Thisted Kommune får sølvmedalje i landsdækkende undersøgelse

Thisted går fra guld i 2019 til sølv i 2020 i årlig undersøgelse af kommunernes ejendomsvenlighed. En kommunal forskel i grundskylden afholder Thisted fra igen at tage førstepladsen.

Thisted Kommune brillerer, når det gælder om at skabe gode rammer for brugere af danske ejendomme. Kommunen er nemlig Danmarks anden mest ejendomsvenlige, viser en ny undersøgelse fra EjendomDanmark. Undersøgelsen sætter fokus på, hvilke kommuner der skaber de bedste rammer for at tiltrække ejendomsinvesteringer og vækst.

Thisteds borgmester Ulla Vestergaard (A) glæder sig over, at kommunen igen er røget helt til tops.

”Jeg er stolt over, at Thisted igen i år får så flot en placering. Vi har været gode til at arbejde målrettet med at forbedre forholdende for dem, der ønsker at investere i vores kommune. Det er de små forskelle, der tæller i denne type undersøgelser og at få en topplacering viser, at vi gør noget rigtigt.”

Tæt kapløb

Kapløbet mod årets vinderkommune, Billund, er tæt. Kun en forskel i grundskyld afholder Thisted for at nå helt til tops. I Thisted ligger den på 23,75 promille, i Billund på 18,48 promille. Til gengæld kan Thisted bryste sig af at have den laveste sagsbehandlingstid for byggesager blandt samtlige kommuner i landet. Samtidig opkræver Thisted ingen timepris for byggesagsbehandling.

”Sagsbehandling og timepris er noget, vi har fokus på, fordi vi ved, det betyder meget for både ejendomsejere og erhvervslivet, at de hurtigt kan komme videre med deres idéer. Derfor arbejder vi hele tiden på at forkorte de processer, der kan være omkring sagsbehandling. Bl.a. holder vi ofte et opstartsmøde med ansøgeren for at finde frem til, hvordan vi i fællesskab kan smidiggøre sagsbehandlingen,” siger Ulla Vestergaard.

Thisted får også point for et lavt antal ejendomsforbrydelser, der bl.a. tæller hærværk og indbrud. Samtidig opkræver kommunen ikke dækningsafgift.

“Stor ros og anerkendelse til Thisted for endnu engang at have lagt sig i selen for at skabe gode vilkår til erhvervsliv og ejendomsejere. Det er særligt vigtigt i en tid, hvor det danske erhvervsliv og økonomien i forvejen er presset i knæ pga. coronakrisen,” siger Jannick Nytoft.

Jylland stærkt repræsenteret i top-10

Det er niende år i træk, EjendomDanmark måler på ejendommenes vilkår i landets 98 kommuner. Igen i år ligger de jyske kommuner generelt lunt i svinget og tager ni ud af ti pladser i top-10.

På landsplan går det overordnet set bedre på to ud af de seks parametre, som indgår i undersøgelsen set i forhold til sidste år. På den positive side fortsætter antallet af ejendomsforbrydelser med at falde og ligger nu historisk lavt. Ejendomsforbrydelser er faldet med 8,2 procent på landsplan. En række kommuner har sænket dækningsafgiften.

Kommunerne har dog også bevæget sig i en mere negativ retning. Sagsbehandlingstiden er steget svagt det sidste år, og timeprisen for byggesagsbehandlingen er i gennemsnit steget med næsten 60 kr. per time. To kommuner har sat grundskylden op, mens resten har holdt den i ro. Der er ikke sket ændringer i antallet af lejeregulerede kommuner.

Fakta: Det bliver kommunerne målt på

I EjendomDanmarks årlige undersøgelse måles kommunerne på forhold, som de selv har indflydelse på, og som har betydning for ejendommene. Ud over grundskyld tæller dækningsafgift, om kommunens private lejeboliger er reguleret eller ej, sagsbehandling for byggesager, byggesagsgebyrer og antallet af ejendomsforbrydelser (brandstiftelse, hærværk og indbrud).