Studerende stiller sig kun tilfredse med topkarakterer

Hver 10. studerende på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser er kun tilfredse med et 12-tal

Op mod hver anden af de studerende på landets tekniske og naturvidenskabelige uddannelser vil kun være tilfredse med at få karaktererne 10 eller 12 ved deres næste eksamen. Og op mod hver tredje har et ambitionsniveau om at få minimum 10 i samlet karaktergennemsnit.  Det viser en ny undersøgelse blandt godt 1.500 studerende lavet af Ingeniørforeningen, IDA.

Formanden for Polyteknisk Forening, som er de studerendes organisation på DTU, Lars Holm, mener, at undersøgelsens resultater vidner om, at præstationskulturen blandt de studerende er stukket af.

”Der er intet galt i at være ambitiøs, men jeg har svært ved at se, hvem der skal stå tilbage som vindere i dette præstationskapløb. De studerendes ensidige fokus på kun at opnå topkarakterer er jo nødvendigvis ikke sundt. Erhvervslivet er vel også ringere stillet, når hver anden studerende svarer, at der generelt er mere fokus på at få gode karakterer end på at opnå en samlet god forståelse af det faglige stof,” siger han.

I en tilsvarende ny undersøgelse blandt underviserne på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, er billedet det samme. Flere end halvdelen svarer, at de studerende har mere fokus på gode karakterer end på at opnå en samlet god forståelse af det faglige stof.

Hver tredje underviser angiver desuden, at de selv bliver målt på, om de studerende får gode karakterer frem for forståelse af det faglige stof. Og det får formanden for IDAs Uddannelses- og Forskningsudvalg Sara Grex til råbe vagt i gevær.

”Disse undersøgelser viser, at karakterfokuseringen er løbet løbsk, og at den faglige forståelse og den reelle dygtiggørelse står lidt i skyggen af 10- og12-taller. Her kunne det måske være en god idé at komme tilbage på et mere kvalitetsorienteret spor,” siger hun.

Der er, blandt de studerende generelt, mere fokus på at få gode karakterer end på at opnå en samlet god forståelse af det faglige stof.

I alt

I høj grad

20%

I nogen grad

31%

I mindre grad

29%

Slet ikke

15%

Ved ikke/ønsker ikke at svare

5%

100%

Kilde: IDA’s studenterundersøgelse 2018. 1.505 har svaret.

Hvor enig er du som underviser i følgende udsagn?

Helt uenig

Over-

vejende uenig

Hverken eller

Over-

vejende enig

Helt enig

Ved ikke

I alt

Underviserne måles på om de studerende får gode karakterer frem for forståelse af det faglige stof?

16%

23%

10%

19%

2%

18%

35%

27%

100%

Kilde: IDAs undersøgelse blandt de universitetsansatte. 1.093 har svaret. Ovenstående tabel bygger på svar fra 595 undervisere.