Svar på spørgsmål om en fast Kattegatforbindelse

Grundet Covid-19 blev de tre informationsmøder i oktober afholdt online, men der var mulighed for at stille spørgsmål til forundersøgelsen via en chatfunktion.
Der var stor interesse for møderne, hvor op mod 2000 borgere kiggede med, og flere end 500 stillede spørgsmål eller kommenterede i chatten.
- Vi modtog så mange spørgsmål, at vi desværre ikke nåede at svare på alle. Vi har derfor valgt at samle op på de mest stillede spørgsmål og samlet svarene på vores hjemmeside. Vores ambition er at skabe den størst mulige åbenhed om projektet, selvom det fortsat er på et meget tidligt stadie i undersøgelserne, siger projektchef Frederik Fisker fra Sund & Bælt.
Materiale tilgængeligt på projektets hjemmeside
På møderne blev projektet, processen og de indledende resultater gennemgået. Møderne kan stadig ses på projektets hjemmeside, kattegat.dk, sammen med alle offentliggjorte rapporter. Herudover er der produceret informationsmateriale, som fokuserer på hhv. Jylland, Sjælland og Samsø.
- Rigtig mange har helt naturligt også stillet spørgsmål til landanlæggenes placering og støjgener, da det kan have store konsekvenser for borgere tæt på en linjeføring. Det har vi stor forståelse for, siger projektchef Ulrik Larsen fra Vejdirektoratet og fortsætter
– Vi er stadig i en meget tidlig fase af projektet og den konkrete linjeføring kan vi desværre først fastlægge i en eventuel VVM-proces.
Der var også spørgsmål til natur og miljø og hvordan et Kattegat-projekt vil påvirke klimaet.
- Vi kigger i forundersøgelsen indgående på natur- og miljøforhold, så vi får det bedst mulige grundlag for at vurdere konsekvenserne. Vi regner samtidig som noget nyt på klimakonsekvenserne fra anlægsfasen, så vi har et overblik over det samlede CO2-aftryk, siger specialkonsulent Signe Arrhenius fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Efter forundersøgelsen vil det være op til Folketinget at beslutte, hvad den videre proces for en fast forbindelse over Kattegat skal være. Det næste skridt vil være udarbejdelse af en VVM-undersøgelse.
Fakta om forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen
- Forundersøgelsen er igangsat af Folketinget, som har afsat 60 mio. kr. til forundersøgelsen. Undersøgelsen omfatter både en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat.
- En fast forbindelse over Kattegat vil reducere rejsetiden mellem Øst- og Vestdanmark markant. Hvis Kattegatforbindelsen bliver med jernbane kan rejsetiden med tog mellem København og Aarhus komme ned i nærheden af én time. I bil vil den samme rejse kunne gennemføres på ca. 2 timer
- Forundersøgelsen omfatter nærmere undersøgelser af anlægstekniske og natur- og miljømæssige forhold, samt trafikale, samfundsøkonomiske og finansielle analyser, ligesom klimaeffekter ved både anlægs- og driftsfasen skal belyses.
- Den endelige afrapportering forventes ved udgangen af 2021. Der blev i efteråret 2020 afholdt offentlige orienteringsmøder på Sjælland, på Samsø og i Jylland om projektet.
- Læs mere om forbindelsen på kattegat.dk
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Øresundsmotorvejen genåbnet for trafik18.9.2025 13:34:23 CEST | Pressemeddelelse
Vi har nu stoppet vandindtrængningen, så der ikke længere kommer vand ind på vejbanen. Vores undersøgelser viser, at det nu er sikkert at åbne Øresundsmotorvejen delvist for trafik igen. Vores eksperter har kun konstateret mindre skader i det venstre spor mod midterrabatten. Vi åbner med reduceret hastighed på 50 km/t og lader trafikken passere i det højre spor og nødsporet udenom det sted, hvor vejen er beskadiget. Vi holder nøje øje med udviklingen de næste 24 timer. De mindre skader vil blive udbedret i nattetimerne i den kommende periode af hensyn til at generere trafikken mindst muligt.
Udfordringer i Femern Bælt-projektet17.9.2025 13:30:09 CEST | Pressemeddelelse
Færdiggørelsen af et specialfartøj til nedsænkning af tunnelelementer er så forsinket, at det bliver vanskeligt at nå målet om at åbne Femern Bælt-forbindelsen i 2029.
Byggebranchen skal kunne inspirere fremtidens lærlinge10.9.2025 08:44:25 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal tænke mere ud af boksen, hvis de unge skal få øjnene op for en fremtid inden for byggefagene. Det er opfordringen fra Sund & Bælt, når det officielle europamesterskab for unge faglærte på EuroSkills 2025 åbner i Herning den 10.-13. september.
Nu overdækkes indgangen til Femern Bælt-tunnelen8.9.2025 14:31:34 CEST | Pressemeddelelse
Den første del af Femern Bælt-tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig.
Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse
Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum