Telenor og Telia aktiverer højhastigheds-5G i den fortsatte 5G-udrulning

Telenor og Telia går i dag luften med 5G-pionerbåndet 3,5 GHz, der giver hurtige hastigheder på 5G. Energistyrelsen har netop udstedt frekvenstilladelser på 3,5 GHz-frekvensbåndet, der omgående tages i brug af Telia og Telenor-Netværket, som nu for alvor sætter blus på 5G-udrulningen sammen med selskabernes netværksleverandør; Nokia.
Telia og Telenor er i fuld gang med 5G-udbygningen i Danmarks fire største byer. Foto: Ernst Tobisch

Selskaberne er i gang med en stor modernisering af det fælles mobilnetværk, og her spiller 5G-frekvenserne en afgørende rolle for at sikre en intelligent udbygning af mobilnetværket, så teknologier og frekvenser udnyttes maksimalt til gavn for selskabernes over 3 mio. danske mobilkunder. Det er finske Nokia, der fortsat står for driften og udbygningen af Telia og Telenors 5G-netværk.

5G-udrulningen
Selskabernes fortsatte 5G-udrulning tager udgangspunkt i, hvordan teknologien skaber mest værdi for kunderne. Derfor er selskaberne i fuld gang med 5G-udbygningen i Danmarks fire største byer. Sideløbende udbygges netværket med både 4G og 5G i sommerhusområder og andre steder i landet, hvor datatrafikken er steget, og en udbygning vil give kunderne endnu hurtigere hastigheder.

I 2022 vil selskaberne fortsat fokusere moderniseringen og udbygningen efter kundernes behov med udgangspunkt i byerne, hvor 5G´s høje kapacitet vil gøre en reel forskel. Mobilnetværket er dynamisk og under konstant udbygning og opgradering. Selskaberne forventer, at langt størstedelen af alle danskerne vil have adgang til 5G i løbet af 2022.
Formålet med den gennemgribende modernisering er at give kunderne endnu bedre dækning via de nyeste mobilteknologier gennem introduktion af 5G, opgradering af 4G og udfasning af den ældre 3G-teknologi.

"5G-netværket understøtter det øgede behov for data og avancerede kommunikationsløsninger i Danmark. Med moderniseringen af netværket foretager vi en betydelig investering i og opgradering af den vitale danske teleinfrastruktur. Et stærkt netværk er helt centralt for den fortsatte digitalisering af Danmark, udviklingen af vores økonomi, innovationskraft og fremtidens bæredygtige løsninger", siger Thomas Kjærsgaard, CEO i Telia Danmark.

"Som med alt andet vi gør, så bygger vores udrulning på, hvordan vi skaber mest reel værdi for vores kunder. Med vores landsdækkende udbygning af netværket kommer danskerne til at opleve højere hastigheder og bedre dækning i både byerne og yderområderne. Helt konkret kommer 5G-opgraderingerne til at betyde dobbelt så høje hastigheder i tætbebyggede områder og markante forbedringer i hele landet", siger Lars Thomsen, administrerende direktør i Telenor

Om det fælles netværk
Telia og Telenor har siden 2012 samarbejdet om at drive mobilnetværk i fællesskab og ejer hver 50% af TT-Netværket, der er Danmarks største mobilnet med mere end 4.300 antennepositioner. Sammenlægningen af selskabernes to netværk har givet kunderne bedre dækning, kapacitet og kvalitet, og reducerer på samme tid selskabernes samlede CO2-aftryk.

Nokia: førende inden for 5G
Nokia er ledende inden for mobilteknologi og 5G-løsninger. På verdensplan har Nokia 165 kommercielle engagementer på 5G-løsninger, software og tjenester. Nokia har stået for driften af det fælles netværk siden 2017, og var sammen med de Telenor og Telia de første til at teste 5G i Danmark og blandt de første til at aktivere 5G på et fælles netværk.

Pressekontakter:

Pressechef