Telia Danmark vender trenden og vækster både serviceomsætningen og driftsresultatet i 2022

Telia Danmark runder 2022 af med et samlet service revenue-resultat på 2.855 mio. danske kroner, hvilket er 65 mio. mere end 2021-resultatet på 2.790 mio. danske kroner. Kvartalets service revenue-resultat voksede for sjette kvartal i træk (YoY) til 715 mio. danske kroner (711 i Q4 2021).
Driftsresultatet (adjusted EBITDA) for 2022 lander på 750 mio. danske kroner (mod 664 mio danske kroner i 2021). Adjusted EBITDA for fjerde kvartal 2022 er på 220 mio. danske kroner (177 i Q4 2021).
”2022 har været et fremgangsrigt, men også krævende, år for Telia Danmark. Vi fortsætter med at levere på vores treårige turnaround-strategi gennem transformation og forenkling af forretningen. Vi har lanceret nye produkter samt forbedret vores salg, butikker og onlinetjenester. Netværksmoderniseringen fortsætter for fuld styrke, og vi nåede 80% befolkningsdækning med 5G ved årets udgang. Samtidig mærker vi makroøkonomisk modvind i kraft af inflation og stigende energiomkostninger. På den baggrund er jeg oprigtigt stolt over, at vi er lykkedes med at bringe Telia tilbage på vækstsporet takket være heroisk indsats fra alle i Telia Danmark”, siger Petr Cermak, CEO i Telia Danmark.
I årets sidste kvartal øgede Telia kundebasen til samlet set 1.712.000 simkort (1.620.000 i Q4 2021). Antallet af mobilkunder var ved årets udgang på samlet set 1.350.000, mens antallet af IoT/M2M-løsninger voksede med 42.000 til samlet set 362.000 simkort.
"Kunderne tager godt imod vores forbedrede løsninger og services. I november lancerede vi 5G Internet, der er nemt at installere og giver hurtig og pålidelig wifi-forbindelse til hjemmet til en konkurrencedygtig pris. Det er et godt eksempel på den type løsninger og oplevelser, vi ønsker at bringe til markedet og tilbyde vores kunder. Som et resultat af vores dedikerede arbejde, har vi sidst på året set den bedste kundetilfredshed i mere end ti år i nogle af vores kunde- og produktsegmenter. Medarbejdertilfredsheden er også på et rekordhøjt niveau. Og endelig er vi nu i færd med at flytte til Ørestaden, hvor vores nye hovedkontor bliver en topmoderne base for Telias fantastiske medarbejdere”, slutter Petr Cermak.
Nøgletal |
Q4 2021 |
Q4 2022 |
2021 |
2022 |
Service Revenue |
711 MDKK |
715 MDKK |
2.790 MDKK |
2.855 MDKK |
Adjusted EBITDA |
177 MDKK |
220 MDKK |
664 MDKK |
750 MDKK |
Telia Danmark er organiseret som filial under Telia Company. Derfor aflægges Telia Danmarks regnskab fra Stockholm i svenske kroner. De ovenstående beløb er omregnet til danske kroner. Det samlede Q4 2022-resultat for Telia Company er tilgængeligt på Investor Relations-sitet.
Nøgleord
Kontakter
Mads HoueKommunikationschef
Head of Communications & Sustainability
Billeder
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Telias nye hovedkontor inviterer til samarbejde, motion og hybrid arbejdskultur2.3.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden Telia i 2004 købte mobilselskabet Orange i Danmark har virksomheden haft hovedkontor i det markante byggeri for enden af Holmbladsgade på Amager. Men nu river Telia teltpælene op og flytter ind i et helt nyt domicil med fokus på fleksibilitet, samarbejde og sundhed.
De 10 mest populære mobiler i februar + top fem mobiler indleveret til Telia Recycle1.3.2023 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Apples topmodeller indtager de tre pladser øverst på listen i denne måneds top 10. Samsung følger efter som nummer fire og seks. Hos Telia Recycle er iPhone 11 og Galaxy S21 de mest populære modeller at aflevere til genbrug.
Ny mobilnetværksmåling: Topposition til Telia i Danmarks fire største byer7.2.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den internationale rådgivningsvirksomhed umlaut har gennemført en omfattende benchmark-analyse af de danske mobilnetværk i København, Aarhus, Odense og Aalborg. Målingen viser, at Danmark råder over mobilnetværk af meget høj kvalitet. Samlet set scorer Telias netværk med 956 ud af 1000 mulige det højeste antal point af alle danske teleselskaber.
Telia: De 10 mest populære mobiler i januar + top fem mobiler indleveret til Telia Recycle1.2.2023 12:30:55 CET | Pressemeddelelse
Samsung Galaxy S22 har indtaget førstepladsen i januar måneds top 10 liste over de mest populære mobiler hos Telia. Traditionen tro dominerer Apple de tre næste placeringer. Hos Telia Recycle er modellerne Apple iPhone 11 og Apple iPhone XR de mest populære mobiler at aflevere til genbrug.
Telia: De 10 mest populære mobiler i december + top fem mobiler indleveret til Telia Recycle2.1.2023 11:18:16 CET | Pressemeddelelse
Apple løber igen med sejren på listen over decembers mest populære mobiltelefoner. På pladserne under Apple følger modeller fra Samsung, OnePlus og Google. Hos Telia Recycle er Apple iPhone 11 den mest populære mobil at aflevere til genbrug.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum