brød fra 6.000 kilo ”overskudsbrød”, som ikke kan sælges, bruges i brygningen af to nye øl, der sælges i føtex og Bilka og fra uge 24 også i Netto. Projektsamarbejdspartnere øjner stort potentiale i samarbejdet.

Salling åbner nye BOSS- og HUGO-franchisebutikker i strategisk samarbejde med HUGO BOSS27.5.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Som del af et stort nyt samarbejde med den internationale modegigant HUGO BOSS bliver Salling francisetager for de to brands BOSS og HUGO og planlægger at åbne et tocifret antal BOSS- og HUGO-butikker i Danmark over en femårig periode. Udover de nye butikker vil de to nuværende shop-in-shops i Salling Aarhus og Aalborg blive yderligere ekspanderet for at afspejle de to brands nye butikskoncepter.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye