Telias danske netværk er nu 100 % grønt

Den eksplosive vækst i dataforbruget kræver, at teleselskaberne investerer i løsninger, der kan sikre et klimaneutralt dataforbrug. På den baggrund er Telia Danmark nu klar til at tilbyde kunderne et 100 % grønt netværk.
I forbindelse med corona-nedlukningen af Danmark har Telias kunder benyttet op mod 40 % mere data – mens teleselskabets energiforbrug i samme periode kun er steget med knap 2 %.

Danskernes dataforbrug stiger i gennemsnit med 40% om året, og globalt fordobles datamængden hvert andet år. Denne eksponentielle vækst skyldes primært streaming af indholdsbaserede underholdningstjenester (Netflix, HBO, YouTube mv.) og virksomheders ambitiøse digitaliseringsagendaer.

Når vi bruger internettet, forbruger vi indirekte energi via driften af bl.a. netværk og datacentre. Særligt datacentrene kræver store mængder strøm til drift af IT-udstyr og køling af servere. Om ti år forventes datacentrene således at have øget Danmarks samlede elforbrug med hele 17 pct.

Det har skabt bekymring for udviklingen i internettets energiforbrug, og telebranchen er blevet sammenlignet med flytrafikken som monumental klimasynder.

Klimaneutral datatrafik
Kritikken er reel og relevant – og derfor har Telia længe arbejdet med problemstillingen og mulighederne for at kunne levere fremtidssikret, klimaneutral datatrafik. Resultatet er, at Telias netværk, datacentre, butikker og hovedkontor i dag drives af grøn strøm.

”I Telia har vi lovet hinanden og vores omverden, at vi vil være CO2-neutrale senest i 2030. Det er et løfte, der forpligter. Derfor er jeg særdeles stolt over, at vi nu kan sige, at elforbruget i vores datacentre, netværk, butikker og på vores hovedkontor i dag er 100 % grønt. Det betyder, at vi udnytter al den grønne strøm, vi kan købe, hvilket er op til 70 %. Og herfra køber vi grønne certifikater, som sikrer, at den resterende energi, vi forbruger, kommer fra vedvarende energikilder”, siger Thomas Kjærsgaard, administrerende direktør i Telia Danmark.

Investering i energieffektivitet
Sideløbende med konverteringen til grøn energi har Telia arbejdet på at energieffektivisere driften og kølingen af selskabets datacentre. Disse tiltag er lykkedes i en sådan grad, at selvom dataforbruget i Danmark er tredoblet siden 2015, så er Telias CO2-udslip i samme periode reduceret med 1.405 tons.

Herudover betyder den løbende udvikling og implementering af nye teknologier, at mobilområdet hele tiden bliver mere energieffektivt. Således kan 4G flytte omtrent fem gange mere data end 3G – med samme strømforbrug – og samme gevinst venter ved opgraderingen til 5G.

I forbindelse med corona-nedlukningen af Danmark har Telias kunder benyttet op mod 40 % mere data – mens Telias energiforbrug i samme periode kun er steget med knap 2 %. Det illustrerer, at væksten i datatrafik ikke længere er lig med et tilsvarende stigende energiforbrug.

Telia deltager i Regeringens klimapartnerskab for IT, Service, Rådgivning og Turisme. Her undersøger branchen muligheden for at genanvende overskudsvarmen fra datacentrene til opvarmning af beboelse, hvilket vil kunne sikre en decideret klimagevinst på driften af datacentrene.

Stort klimapotentiale i digitaliseringen
Vigtigheden af et grønt netværk forstærkes af, at teleindustrien rummer et enormt potentiale i forhold til at løfte den samlede klimaindsats gennem at hjælpe andre brancher med at mindske deres CO2-udslip:

”Skal den offentlige trafik, renovationskørsel og andre CO2-udledende aktiviteter klimaeffektiviseres, så kræver det intelligente løsninger, der drives af mobilnetværket gennem fx IoT-teknologi. Vores bæredygtighedsfokus er derfor i lige så høj grad på, hvordan vi kan blive en del af løsningen og ikke blot en mindre del af problemet. Teleområdet har potentialet til at levere et positiv samlet aftryk på Danmarks klimaregnskab fremover,” siger Thomas Kjærsgaard.

I rapporten ”The Enablement Effect” fra 2019 anslår GSMA, der repræsenterer mere end 750 mobiloperatører på globalt plan, at mobilteknologi gennem netværk og digitale løsninger medvirker til at undgå CO2-udledning. Det svarer til ti gange branchens eget energiforbrug.

Yderligere information
Hele Telia Company har en ambition om at udlede 0 % CO2, have 0 % spild ved at love 100 % handling hele vejen til 2030. Desuden vil Telia hjælpe leverandører, kunder og samarbejdspartnere med at reducere deres udledning gennem digitale løsninger og andre grønne tiltag. Læs mere om Telia Group Sustainability.

Telia er allerede engageret i flere konkrete projekter inden for bl.a. renovation, hvor CO2-aftrykket fra første dag er blevet markbart reduceret, fordi kombinationen af intelligente sensorer og energieffektive netværk gør processerne langt mere effektive. Et eksempel er Telias nye partnerskab med Sweco.

Thomas Kjærsgaard, administrerende direktør i Telia Danmark