Telia Danmark

Telia har sporet og spærret mobiltelefoner for 5 millioner kroner

Del

Telia Danmark har siden april 2020 spærret mere end 650 stjålne mobiltelefoner over hele verden. De spærrede telefoner er forsvundet fra Telia som følge af bl.a. tyverier, indbrud, røverier, svindelsager og ID-misbrug. Det har indtil nu betydet, at nye mobiler for omkring fem mio. kr. er sporet og gjort ubrugelige på globale destinationer fra Øster Hurup til Kinshasa.

Telia har spærret mere end 650 mobiltelefoner over det meste af Europa, Asien og Afrika som følge af tyverier, røverier og svindel.
Telia har spærret mere end 650 mobiltelefoner over det meste af Europa, Asien og Afrika som følge af tyverier, røverier og svindel.

Telia investerede sidste år i et nyt sporingssystem, der skal sikre teleselskabet mod at blive svindlet og udsat for røverier fra kriminelle.

Softwaren gør Telias sikkerhedsafdeling i stand til at blokere enhver stjålen iPhone og Android-mobiltelefon ud fra mobilens IMEI-nummer, uanset hvor de befinder sig, og hvem der har tilegnet sig dem. Mobilen vil vise en besked på displayet, hvor der står, at den er blokeret, samt et telefonnummer, man kan ringe til, såfremt man mener at telefonen er spærret ved en fejl.

Beskyttelse af medarbejdere
Dette redskab skal ikke mindst virke forebyggende i forhold til det store antal mobiltelefoner, der hvert år bliver stjålet eller forsvinder under transporten til kunderne. Det kan også gælde for telefoner, der er købt med brug af stjålet ID. Disse nye telefoner sælges ofte videre til mere eller mindre godtroende slutbrugere i Danmark eller i udlandet.

”Vi oplevede for få år siden en stribe tyverier og sågar voldsomme røverier i vores butikker, hvor målet var fabriksnye mobiltelefoner. Det er selvsagt både ubehageligt for medarbejderne og en unødig udgift for forretningen. Derfor besluttede vi at finde en løsning, der kunne eliminere gevinsten ved disse tyverier – og her er vores nye redskab meget effektivt. Rygtet om, at telefoner, der er stjålet, bliver lukket ned, så snart de kobler sig på et netværk, spreder sig hurtigt, og dermed forsvinder incitamentet til at stjæle fra Telias butikker og forsendelser”, siger Lone Kyhl Hendriksen, Head of Consumer & Channels hos Telia.

En præventiv effekt
Hvis man som privatperson får stjålet sin mobiltelefon, er det ofte muligt at spore telefonen og blokere den via et standardprogram som Find My iPhone – men så snart telefonen er formateret og installeret med en ny brugerkonto, er dette ikke længere muligt.

Med den softwareløsning, som Telia benytter, bliver den stjålne telefon spærret, så snart den logger på et netværk – hvor som helst i verden – også selvom den er registeret med en ny brugerkonto. Det har indtil videre ført til, at danske mobiltelefoner er spærret over det meste af Europa, Asien og Afrika.

Hos Telia glæder man sig over det nye våben til bekæmpelse af organiseret tyveri af mobiltelefoner:

”Tiltaget har en præventiv effekt, fordi vi nu kan fjerne de kriminelles gevinst ved tyverierne. Ideelt set vil vi derfor gerne have de andre teleselskaber med i indsatsen, fordi det vil medvirke aktivt til at begrænse antallet af tyverier og røverier mod danske butikker og medarbejdere”, slutter Lone Kyhl Hendriksen.

Telia har oplevet en nedgang i antallet af sager, hvor selskabet spærrer telefoner i 2020 i forhold til 2019. Nedgangen er dog også delvist en konsekvens af corona-restriktionerne, der har medført både lukkede butikker og grænser, hvilket har gjort livet surt for internationale bander med speciale i mobiltyverier.

Top10: Hvor ender de stjålne mobiltelefoner?
1. Danmark, 23 %
2. Tyskland, 22,3 %
3. Polen, 9,4 %
4. Rumænien, 5,8 %
5. Marokko, 5 %
6. Hviderusland, 5 %
7. Makedonien, 4,3 %
8. Egypten, 2,9 %
9. Rusland, 2,2 %
10. Libanon, 2,2 %

5 OBS-punkter ved køb af brugt mobiltelefon:
1. Er prisen alt for god til at være sand, så er der en risiko for, at telefonen er stjålet. Vær altid kritisk, når du køber en telefon privat.
2. At en telefon er i ny emballage, og der medfølger kvittering fra et nyligt køb, er ikke en garanti for, at den ikke risikerer at blive spærret. Telefonen kan være købt på stjålet ID.
3. Alarmklokkerne bør altid ringe, hvis sælger fx vil mødes på en p-plads og kun tager imod kontanter.
4. Står der i annoncen, fx på en online markedsplads, at en helt ny telefon sælges, fordi den er vundet i en konkurrence, så vær skeptisk. Den kan være stjålet – og dermed blive spærret, når du tager den i brug.
5. Hvis du køber en mobiltelefon privat, så afhent altid telefonen på sælgers adresse og overfør altid på MobilePay eller lignende. Er uheldet ude, og telefonen bliver spærret, skal du melde forholdet til politiet, da du er blevet udsat for bedrageri. Dernæst kan du kontakte Telia på det nummer, der står på den spærrede telefon. Vi vil behandle sagen individuelt.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Telia har spærret mere end 650 mobiltelefoner over det meste af Europa, Asien og Afrika som følge af tyverier, røverier og svindel.
Telia har spærret mere end 650 mobiltelefoner over det meste af Europa, Asien og Afrika som følge af tyverier, røverier og svindel.
Download
Download
Lone Kyhl Hendriksen, Head of Consumer & Channels hos Telia.
Lone Kyhl Hendriksen, Head of Consumer & Channels hos Telia.
Download

Links

Information om Telia Danmark

Telia Danmark
Telia Danmark
Holmbladsgade 139
2300 København S

http://telia.dk/

I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.

Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.

Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.

Læs mere om os på telia.dk

Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark

Telia reducerer klimaaftryk med 6.000 ton CO2 i et coronapræget 202011.3.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Telias samlede klimaaftryk er faldet med 8% - omkring 6.000 ton CO2 - i et 2020 præget af coronakrise og de store nedlukninger af samfundet. Det viser Telias netop offentliggjorte bæredygtighedsrapport for 2020. Rapporten viser også, at et fald i affaldsmængden på 30% samt en mere effektiv lagerstyring har bidraget til at reducere teleselskabets klimaaftryk. Endnu et skridt mod at opnå klimaneutralitet senest i 2030.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum