Telia sætter klimamål med internationalt kvalitetsstempel
Telia præsenterer klimamålsætninger i overensstemmelse med det internationale Science Based Targets Initiative. Det betyder, at Telias klimamål lever op til klimavidenskabelige standarder og målet om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader.

De globale klimaændringer påvirker både mennesker, økosystemer og økonomier over hele kloden. Alle har et ansvar for at levere løsninger. På den baggrund præsenterer Telia i dag nye klimamålsætninger i samarbejde med Science Based Targets Initiative.
”Det er vigtigt for Telia at støtte mennesker og samfund med digitale løsninger samtidig med, at vi tager fuldt ansvar for vores udledning af drivhusgasser. Med Science Based Targets gør vi netop det,” siger direktør for kommunikation og bæredygtighed i Telia Danmark Julie Nilsson Bour-Hil.
Allerede i 2019 satte Telia en række ambitiøse mål for televirksomhedens påvirkning af klima og miljø i form af målsætningen om nul CO2 og nul spild i 2030 gennem 100% handling.
Telia Danmark har i 2020 foretaget en omfattende kortlægning af eget klimaaftryk – en såkaldt baseline – ud fra den anerkendte GHG-drivhusgasprotokol, der inkluderer hele værdikæden fra leverandører af udstyr over egen udledning til kundernes forbrug af f.eks. data på netværket.
De nye godkendte SBT-mål repræsenterer endnu en milepæl. Målene dækker hele værdikæden – både scope 1,2 og 3 – og betyder, at Telia inden 2025 vil:
- Halvere udledningerne på egne områder
- Sænke udledninger ifm. solgte og leasede produkter med 29%
- Samarbejde med leverandører, så 72% af udledningerne herfra også lever op til Science Based Targets-standarderne.
Udgangspunktet for målsætningerne er en baseline beregnet for Telia i 2018 i samarbejde med rådgivningsvirksomheden Carbon Trust. SBT-målene er baseret på de forudsætninger, der skal til, for at begrænse globale temperaturstigninger til 1,5 grader.
”Vi har nu et solidt videnskabeligt datagrundlag for vores klima- og miljøindsats. Det gælder både i forhold til vores eget klimaregnskab, og når vi sætter konkrete mål for, hvordan vi begrænser vores udledninger. Med Science Based Targets har vi sikkerhed for, at Telias målsætninger lever op til internationale standarder,” siger direktør for kommunikation og bæredygtighed i Telia Danmark Julie Nilsson Bour-Hil.
Om Science Based Targets initiative (SBTi):
SBTi er et partnerskab mellem CDP, United Nations Global Compact (UNGC), World Resources Institute (WRI) og World Wide Fund for Nature (WWF). SBTi har udviklet en målsætningsmetode, der sikrer, at virksomheder agerer inden for videnskabelige rammer.
Kontakter
Jeppe FunderKommunikationskonsulent
Tlf:28 27 02 30jeppe.funder@teliacompany.comBilleder
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er omkring 800 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Talenter fra Astralis deltager i sæson 2 af Telia Esports Series15.1.2021 14:14:52 CET | Pressemeddelelse
Sæson 2 af Telia Esports Series begynder søndag. Gaming-giganterne fra Astralis deltager i turneringen med sit League of Legends-talenthold, der skal dyste mod 9 andre danske hold om en plads i den nordiske finaleturnering.
Top 10: De mest populære mobiler i december4.1.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Apple dominerede julemånedens telefonsalg og indtager de fem øverste pladser i Telias top 10 over de mest solgte mobiler i december. Samsung har tre telefoner på listen, hvor der også er blevet plads til Huawei på en 9. plads.
Gjensidige Forsikring har valgt Telia som leverandør af kontaktcenterløsning10.12.2020 07:30:29 CET | Pressemeddelelse
Gjensidige Forsikring har valgt kontaktcenterløsningen Telia ACE til sine kundetjenester i Norge, Sverige og Danmark. Aftalen omfatter operatørtjenester, omstilling, kontaktcenter og AI-funktioner til kundemøder. Telia ACE fører kundemødet ind i fremtiden med banebrydende teknologi.
Top 10: De mest populære mobiler i november1.12.2020 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Apple indtager top tre over månedens mest solgte mobiler i november med tre forskellige versioner af iPhone 12, viser Telias opgørelse. Hele top 10 udgøres af Apple og Samsungs telefoner.
Telia foretager detaljeret kortlægning af eget klimaaftryk5.11.2020 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Telia Danmark har i samarbejde med The Footprint Firm udarbejdet en omfattende baseline-analyse, der detaljeret dokumenterer virksomhedens samlede klimaftryk og bliver et afgørende værktøj til at opnå klimaneutralitet senest i 2030.
Top 10: De mest populære mobiler i oktober2.11.2020 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Apple indtager top tre med den nye iPhone 12 Pro, iPhone SE og iPhone 11 Pro. Det viser Telias opgørelse over månedens mest solgte mobiler i oktober.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum