Telia foretager detaljeret kortlægning af eget klimaaftryk
Telia Danmark har i samarbejde med The Footprint Firm udarbejdet en omfattende baseline-analyse, der detaljeret dokumenterer virksomhedens samlede klimaftryk og bliver et afgørende værktøj til at opnå klimaneutralitet senest i 2030.

I 2019 udledte Telia Danmark 79.000 tons CO2 og genererede 1.000 tons affald. Det viser Telias analyse, der er udarbejdet i samarbejde med rådgivningsvirksomheden The Footprint Firm. En udledning, der svarer til 0,2% af Danmarks samlede CO2 udledning.
Den såkaldte baseline bygger på dybdegående analyser af Telias klimaaftryk i form af både CO2 og affald, og ser på hele Telias værdikæde – lige fra netværk og mobiltelefoner til forretningsrejser og medarbejderes transport til og fra arbejde. Alt er inkluderet i analysen, som bygger på den anerkendte The Greenhouse Gas-protokol (GHG), der globalt sætter standarden for klimaindsatser i virksomheder.
Kortlægningen synliggør dermed Telias samlede klimaaftryk og vil fremover danne grundlag for prioriteringen af indsatsområder for at reducere Telias CO2- og affaldsudledning frem mod 2030.
”Et solidt datagrundlag er afgørende for, at vi kan lykkes med at indfri vores klimaløfte om 0 % CO2 og 0 % spild i 2030. Vi har nu fået en dyb, operationel indsigt i, hvor vores aftryk er tungest – og hvor vi konkret skal sætte ind for at skabe en klimamæssig bæredygtig forretning. Den indsigt og tilgang kan forhåbentlig tjene til inspiration i egen og andre brancher”, siger Julie Nilsson Bour-Hil, direktør for kommunikation og bæredygtighed hos Telia.
Telia vurderer hele værdikæden
Telias altovervejende CO2-aftryk ligger i de såkaldte indirekte udledninger, der bl.a. dækker produktion, transport og brug af de mobiltelefoner og det elektroniske tilbehør - som Telia sælger - samt udbygningen og driften af Telias netværk. Disse udgør således 88 % af Telias samlede CO2-udledninger. De udledninger som Telia kontrollerer udgør de resterende 12 %, og består primært af strøm og brændstof til Telias bygninger og køretøjer.
Derfor vil en afgørende del af Telias fremadrettede bæredygtighedsindsats netop fokusere på at tage ansvar for den afledte klimaeffekt af virksomhedens aktiviteter og samtidig anspore såvel kunder som leverandører til at foretage grønnere valg:
”Da vores direkte CO2-aftryk kun udgør 12 % af den samlede udledning, vil bæredygtighedsindsatsen også fokusere på at reducere aftrykket i hele værdikæden. Det vil ske gennem kunderettede løsninger som fx Telia Recycle, der understøtter genanvendelse af mobiltelefoner og dermed forlængelse af deres levetid – og mange andre spændende initiativer, som vi har undervejs”, forklarer Julie Nilsson Bour-Hil, Telia.
Telias blandt de første i Danmark til GHG-kortlægning af klimaaftykket
Endnu har ingen andre teleselskaber i Danmark gennemført en så omfattende kortlægning af klimaaftrykket som Telias baseline-model baseret på GHG-protokollen. Sammenlignet med andre europæiske selskaber, der har gennemført sammenlignelige analyser (fx British Telecom, T Mobile, Swisscom og Telia Finland), ligger Telia Danmark fint i forhold til udledning per kunde:
”Telia tager skridtet længere end de fleste andre teleselskaber ved for eksempel at indregne livscyklusanalyser af deres produkter samt kundernes transport til deres butikker. Baseline-analysen er et meget omfattende klimaregnskab. Dermed er det også slut med at handle på basis af antagelser. Telia har nu en nulpunktsanalyse, der sikrer, at man kan tage de mest effektive valg frem mod at indfri sine ambitiøse klimamål”, siger Jakob Wichmann, partner og medstifter af The Footprint Firm.
Over de kommende måneder implementerer Telia en dedikeret bæredygtighedsplan frem mod delmålet i 2025, der skal sikre en reduktion af det samlede CO2-aftryk på vej mod det ambitiøse 2030-mål. Planen vil blandt andet omfatte intern mobilisering, dialog med leverandører, bæredygtige produkter, cirkulær tankegang samt udvikling af energioptimerende processer, upcycling-initiativer og partnerskaber omkring bæredygtige løsninger.
Telia publicerer inden udgangen af 2020 en bæredygtighedsrapport, der bliver tilgængelig på Telia Danmarks sustainability-site: https://www.telia.dk/om-telia/sustainability/
Faktaboks |
Telias CO2-aftryk var på 79.000 tons i 2019 – heraf:
|
Telias affaldsmængde var på 1000 tons i 2019 – heraf:
|
Telias baseline-analyse synliggør CO2-aftrykket ud fra tre fokusområder/scopes:
|
Nøgleord
Kontakter
Mads HouePressechef
Tlf:28 27 01 71mads.houe@teliacompany.comBilleder




Links
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Genbrug af smartphones har givet Telias kunder millionrabat4.3.2021 09:03:31 CET | Pressemeddelelse
Med den delvise genåbning af samfundet holder 22 af Telias butikker igen åbent, og muligheden for at aflevere sin brugte mobil til Telia Recycle er derfor tilbage. Der er både gode rabatter og god samvittighed at hente. Telias Recycle projekt gav i gennemsnit små 1000 kr. for en brugt smartphone i 2020. Alle telefoner bliver enten genbrugt eller bortskaffet på ansvarlig vis.
Top 10: De mest populære mobiler i februar1.3.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Samsung har erobret førstepladsen på top 10 over de mest solgte mobiler hos Telia i Februar.
Er du klar til dansk finale i Telia Esports Series?26.2.2021 10:15:07 CET | Pressemeddelelse
Sæson 2 af Telia Esports Series kører på højtryk og kulminerer søndag med den danske finale i League of Legends. Gaming er generelt buldret frem under coronakrisen og med 40.000 seere på livestream er Telia Esports Series ingen undtagelse.
Telia klar til sikker genåbning af 22 butikker25.2.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
På mandag slår Telia igen dørene op til 22 af teleselskabets 42 butikker. Det drejer sig om Telias strøgbutikker – mens forretningerne i landets storcentre forbliver lukkede indtil videre.
Top 10: De mest populære mobiler i januar1.2.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Apples iPhone 12 Pro sidder på tronen, men Samsung stryger ind som nummer to på listen over januar måneds med solgte mobiler hos Telia.
Årsregnskab 2020: Telia lander flere kunder og stabilt resultat i coronaår29.1.2021 07:02:07 CET | Pressemeddelelse
Nordens største teleselskab, Telia, offentliggør i dag helårsresultatet for 2020. Telia Danmark tiltrækker fortsat flere kunder og lever op til de finansielle forventninger.
Daniel Askeroth udnævnt til Head of Infrastructure & Commercial Office i Telia Danmark25.1.2021 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
Telia Danmark har i dag udnævnt Daniel Askeroth til Head of Infrastructure & Commercial Office. Daniel kommer fra rollen som netværksdirektør i Telia, og han træder nu ind i Telias danske direktion.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum