Telia og Telenor gør klar til 5G

Telia og Telenor påbegynder en modernisering af teleselskabernes fælles mobilnetværk, for at imødekomme behovet for fremtidssikrede 5G-teletjenester. Det betyder, at Telia Telenor-netværket følger samme teknologiudvikling som flere andre lande, hvor den ældre 3G-mobilteknologi udfases gradvist for i stedet at øge kapaciteten på de nyere 4G- og 5G-mobilnetværk, der giver kunderne de bedste netværksoplevelser.
Når 3G-netværket gradvist udfases, kanaliseres den efterhånden begrænsede 3G-trafik over på 4G- og 5G-netværket, der leverer langt hurtigere datahastigheder.
I 2012 fusionerede Telia og Telenor selskabernes mobilnetværk til fordel for kunderne, som dermed fik adgang til Danmarks største og mest udbyggede mobilnetværk, der i dag dækker 99,8% af Danmark med 4G.

For at sikre kundernes behov for robuste mobilforbindelser igangsættes en opgradering af det fælles Telia Telenor-netværk. Som en del af dette udfases 3G-netværket gradvist fra april 2021 for at give plads til maksimal udnyttelse af nyere og mere effektive mobilteknologier som 4G og 5G-teknologier.

Når 3G-netværket gradvist udfases, kanaliseres den efterhånden begrænsede 3G-trafik over på 4G- og 5G-netværket, der leverer langt hurtigere datahastigheder, en bedre opkaldskvalitet og baner vejen for helt nye digitale tjenester og måder at bruge internettet på.

Udfasning og opgradering
”Udfasningen af 3G-netværket er en naturlig teknologiudvikling, der vil give vores kunder endnu bedre kapacitet og hastighed i 4G-netværket. Hvad enten du anvender mobil eller tablet til tale eller data, så giver 4G en meget bedre oplevelse. Og når vi introducerer 5G inden for de nærmeste år, vil det give endnu et væsentligt løft af den digitale infrastruktur i Danmark,” siger Henrik Kofod, teknologidirektør i Telia.

Moderniseringen påbegyndes i april 2021, og vil ske gradvist derefter over en længere periode.

”Vores kunder skal have de bedste mobilforbindelser – også langt ude i fremtiden – og derfor udvikler vi hele tiden mobilnetværket, så vi følger danskernes stigende dataforbrug. Kunderne har taget de nye online-tjenester til sig, og det kræver, at vi konstant er på forkant med nyeste mobilteknologier, så vores kunder frit kan benytte de nyeste streaming og cloud-tjenester,” siger Georg Svendsen, teknisk direktør i Telenor.

Om det fælles netværk
Telia og Telenor ejer hver 50% af TT-Netværket, der er Danmarks største mobilnet med mere end 4.300 antennepositioner. Sammenlægningen af de to netværk har givet kunderne bedre dækning, kapacitet og kvalitet. Telia og Telenor sikrer optimal udnyttelse af de fælles netværksressourcer og anvendelse af nyeste netværksteknologier til gavn for kunderne. Netværkets arbejde består i at sikre den højeste kvalitet i netværket og udvikle et fremtidssikret mobilnetværket.

Pressekontakt:
Mads Houe