Tidlig SFO betyder skoleforberedelse for flere og flere børn allerede som 4-årige
Kommunernes brug af tidlig SFO har i øjeblikket stor politisk bevågenhed og med god grund. En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, viser at flere og flere kommuner benytter sig af tidlig SFO, vel at mærke uden at vi har viden om, hvad starten i tidlig SFO betyder for børnene.
Børn skal forholde sig til skolen i en tidligere alder
Når børnene starter tidligere i SFO, får det også betydning for deres tid i børnehaven. Børnehaven skal begynde at skabe sammenhæng til børnehaveklassen et år før børnene starter i skole eller tidlig SFO. Det er bestemt af dagtilbudsloven fra 2018. Det vil sige, at et barn, der skal starte i tidlig SFO i maj, allerede et år inden starten i SFO bliver en del af det skoleforberedende arbejde i børnehaven. Hvis barnet er et af de yngste i sin nye klasse, vil det være 4 år, når det skoleforberedende arbejde starter.
”Vi ved, at børn udvikler deres kognitive og sociale kompetencer via leg, og det kan være en hårfin balance at aktivere børn i den alder med tanke på den forestående skolestart. Legen er et vigtigt element i lovgrundlaget for børnehaveklassen, så arbejdet for at skabe sammenhæng til børnehaveklassen behøver ikke at være så forskelligt fra det, børnene ellers møder i daginstitutionen. Men vi ved meget lidt om, hvordan det skoleforberedende arbejde tilrettelægges og endnu mindre om, hvilken betydning den tidligere skolestart har”, fortæller EVA’s områdechef for dagtilbud for børn, Dina Celia Madsen.
Hver anden skole benytter tidlig SFO
EVA’s undersøgelse viser, at mere end hver anden skole benytter en skolestartsmodel, hvor børnene starter i SFO, inden de starter i børnehaveklassen. De fleste børn, der starter på skoler med tidlig SFO, starter i april (på 38 % af skolerne) eller maj (37 %). Resten af børnene starter i tidlig SFO i marts, juni og nogle sågar i februar. Brugen af tidlig SFO har været stigende de seneste 15 år, og udviklingen ser ud til at fortsætte. 70 % af de skoler, som har planlagt en ændring af deres skolestartsmodel, vil gå over til skolestart med tidlig SFO.
Men vi mangler viden om fordele og ulemper ved tidlig SFO, forklarer Dina Celia Madsen:
”Det er tankevækkende, at så mange kommuner benytter en skolestartsmodel med tidlig SFO uden at der bliver fulgt op på, hvad det betyder for børnenes trivsel og udvikling, og uden at vi har viden om, hvordan tidlig SFO bliver udmøntet i de forskellige kommuner og skoler. Derfor hilser vi Børne- og Undervisningsministerens initiativ til en ny undersøgelse velkommen og håber, at den kan give viden om, hvordan tiden i dagtilbuddet op til skolestart og tiden i tidlig sfo tilrettelægges, og hvad det betyder for børnene”.
Nøgleord
Kontakter
Line GadeKommunikationskonsulent
Tlf:35255673lng@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum