Der skal styr på de ulovlige el-køretøjer
Vi skal have ryddet op i det ’vilde vesten’ på cykelstier og veje.

I dag falder der dom i sagen med den 25-årige mand, der på katastrofal vis kørte ind i familiefaren Carl Magnus Lotz Rosenberg og gjorde ham lam fra livet og ned. Det er en anledning til at sætte fokus på, at der skal styr på de alt for mange ulovlige el-køretøjer, der kører rundt på veje og cykelstier. Det siger direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.
”Når man læser om ulykken, står der mange steder, at Magnus Lotz Rosenberg blev kørt ned af en ung mand på en elcykel, men det er ikke helt rigtigt. Det er mere korrekt at sige, at han blev kørt ned af en ung mand på et ulovligt, elektrisk køretøj, som slet ikke burde findes på vejen. Den 25-årige havde blandt andet udstyret elcyklen med et gashåndtag, og så taler vi altså ikke længere om en cykel, men nærmere en slags ulovlig el-knallert,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Der er meget klare regler for, hvor hurtigt en elcykel må køre, og der er også specielle krav til de såkaldte speed pedelecs, som må køre 45 km/t.
”Der kører en masse elektriske køretøjer rundt derude, som ikke lever op til de her krav, og som i virkeligheden er ulovlige elektriske knallerter eller endda motorcykler, da farten kan blive meget høj. Helt op til 80-90 km/t. Det tager ti minutter at købe et ulovligt køretøj fra Kina på en dansk hjemmeside, som helt unge drenge så kører rundt på. Vi skal have ryddet op i det ’vilde vesten’, som det er blevet,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Ifølge Kenneth Øhrberg Krag har forhandlerne et ansvar for at oplyse helt tydeligt om, at de her køretøjer ikke må bruges på offentlig vej.
”Politiet skal selvfølgelig slå ned på de her ulovlige køretøjer og stange nogle velvoksne bøder ud, men der er alt for mange, der ikke ved, at de kører på et ulovligt køretøj – også forældre, der køber dem til deres store børn. Det skal være helt tydeligt for køberne, at du kun må køre på den på din egen markvej. Det eneste, de her køretøjer har til fælles med en cykel, er pedalerne.”
Kontakter
Jørgen SchlosserPressechef
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Hvilken lærer fortjener Alle Børn Cykler Prisen 2025?16.9.2025 13:19:54 CEST | Pressemeddelelse
Kender du en cykelglad lærer, der fortjener et skulderklap, fordi læreren bærer cykelglæden videre til sine elever? Så kan du nominere din kandidat til Cyklistforbundets lærerpris.
Cykelglade skolefritidsordninger15.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt gratis tilbud fra Cyklistforbundet skal få landets SFO’er til at deltage i at gøre børnene til cykelbørn.
Als-Fyn: Verdens længste cykelbro kan være på vej til Danmark9.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis man bygger bro mellem Als og Fyn, skal den have en cykelsti. Det er det bæredygtige valg, og den kan blive en kæmpe turistattraktion.
Når labre larver og marcipanbrød bliver billigere, skal cyklen også blive det26.8.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Debatindlæg: Af Kenneth Øhrberg Krag Direktør i Cyklistforbundet
Tæt på hver tredje deltager i cykelkampagne valgte el: Næsten lige så sund som rugbrødscyklen11.8.2025 11:18:33 CEST | Pressemeddelelse
Stadig flere danskere har taget elcyklen til sig, og det ses tydeligt på statistikkerne for årets store Vi Cykler til Arbejde-kampagne, som Cyklistforbundet står bag. Her havde hver tredje deltager en elcykel. Selvom el-deltagerne fik ekstra hjælp, er de næsten lige så sunde som dem, der valgte rugbrødscyklen, viser udenlandsk forskning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum