Svendborgenser hædres for cykelindsats

Ildsjæl fra Svendborg modtager prisen som Årets Cykeldynamo ved Cyklistforbundets Landsmøde 2018 i Vejle. Marianne Kildebjerg hædres for sin vedholdende og målrettede indsats for at sætte cykelsagen i Svendborg på dagsordenen.

Marianne Kildebjerg får prisen som Årets Cykeldynamo af Cyklistforbundets formand Jette Gotsche.

Cyklistforbundet hædrede på sit landsmøde i Vejle den 27. - 28. oktober Marianne Kildebjerg fra Cyklistforbundets lokalafdeling i Svendborg og Grethe Eskildsen fra Cyklistforbundets lokalafdeling i Viborg med prisen som Årets Cykeldynamo.

Prisen gives ifølge formand i Cyklistforbundet, Jette Gotsche, til en person, som har gjort en stor indsats for Cyklistforbundets arbejde og for cykling især i sit lokalområde.

- Der findes mange engagerede ildsjæle, som gør et stort og værdsat arbejde for cykelsagen. Prisen er derfor et taknemmeligt skulderklap for den store personlige indsats, siger Jette Gotsche.

Til stor inspiration for andre
Prisen blev overrakt på Cyklistforbundets netop overståede landsmøde 2018 i Vejle.

Jette Gotsche fremhævede i sin tale til Marianne Kildebjerg en vedholdende og målrettet indsats for at sætte cykelsagen i Svendborg på dagsordenen:

- Marianne har gennem et stærkt og engageret samarbejde med skoler, gymnasier, Cykeltutten og andre aktører skabt stor synlighed for cykelsagen i lokalområdet. Marianne formår også at dele sin begejstring over lokale aktiviteter, ikke kun med folk omkring hende, men også på eksempelvis Facebook, til stor inspiration for andre.

Jette Gotsche beskrev prismodtageren som et engageret menneske, der har arbejdet entusiastisk og vedholdende for cykelsagen i Svendborg de seneste år.

- Marianne varetager rollen som Cyklistforbundets repræsentant i Svendborg. Hun har været aktivt involveret i mange projekter, f.eks. indvielsen af Cykelrute N8 i maj måned i år. Hun blander sig i debatten og stiller op til interview for eksempel om højresving for rødt, og hvor det kan være relevant i nærområdet. Herfra skal lyde et stort tak.

Ønsker du kontakt til Marianne Kildebjerg og/eller yderligere informationer om prisen, er du velkommen til at kontakte projektmedarbejder i Cyklistforbundet, Anne Forsbøl, på telefon 40 70 83 59 eller anf@cyklistforbundet.dk

At kunne cykle giver frihed, glæde og oplevelser. Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sundere og mere bæredygtig verden med cyklen som løftestang. Op mod 300.000 børn og voksne deltager årligt i vores aktiviteter. Vi har lokalafdelinger og repræsentanter over hele landet og er en del af paraplyorganisation European Cyclists’ Federation.

Cyklistforbundet lancerer idekatalog til kommunerne: Sådan styrker I børnecykelkulturen23.10.2018 07:30Pressemeddelelse

I disse år bygges der flere steder i Danmark nytænkende cykellegebaner, hvor børn kan lege sig til cykelglæde og cykelsikkerhed. Cyklistforbundet lancerer nu et idekatalog, der samler best pratice fra Aabenraa, Aalborg, Odsherred, Varde, Guldborgsund og Silkeborg, Nyborg, Kolding og Høje Taastrup Kommune. Kataloget skal inspirere flere kommuner til at anlægge cykellegebaner og gøre bagsædebørn til glade og sikre børnecyklister.