Stuen vs. 2. sal: Spar 2.376 kr. på din indboforsikring

Bor du, som den gennemsnitlige dansker, i din lejlighed i seks år, kan du ende med at betale 2.376 kr. mere for din indboforsikring, hvis du bor i stuen. En ny undersøgelse fra Mikonomi.dk viser, at danskerne i gennemsnit betaler 396 kr. mere om året for deres indboforsikring, hvis de bor i en stuelejlighed fremfor en lejlighed på 2. sal på samme adresse.

Det er billigere at købe en ejerlejlighed i stuen end på 2. sal. Dog vil en indboforsikring oftest også være dyrere i en stuelejlighed, da risikoen for indbrud er højere. I en ny undersøgelse, foretaget af Mikonomi.dk, konkluderes det, at der i gennemsnit er en prisforskel på 396 kr. om året på indboforsikringen. Ifølge en undersøgelse fra Bolius og EDC bor vi danskere i gennemsnit i vores lejlighed i seks år. Dette betyder, at du kan spare 2.376 kr. på din indboforsikring i din tid i lejligheden, hvis du vælger at bo på 2. sal fremfor i stuen.

Dobbelt så stor prisforskel i Københavns Kommune

Den gennemsnitlige prisforskel på en indboforsikring, henholdsvis i stuen og på 2. sal, lyder på 396 kr. om året blandt de undersøgte kommuner. I Københavns Kommune er denne prisforskel dog næsten dobbelt så stor. Bor du i centrum af København, kan du regne med at spare hele 779 kr. på din indboforsikring, hvis du bor på 2. sal.

I følgende tabel kan du se de fem kommuner, hvor prisforskellen er størst.

Kommune

kr 511

kr 2.858

kr 2.347

* Se de resterende tal her.

Minimal prisforskel i Ringsted, Struer og Skive Kommune

I fire ud af de 59 undersøgte kommuner er forskellen på under 300 kr. om året, og der er derfor en minimal prisforskel sammenlignet med eksempelvis København, Gladsaxe og Rødovre Kommune. I Ringsted Kommune er forskellen på indboforsikringens pris kun 247 kr. om året, hvorimod den i Gladsaxe Kommune for eksempel er 519 kr.

I nedenstående tabel kan du se de fem kommuner med den mindste prisforskel.

Kommune

kr 302

kr 1.850

kr 1.548

* Se de resterende tal her.

Sådan er undersøgelsen lavet

Der er taget udgangspunkt i de kommuner, hvor mere end 20% af boligerne består af lejligheder. Der er ydermere fokus på adresser med postnummer i centrum af kommunerne. De forskellige priser på indboforsikringerne er derudover indhentet gennem henholdsvis Gjensidige Forsikring, Alm. Brand Forsikring og NEM Forsikring.

Du kan læse mere om undersøgelsens fremgangsmåde samt se priserne på en indboforsikring i de 59 undersøgte kommuner her.

Ny lov om ansvarsforsikring: Spar 1.600 kr. og undgå et dagsgebyr på 250 kr.22.12.2018 09:00Pressemeddelelse

Undgå at blive snydt: Sådan finder du den billigste afbetaling på Black Friday21.11.2018 10:09Pressemeddelelse

Tag testen: Sparer du nok op til din tid som pensionist?25.10.2018 09:00Pressemeddelelse