Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.

Sund & Bælt havde 27. oktober inviteret repræsentanter og samarbejdspartnere fra byggebranchen til officiel indvielse af Campus Femern – et nyt bolig- og læringsmiljø, hvor lærlinge på Femern Bælt-projektet kan bo under deres uddannelse på byggeriet af verdens længste sænketunnel.
Som bygherre på Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt har Sund & Bælt en særlig forpligtelse til at styrke uddannelsen af faglært arbejdskraft. Formålet med Campus Femern er derfor at skabe attraktive rammer, hvor lærlinge kan bo, lære og vokse – og forhåbentlig tiltrække flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse for at blive lærling på Femern Bælt-projektet.
Campus er placeret i naturskønne omgivelser tæt på byggepladsen og rummer bl.a. 24 boliger, fælleshus, værksted og træningsfaciliteter. Under indvielsen understregede Emilie Juel-Helwig, direktør for bæredygtighed i Sund & Bælt, betydningen af at tænke lærlinge aktivt ind i store byggeprojekter.
”Vi ved, hvor stor betydning det sociale har for de unges valg og trivsel under uddannelse. Derfor kræver det, at vi imødekommer de unges krav, hvis vi skal give flere lyst til at vælge en erhvervsuddannelse. Jeg er stolt af, at vi i dag officielt åbner Campus Femern, som, vi håber, vil sætte nye standarder for, hvordan vi tænker lærlingene ind i fremtidens store bygge- og anlægsprojekter", sagde Emilie Juel-Helwig, direktør for bæredygtighed i Sund & Bælt, under indvielsen.
Mere end bare tag over hovedet
Sund & Bælt har stillet krav til entreprenørerne om at levere mindst 500 lærlingeårsværk i løbet af projektets anlægsfase, og indtil nu har man uddannet 339 lærlingeårsværk, og man er således mere end halvvejs i mål.
Men for nogle af lærlingene på Femern Bælt-projektet ligger byggepladsen i Rødbyhavn langt fra deres hjemby. En af dem, der er langt væk hjemmefra, er Sebastian Grønn, der til dagligt er smedelærling hos hovedentreprenøren FLC.
“Jeg kommer fra Silkeborg, så det betyder meget at kunne bo tæt på arbejdspladsen og samtidig være en del af et fællesskab. Her har jeg både min egen bolig og adgang til træningscenter, TV-stue og bordtennis. Det gør det nemt at koble af – og være social med de andre lærlinge, når man har lyst,” siger han.
Til indvielsen deltog også direktør for Danske Byggefag, Søren Sand Kirk, som i anledningen holdt en tale, hvor han slog fast, hvor vigtigt et projekt Campus Femern er.
“Her bor lærlinge, der er langt hjemmefra. Fra smede til kranførere til IT-supportere. Det er unge mennesker, som bygger fremtidens Danmark. Og som fortjener de bedste rammer. På Campus Femern får de ikke bare et sted at bo. De får respekt for hinandens fag. De får følelsen af at høre til. Og venskaber for livet”, sagde Søren Sand Kirk i talen.
Udover boliger og diverse faciliteter, består Campus Femern også af en bygning med kontorpladser, hvor forskellige uddannelsesinstitutioner og erhvervsorganisationer vil få deres gang sammen med medarbejdere fra Sund & Bælt.
Om Femern Bælt-tunnelen
- Femern Bælt-tunnelen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.
- Tunnelen bygges med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog. Det vil tage 10 minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og 7 minutter i tog.
- Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-forbindelsen, har stillet krav til entreprenørkonsortierne om, at der skal uddannes minimum 500 lærlingeårsværk i byggeperioden. Indtil videre er der uddannet 339 lærlingeårsværk.
Kontakter
Oskar Leo MatthiesenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:+4521807214olma@sbf.dkBilleder














Om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
Kæmpekran skal udvide Københavns Lufthavn Station15.10.2025 09:40:58 CEST | Pressemeddelelse
Hvad gør man, når en 216 ton tung gangbro skal løftes på plads under trange vilkår? Man tilkalder en muskuløs kæmpekran på larvefødder, der kan klare opgaven.
Over 100.000 gæster har oplevet udsigten til Femern-byggeriet fra højden10.10.2025 12:16:32 CEST | Pressemeddelelse
Titusindvis af gæster har besøgt Femern Bælt-projektets udsigtspunkt Pilen ved Rødbyhavn siden åbningen i marts.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum