Svar på spørgsmål om en fast Kattegatforbindelse

På tre informationsmøder i oktober 2020 fik alle interesserede borgere indblik i forundersøgelsen af en Kattegatforbindelse. Nu er svarene på de mest stillede spørgsmål fra møderne lagt på projektets hjemmeside.

Grundet Covid-19 blev de tre informationsmøder i oktober afholdt online, men der var mulighed for at stille spørgsmål til forundersøgelsen via en chatfunktion.

Der var stor interesse for møderne, hvor op mod 2000 borgere kiggede med, og flere end 500 stillede spørgsmål eller kommenterede i chatten.

- Vi modtog så mange spørgsmål, at vi desværre ikke nåede at svare på alle. Vi har derfor valgt at samle op på de mest stillede spørgsmål og samlet svarene på vores hjemmeside. Vores ambition er at skabe den størst mulige åbenhed om projektet, selvom det fortsat er på et meget tidligt stadie i undersøgelserne, siger projektchef Frederik Fisker fra Sund & Bælt.

Materiale tilgængeligt på projektets hjemmeside
På møderne blev projektet, processen og de indledende resultater gennemgået. Møderne kan stadig ses på projektets hjemmeside, kattegat.dk, sammen med alle offentliggjorte rapporter. Herudover er der produceret informationsmateriale, som fokuserer på hhv. Jylland, Sjælland og Samsø.

- Rigtig mange har helt naturligt også stillet spørgsmål til landanlæggenes placering og støjgener, da det kan have store konsekvenser for borgere tæt på en linjeføring. Det har vi stor forståelse for, siger projektchef Ulrik Larsen fra Vejdirektoratet og fortsætter

– Vi er stadig i en meget tidlig fase af projektet og den konkrete linjeføring kan vi desværre først fastlægge i en eventuel VVM-proces.

Der var også spørgsmål til natur og miljø og hvordan et Kattegat-projekt vil påvirke klimaet.

- Vi kigger i forundersøgelsen indgående på natur- og miljøforhold, så vi får det bedst mulige grundlag for at vurdere konsekvenserne. Vi regner samtidig som noget nyt på klimakonsekvenserne fra anlægsfasen, så vi har et overblik over det samlede CO2-aftryk, siger specialkonsulent Signe Arrhenius fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Efter forundersøgelsen vil det være op til Folketinget at beslutte, hvad den videre proces for en fast forbindelse over Kattegat skal være. Det næste skridt vil være udarbejdelse af en VVM-undersøgelse.

Fakta om forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen

• Forundersøgelsen er igangsat af Folketinget, som har afsat 60 mio. kr. til forundersøgelsen. Undersøgelsen omfatter både en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat.
  • En fast forbindelse over Kattegat vil reducere rejsetiden mellem Øst- og Vestdanmark markant. Hvis Kattegatforbindelsen bliver med jernbane kan rejsetiden med tog mellem København og Aarhus komme ned i nærheden af én time. I bil vil den samme rejse kunne gennemføres på ca. 2 timer
  • Forundersøgelsen omfatter nærmere undersøgelser af anlægstekniske og natur- og miljømæssige forhold, samt trafikale, samfundsøkonomiske og finansielle analyser, ligesom klimaeffekter ved både anlægs- og driftsfasen skal belyses.
  • Den endelige afrapportering forventes ved udgangen af 2021. Der blev i efteråret 2020 afholdt offentlige orienteringsmøder på Sjælland, på Samsø og i Jylland om projektet.
  • Læs mere om forbindelsen på kattegat.dk

Risiko for at storm lukker Storebæltsbroen søndag26.12.2020 15:45:32 CETPressemeddelelse

I morgen, søndag, er der risiko for, at Storebæltsbroen lukker pga. storm i tidsrummet mellem kl. 09.00 og 19.00. I denne periode varsler DMI en vindstyrke på op til 26 m/s. Storebæltsbroen lukkes for al trafik ved vind af stormstyrke på 25 m/s af hensyn til trafikanternes sikkerhed. Sund & Bælt opfordrer derfor alle trafikanter, der skal over Storbæltsbroen i weekenden, til at køre ude for denne periode, hvis muligt. Allerede sent lørdag eftermiddag forventer DMI vindstyrker på over 15 m/s, stigende i aften- og nattetimerne. Når vinden kommer over 15 m/s, advares høje, lette køretøjer mod at passere Storebæltsbroen. Det omfatter bl.a. biler med campingvogn eller trailer, varebiler, busser og lastbiler med let eller ingen last. Følg med på storebaelt.dk eller tilmeld sms bromelding. Send sms til 1231 med teksten BRO INFO. Prognosen opdateres løbende på baggrund af ændring i DMI’s forventninger. Læs mere om vindfølsomme køretøjer her.

Uændrede priser for personbiler14.12.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Prisen for at passere Storebælt i personbil vil fra den 1. januar fortsat være 194 kr. med automatisk betaling. Det giver en besparelse på minimum 50 kr. på turen over broen i forhold til personbiler, der betaler med kort eller kontanter. Her er prisen næste år fortsat 245 kr. Den lavere pris til trafikanter, der betaler med bizz eller nummerplade, sikrer en fortsat effektiv trafikafvikling i betalingsanlægget. Muligheden for at benytte de nye og hurtige ekspresbaner til betaling med nummerplade i Storebælts betalingsanlæg har været en succes, og mere end 500.000 har tilmeldt sig betaling med nummerplade. Storebælts pris- og rabatstruktur er fastsat af Transport- og Boligministeriet og justeres årligt på baggrund af den almindelige prisudvikling. Da Storebæltsbroen åbnede i 1998, kostede en enkelttur i personbil 210 kr. Det svarer i dagens priser til 315 kr. Priser for passage for privatkunder i 2021 Køretøjstype Pris med automatisk betaling Pris med kort og kontant MC / personbil unde

Storbæltsbroen lukkes kortvarigt under test af nye autoværn10.12.2020 10:10:40 CETPressemeddelelse

I de to kommende weekender arbejdes der om natten med test af de nye mobile autoværn på Storebæltsbroen. Det vil medføre kortvarige lukninger. Datoerne for testarbejdet er flyttet til weekenderne på baggrund af dialog med transportbranchen. Storebæltsbroen vil blive spærret kortvarigt i mindre intervaller mellem kl. 01-04.30 natten til søndag d. 13. december og natten til lørdag d. 19. december. Spærringerne vil lukke for al trafik i to korte perioder på op til 20 minutter i hver retning og ske lokalt omkring selve arbejdsstedet på broen. Her vil hastigheden været nedsat. Test af de nye mobile autoværn sker som et led i montering af værnene, som skal sikre hurtigere afvikling af kø ved uheld på broen. De mobile autoværn er en del af en omfattende sikkerhedspakke, baseret på den nyeste teknologi på området. Formålet er at øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen.

Storebælt monterer mobile autoværn til hurtigere afvikling af kø ved uheld7.12.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

I dag går arbejdet i gang med at opsætte de mobile autoværn til overledning af trafikken. De skal fremover gøre det muligt at lede trafikken uden om en ulykke ved en længerevarende lukning, som da en lastbil for nyligt brændte på broen. De mobile autoværn er en del af en omfattende sikkerhedspakke, baseret på den nyeste teknologi på området. Formålet er at øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen. Som ejer af en vigtig livsnerve for trafikken i Danmark har Sund & Bælt kontinuerligt fokus på at holde Storebæltsforbindelsen åben og sikker at køre over. - Vi forventer, at de nye overledninger fremover vil gøre en stor forskel for, hvor hurtigt vi kan åbne for trafikken igen ved en ulykke, som spærrer broen i den ene retning i en længere periode. Det er til stor gene for vores kunder at holde i kø, og det har store omkostninger for økonomien, når godstransporter holder stille. Det vil vi gerne lav