Teleindustrien spiller en central rolle i klimakampen ifølge ny GSMA-rapport

En ny rapport fra mobiloperatørorganisationen GSMA konkluderer, at teleindustrien har et potentiale til at drive en reduktion af Co2-udslip, der svarer til ti gange branchens eget Co2-aftryk. Reduktionen i udledningen sker igennem teknologi aktiveret af branchens mobilnetværk.

På FN's klimakonference (COP25), der i disse dage finder sted i Madrid, fremhæver GSMA-rapporten en af de vigtigste grunde til, at Telia på tværs af Norden og Baltikum i marts i år forpligtede sig på tre ambitiøse klimamål:

”Rapporten bekræfter, at telebranchen har et stort potentiale for at gøre en reel forskel i at reducere Co2-udledningen via vores kerneforretning og dermed tage en aktiv rolle i løsningen af klimaudfordringerne. Gennem digitale løsninger som IoT, crowd insight og Cloud-tjenester kan vi accelerere vores egen, kundernes og samfundets grønne omstilling. Vores fokus på bæredygtighed er et centralt indsatsområde for os, og vi arbejder allerede aktivt og benhårdt for at nå 0% spild og 0% Co2 i vores egen forretning til 2030”, siger Sofie Wedel Heilskov, Sustainability Lead i Telia Danmark.

For at begrænse den globale opvarmning til de maksimalt 1,5 grader, samarbejder verdenslederne i forbindelse med COP25 på at øge ambitionerne på tværs af landene. Med den nye danske klimalov går Danmark forrest i kampen for klimaet og erhvervslivet er udpeget til at spille en helt afgørende rolle. Igennem de 13 klimapartnerskabet sidder virksomhederne med ved bordet for at finde de rigtige løsninger. Teleindustrien er en del af sektoren ’IT, rådgivning og Turisme’.

”Vi spiller en meget vigtig rolle i de løsninger, der skal medvirke til en markant reduktion af Co2 udledningen og vi har mange gode initiativer på vej i 2020,” siger Sofie Wedel Heilskov.

Læs rapporten fra GSMA.

Læs mere om Telias grønne løfte.

Sofie Wedel Heilskov

Ørestads Boulevard 45