
Telia sætter klimamål med internationalt kvalitetsstempel

De globale klimaændringer påvirker både mennesker, økosystemer og økonomier over hele kloden. Alle har et ansvar for at levere løsninger. På den baggrund præsenterer Telia i dag nye klimamålsætninger i samarbejde med Science Based Targets Initiative.
”Det er vigtigt for Telia at støtte mennesker og samfund med digitale løsninger samtidig med, at vi tager fuldt ansvar for vores udledning af drivhusgasser. Med Science Based Targets gør vi netop det,” siger direktør for kommunikation og bæredygtighed i Telia Danmark Julie Nilsson Bour-Hil.
Allerede i 2019 satte Telia en række ambitiøse mål for televirksomhedens påvirkning af klima og miljø i form af målsætningen om nul CO2 og nul spild i 2030 gennem 100% handling.
Telia Danmark har i 2020 foretaget en omfattende kortlægning af eget klimaaftryk – en såkaldt baseline – ud fra den anerkendte GHG-drivhusgasprotokol, der inkluderer hele værdikæden fra leverandører af udstyr over egen udledning til kundernes forbrug af f.eks. data på netværket.
De nye godkendte SBT-mål repræsenterer endnu en milepæl. Målene dækker hele værdikæden – både scope 1,2 og 3 – og betyder, at Telia inden 2025 vil:
- Halvere udledningerne på egne områder
- Sænke udledninger ifm. solgte og leasede produkter med 29%
- Samarbejde med leverandører, så 72% af udledningerne herfra også lever op til Science Based Targets-standarderne.
Udgangspunktet for målsætningerne er en baseline beregnet for Telia i 2018 i samarbejde med rådgivningsvirksomheden Carbon Trust. SBT-målene er baseret på de forudsætninger, der skal til, for at begrænse globale temperaturstigninger til 1,5 grader.
”Vi har nu et solidt videnskabeligt datagrundlag for vores klima- og miljøindsats. Det gælder både i forhold til vores eget klimaregnskab, og når vi sætter konkrete mål for, hvordan vi begrænser vores udledninger. Med Science Based Targets har vi sikkerhed for, at Telias målsætninger lever op til internationale standarder,” siger direktør for kommunikation og bæredygtighed i Telia Danmark Julie Nilsson Bour-Hil.
Om Science Based Targets initiative (SBTi):
SBTi er et partnerskab mellem CDP, United Nations Global Compact (UNGC), World Resources Institute (WRI) og World Wide Fund for Nature (WWF). SBTi har udviklet en målsætningsmetode, der sikrer, at virksomheder agerer inden for videnskabelige rammer.
Kontakter
Jeppe FunderKommunikationskonsulent
Tlf:28 27 02 30jeppe.funder@teliacompany.comBilleder
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.