Svært at koble forskning og undervisning på professionsuddannelserne
Siden 2014 har professionshøjskolerne, der udbyder de store velfærdsuddannelser som fx lærer- og pædagoguddannelserne, været forpligtede til at arbejde med forsknings- og udviklingsaktiviteter. Formålet er at styrke videngrundlaget og kvaliteten i de uddannelser, som professionshøjskolerne udbyder. En ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) viser, at det ikke er nogen nem opgave at få omsat viden fra forsknings- og udviklingsaktiviteter til undervisningen.
Opgaven med forsknings- og udviklingsaktiviteter er stadig relativt ny for institutionerne. Der findes mange forskellige forståelser af og tilgange til at løse opgaven med at koble forskning og undervisning, og medarbejderne har meget forskellige forudsætninger for at koble de to aktiviteter.
”Alle de syv uddannelsessteder, som har bidraget til analysen, arbejder med at styrke medarbejdernes forskningskompetencer. Til gengæld varierer det meget, i hvilket omfang den enkelte medarbejder selv er ansvarlig for, at der sker en kobling mellem undervisningen og forsknings- og udviklingsaktiviteterne. Nogle steder er det i for høj grad op til den enkelte medarbejder at sikre koblingen. Samtidig har der primært været fokus på at etablere aktiviteterne og i mindre grad på, hvordan de bedst bidrager til videngrundlaget på uddannelserne,” forklarer chefkonsulent Camilla Thorgaard fra Danmarks Evalueringsinstitut.
Rapporten beskriver erfaringer med at koble forsknings- og udviklingsaktiviteter med undervisningen på professionshøjskolerne. Med udgangspunkt i interview med medarbejdere og ledere har EVA formuleret en række opmærksomhedspunkter til såvel det politiske niveau som professionshøjskolerne, som kan spille ind i arbejdet med at styrke videngrundlaget på professionsuddannelserne.
”Hvis det ikke lykkes professionsuddannelserne at få ny viden omsat i deres uddannelser til gavn for de studerende, risikerer vi, at lærere, pædagoger, sygeplejersker og andre professionsuddannede står på et ringere videngrundlag end de kunne gøre. Det vil i sidste ende være et spørgsmål om, at skoler, børnehaver og sygehuse får medarbejdere, som ikke er helt så dygtige, som de kunne være blevet,” advarer Camilla Thorgaard.
Hun henviser til, at kravene til de fagprofessionelle, fx ude i kommunerne, vokser i disse år. ”Lærere skal fx kende til den nyeste viden om god undervisning, og de skal kunne omsætte den og anvende de mest effektfulde metoder i den undervisning, de udøver i folkeskolen. De skal være i stand til at udvikle deres arbejdsformer og dokumentere deres fremskridt. Det kræver en stærk og vidensbaseret læreruddannelse, som klæder de studerende på til den opgave. Man indførte forsknings- og udviklingsaktiviteter på professionshøjskolerne for at styrke kvaliteten af professionsuddannelserne, og hvis koblingen til undervisningen ikke lykkes, er der en risiko for, at tiltaget ikke lever op til formålet,” forklarer Camilla Thorgaard.
Nøgleord
Kontakter
Trine Borg HarrildPresse- og kommunikationschef
Tlf:40910021tb@eva.dkLinks
- https://www.eva.dk/projekter/2016/forskning-og-udviklingsbasering-pa-professionshojskoler-og-erhvervsakademier/hent-udgivelser/resume-forskning-og-udvikling-pa-professionshojskolerne-som-vej-til-uddannelseskvalitet
- https://www.eva.dk/projekter/2016/forskning-og-udviklingsbasering-pa-professionshojskoler-og-erhvervsakademier/hent-udgivelser/resume-samarbejde-mellem-professionshojskoler-og-universiteter-om-forskning-og-udvikling
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
Vigtigt at vide om elever på 2-årig hf: Så godt trives de, og så mange af dem vælger en professionsuddannelse7.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På Sorø-mødet torsdag og fredag er den nye ungdomsuddannelse, som regeringen har varslet et udspil om i efteråret 2024, på dagsordenen. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har allerede løftet sløret for, at uddannelsen formentlig vil rette sig mod bl.a. elever, der i dag går på den 2-årige hf. Men hvem er hf- eleverne, og hvad bruger de deres ungdomsuddannelse til? Det svarer EVA på i ny analyse.
Studerende med udsigt til ledighed er i større risiko for mistrivsel og stress10.6.2024 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at studerende på uddannelser med lang dimittendledighed er i større risiko for mistrivsel og føler sig mere stressede end andre studerende – allerede på studiet. Undersøgelsen viser også, at studierelevante lønnede job kan lette overgangen til arbejdsmarkedet.
Ledere i daginstitutioner: Vi har flere børn i mistrivsel og flere børn med komplekse udfordringer14.5.2024 06:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at daginstitutionsledere landet over oplever flere børn i udsatte positioner og i mistrivsel. Undersøgelsen viser også markante forskelle på, hvornår daginstitutioner vurderer, at et barn er i en udsat position.
Studenter på erhvervsuddannelserne fortryder ikke studenterhuen7.5.2024 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Studenter på erhvervsuddannelserne oplever, at gymnasiet har været et skridt på vejen mod valg af job og uddannelse, og at tiden i gymnasiet ikke har været spildt. Det er tendensen i en ny undersøgelse blandt unge, der efter studentereksamen vælger at tage en erhvervsuddannelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum