Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet
Den 1. november tiltræder Guy Taylor som ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet. Han afløser Henrik Vincentsen, der fratræder posten.

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt - Femern Bælt-tunnelen - skifter ud i ledelsen og tilfører organisationen mere international erfaring.
Den 1. november afløser britiske Guy Taylor den nuværende direktør Henrik Vincentsen. Guy Taylor får dermed ansvar for at styre byggeriet af verdens længste sænketunnel igennem anden halvdel af byggefasen. Guy Taylor har haft ledende roller i flere store internationale tunnelprojekter bl.a. Söderstrøm-tunnelen i Stockholm og Metrocity-ringen i København. Guy har før det også arbejdet på kanaltunnelen mellem England og Frankrig og Storebæltsforbindelsen.
”Vi går ind i en ny fase på Femern Bælt-projektet, hvor vi skal samarbejde på en ny måde med vores entreprenører for at bringe projektet videre sammen. Det kræver nye kompetencer i projektledelsen, og vi er glade for, at vi har kunnet tiltrække én af de allerbedste i verden som ny projektdirektør,” udtaler Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.
Guy Taylor har mange års erfaring med store internationale projekter, og har gennem sin karriere været involveret i at bygge mere end 100 km tunneler. Samtidig har han omfattende erfaring med håndteringen af multinationale entreprenører, hvilket vil styrke projektorganisationen i sidste halvdel af byggeriet af verdens længste sænketunnel.
"Femern Bælt-tunnelen vil være en gamechanger, der i generationer vil binde Danmark og Centraleuropa tættere sammen. Jeg ser frem til at bidrage med min erfaring med internationale entreprenører og projekter og til at drive Femern Bælt-projektet fremad sammen med det stærke team fra Sund & Bælt," udtaler Guy Taylor.
Sund & Bælt er taknemmelig for Henrik Vincentsens arbejde med at bringe projektet fra vision til virkelighed, og forvandle en bar mark på Lolland til Nordeuropas største byggeplads.
”Jeg er stolt af at have ledet første fase af danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Vi har løst mange udfordringer undervejs, og der venter flere forude, men projektet er i gode hænder blandt nogle af verdens dygtigste specialister. Jeg ønsker holdet god vind med projektet fremover og ser frem til den dag, jeg selv kan køre gennem tunnelen,” udtaler Henrik Vincentsen.
Femern Bælt-projektet står over for flere store udfordringer. Tidsplanen er stærkt udfordret og den planlagte åbning i 2029 er ikke længere realistisk. Aktuelt er det klargøringen og myndighedsgodkendelsen af et afgørende specialfartøj til nedsænkningen af tunnelelementerne, der er den største udfordring. Samtidig står projektet nu over for en ny fase, hvor fokus rykker fra byggepladserne på land til nedsænkningen af de første tunnelelementer til søs.
Femern Bælt-projektet er danmarkshistoriens største og mest komplekse anlægsprojekt, og siden anlægsfasens begyndelse i 2020 er der sket en løbende tilretning af Sund & Bælts organisation til de aktuelle udfordringer, som skal håndteres. Senest har Sund & Bælt etableret en samlet anlægsdivision per 1. oktober under ledelse af Martin Russo.
Fakta om tunnelen
Femern Bælt-tunnelen er danmarkshistoriens største anlægsprojekt og Nordeuropas største byggeplads. Forbindelsen består af en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Fehmarn. Tunnelen bliver den længste sænketunnel i verden.  
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen vil fjerne en flaskehals i trafikken mellem og Skandinavien og Centraleuropa, og baner vejen for en ny grønnere trafikkorridor i Europa. Femern Bælt-tunnelen er et prioritetsprojekt for EU-kommissionen, der har støttet projektet med 11 mia. kroner.
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte i 2020. Projektet beskæftiger omkring 4.000 personer. Under anlægsfasen vil der desuden blive skabt 500 lærlingeårsværk.
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er brugerfinansieret efter samme model som Storebæltsbroen og Øresundsforbindelsen. Byggeriet finansieres med lån, der betales tilbage med indtægterne fra trafikken.
Fakta om Guy Taylor
Guy Taylor er britisk statsborger, men er dansk gift og har i flere omgange boet i Danmark. Han er uddannet ingeniør og har gennem de seneste 20 år stået i spidsen for en række tunnel-projekter, blandt andet Cityringen i København og Söderström-tunnelen i Stockholm, som også er en sænketunnel. Han har samlet set været involveret i etableringen af mere end 100 km tunneler igennem karrieren og kommer til Sund & Bælt og Femern-projektet fra en ledende stilling hos transportmyndighederne i Singapore. Guy Taylor tiltræder i Sund & Bælt 1. november.
Udvalgte projekter og stillinger for Guy Taylor 
Director – Land Transport Authority (LTA) Singapore · Jul. 2020 – Okt. 2025 
Tunnelling Operations Manager SEA – John Holland · Jan. 2018 – Jul. 2020 
Regional General Manager SEA – Samsung C&T Corporation · Jun. 2016 – Dec. 2017 
Director of Projects – Metroselskabet I/S · Sep. 2010 – May 2016 
Construction Manager Immersed Tube Tunnels – Pihl & Søn A/S · Jun. 2008 – Aug. 2010 
Manager – CH2M · Apr. 2007 – May. 2008 
Deputy Director – Land Transport Authority (LTA) Singapore · Sep. 1997 – Mar. 2007
Kontakter
Jens VillemoesPressechef, Sund & Bælt
Tlf:+45 51 54 34 21jvi@sbf.dkBilleder
Om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Nyt lærlingecampus ved Femern-projektet indviet27.10.2025 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Campus Femern består bl.a. af 24 individuelle boliger og fælles faciliteter, der giver lærlinge på Femern Bælt-projektet bedre mulighed for at have et fællesskab udenfor arbejdet på byggepladsen.
Stationsarbejde lukker Københavns Lufthavn Metrostation 29.-30. oktober og der indsættes metrobusser27.10.2025 11:01:32 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med arbejdet med at udvide Københavns Lufthavn Station er det nødvendigt at lukke Københavns Lufthavn Metrostation onsdag den 29. oktober til torsdag den 30. oktober. Der indsættes metrobusser mellem Femøren station og Københavns Lufthavn Station.
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
Kæmpekran skal udvide Københavns Lufthavn Station15.10.2025 09:40:58 CEST | Pressemeddelelse
Hvad gør man, når en 216 ton tung gangbro skal løftes på plads under trange vilkår? Man tilkalder en muskuløs kæmpekran på larvefødder, der kan klare opgaven.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
