Tilbud til alle skoleelever: Frihed på to hjul

Alle Børn Cykler hedder Cyklistfor­bundets skolekampagne, der er åben for tilmelding nu. Men alle børn cykler desværre ikke – og det er baggrun­den for kampagnen, der gør det nemt for lærerne at bruge cyklen i undervisningen.

Kasper nyder friheden ved at cykle

13-årige Kasper fra Frederikssund nyder sin frihed på cyklen. Han cykler selv 2,7 km til skole og cykler også til håndbold og guitarun­dervisning.

“Cyklen giver mig frihed til at tage hen, hvor jeg vil, og jeg bliver uafhængig af mine forældre, som nogle gange ikke er hjemme. Det er rart at vide, jeg selv kan transportere mig,” siger Kasper.

Men alt for mange børn nyder ikke den frihed, som Kasper har. Børnecyklingen i Danmark er i frit fald. Det er baggrunden for Cyklistforbundets skolekampagne, Alle Børn Cykler.

”Cyklen er frihed på to hjul, og vi ønsker, at alle børn oplever den frihed, som Kasper har, men desværre er der færre og færre børn, der cykler, og derfor er der stort behov for, at lærerne og skolerne sammen med forældrene hjælper med til at vende den kedelige udvikling,” siger Mai-Britt Aagaard Kristensen, der er projektleder for Alle Børn Cykler i Cyklist­forbundet.

Med kampagnen leverer Cyklistforbundet redskaberne, så lærerne på alle klassetrin nemt kan arbejde med cykling. Kampagnen indeholder en landsdækkende cykeldyst, masser af bevægelse og sjove undervisningsmaterialer med cyklen i centrum. ABC afsluttes med kåringen af årets vinderklasser og udnævnelsen af Årets Børnecyklist.  Hovedpræmien er mountainbikes til alle elever i klassen fra den danske cykelproducent HF Christiansen. Det er gratis at deltage i kampagnen.

Særligt tilbud til de store elever

Alle Børn Cykler har desuden et særligt tilbud til de store elever i udskolingen. Cyklistforbundet sætter unges cykelvaner til debat med podcast og såkaldte Bikestagrams.

"Hver tredje elev i udskolingen cykler altid til skole, men det er desværre kombineret med, at hver tredje elev aldrig cykler til skole. Den fordeling vil vi i Cyklistforbundet gerne lave om på," siger Mai-Britt Aagaard Kristensen og fortsætter: "Derfor tilbyder vi nu en helt ny skræddersyet indsats til 7.-10. klasserne med nye materialer og konkurrencer, som lærerne frit kan vælge til og fra, som de lyster."

Kampagnen kører den 4.-17. september 2023 med støtte fra Novo Nordisk og Sundhedsstyrelsen, så det er gratis for skolerne at være med.

FAKTA:

Alle Børn Cykler er landets største børnemotionskampagne, hvor typisk over 100.000 skole-elever på klassebasis dyster om at cykle flest dage til skole og fritidsaktiviteter.

At cykle i hverdagen gør en stor forskel for børns sundhed og trivsel. Cyklistforbundet ønsker at inspirere skoler og forældre til at bakke op om et godt og aktivt børneliv med masser af cykling. Det er gratis for skolerne at deltage i kampagnen.

Kampagnen, der henvender sig til alle klassetrin, indeholder en landsdækkende cykeldyst, undervisningsmateriale til fagene og en forældreindsats. Kampagnen sluttes af med at kåre årets vindeklasser og Årets Børnecyklist.

De 10-17-årige cyklede 31,9% færre cykelture i 2019 sammenlignet med 2009.