Tidlig SFO betyder skoleforberedelse for flere og flere børn allerede som 4-årige
Kommunernes brug af tidlig SFO har i øjeblikket stor politisk bevågenhed og med god grund. En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, viser at flere og flere kommuner benytter sig af tidlig SFO, vel at mærke uden at vi har viden om, hvad starten i tidlig SFO betyder for børnene.
Børn skal forholde sig til skolen i en tidligere alder
Når børnene starter tidligere i SFO, får det også betydning for deres tid i børnehaven. Børnehaven skal begynde at skabe sammenhæng til børnehaveklassen et år før børnene starter i skole eller tidlig SFO. Det er bestemt af dagtilbudsloven fra 2018. Det vil sige, at et barn, der skal starte i tidlig SFO i maj, allerede et år inden starten i SFO bliver en del af det skoleforberedende arbejde i børnehaven. Hvis barnet er et af de yngste i sin nye klasse, vil det være 4 år, når det skoleforberedende arbejde starter.
”Vi ved, at børn udvikler deres kognitive og sociale kompetencer via leg, og det kan være en hårfin balance at aktivere børn i den alder med tanke på den forestående skolestart. Legen er et vigtigt element i lovgrundlaget for børnehaveklassen, så arbejdet for at skabe sammenhæng til børnehaveklassen behøver ikke at være så forskelligt fra det, børnene ellers møder i daginstitutionen. Men vi ved meget lidt om, hvordan det skoleforberedende arbejde tilrettelægges og endnu mindre om, hvilken betydning den tidligere skolestart har”, fortæller EVA’s områdechef for dagtilbud for børn, Dina Celia Madsen.
Hver anden skole benytter tidlig SFO
EVA’s undersøgelse viser, at mere end hver anden skole benytter en skolestartsmodel, hvor børnene starter i SFO, inden de starter i børnehaveklassen. De fleste børn, der starter på skoler med tidlig SFO, starter i april (på 38 % af skolerne) eller maj (37 %). Resten af børnene starter i tidlig SFO i marts, juni og nogle sågar i februar. Brugen af tidlig SFO har været stigende de seneste 15 år, og udviklingen ser ud til at fortsætte. 70 % af de skoler, som har planlagt en ændring af deres skolestartsmodel, vil gå over til skolestart med tidlig SFO.
Men vi mangler viden om fordele og ulemper ved tidlig SFO, forklarer Dina Celia Madsen:
”Det er tankevækkende, at så mange kommuner benytter en skolestartsmodel med tidlig SFO uden at der bliver fulgt op på, hvad det betyder for børnenes trivsel og udvikling, og uden at vi har viden om, hvordan tidlig SFO bliver udmøntet i de forskellige kommuner og skoler. Derfor hilser vi Børne- og Undervisningsministerens initiativ til en ny undersøgelse velkommen og håber, at den kan give viden om, hvordan tiden i dagtilbuddet op til skolestart og tiden i tidlig sfo tilrettelægges, og hvad det betyder for børnene”.
Nøgleord
Kontakter
Line GadeKommunikationskonsulent
Tlf:35255673lng@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum