Storslået åbningskoncert: Tina Dickow indvier Tivoli Frihedens nye udendørsscene til Fed Fredag i selskab med nogle af de største navne fra den danske musikscene

Traditionen tro, inviterer Tivoli Friheden til Fed Fredag under den åbne himmel, og årets første koncert bliver større end nogensinde. Albumaktuelle Tina Dickow indtager og indvier parkens helt nye scene med plads til 17.000 publikummer, fredag den 6. maj kl. 20.00, og med sig i kufferten har Dickow ikke kun nye sange fra det dugfriske album, men også et par gode kollegaer. Tina Dickow medbringer ikke blot én, men hele fire eksklusive venner fra toppen af dansk musik: Steffen Brandt, Lis Sørensen, Kjartan Arngrim og Pauline.

"Det er vildt at skulle starte med så stor en koncert på hjemmebane. Jeg er meget stolt over at have fået til opgave at åbne scenen. Det er en stor ære. Det glæder jeg mig meget til, og jeg ved, at det bliver en stor aften på alle måder. En følelsesmæssig, mental eksplosion af indtryk efter de her år," siger Tina Dickow. Koncerten bliver en af de første efter, at Dickow har udgivet sit nye album ’Bitte Små Ryk’ i april. Der er derfor lagt op til et stort og festligt brag af en musikoplevelse, når den aarhusianske sangerinde vender tilbage til sin "gamle baghave" med en stribe af dansksprogede sange fra det spritnye album.

Tradition og fornyelse

Siden Tivoli Friheden for 18 år siden begyndte at afholde Fed Fredag, er det blevet til i alt 257 koncerter med intet mindre end 1.862.000 publikummer. Gæsternes interesse for koncerterne er steget i takt med parkens ønske om at forbedre faciliteterne og det er derfor med stor fornøjelse og høje forventninger, at Tivoli Friheden fredag den 6. maj, kan præsentere en helt ny udendørsscene, der bliver blandt de absolut bedste udendørsscener i landet: ”Jeg kan garantere en fest, og at vi vil lægge os i selen for at skabe rammerne for den helt perfekte premiereaften”, siger Henrik Ragborg Olesen, direktør i Tivoli Friheden.

Mere end bare en ny scene

Den nye scenebygning er Tivoli Frihedens hidtil mest ambitiøse projekt og har kostet parken i nærheden af kr. 85 millioner. Foruden en ny scene, gemmer den ene halvdel af den cirkulære scenebygning på to nye restauranter, Madscenen og Backstage, der under konceptet social dining, bringer intimitet, unikke smagsoplevelser og personlig samtale i højsædet. Begge restauranter forventes åbne over sommeren. Faktisk er der ikke tale om én bygning, men to meget tætstående bygninger. Konstruktionerne er adskilt, så lyden fra scenen ikke forplanter sig til restauranterne. Et lydisolerende lag mellem de to konstruktioner er yderligere med til at sikre madro, mens musikken spiller på scenen.

Foran scenen er et stort grønt sceneområde anlagt, bestående af flere toiletter og to nye rooftop bars, der med et 360 graders unikt udsyn over parken, sikrer en endnu bedre koncertoplevelse end hidtil.

Festival hver fredag i helt nye rammer

Den nye scenebygning ændrer Tivoli Frihedens landskab markant til fordel for artisterne og parkens gæster. Scenebygningen er nemlig omkranset af et langt, rislende vandløb, der adskiller sceneområdet fra den øvrige park. For at tilgå sceneområdet skal gæsterne krydse én af fem hængebroer, hvilket sikrer en unik, anderledes og stemningsfuld musikoplevelse allerede inden koncertstart. Når først foråret står i fuldt flor, vil sceneområdet været indhyllet i smukke bøgetræer og frodige buske, hvilket skaber en intim og velkendt festivalfølelse.

Udvalgte lørdagskoncerter – musik for enhver smag

I løbet af sæsonen vil en perlerække af landets bedste og mest folkekære artister indtage parken, fredag efter fredag. I forbindelse med fejringen af den nye scene har Tivoli Friheden i samarbejde med Royal Beer yderligere tilføjet fire eksklusive lørdagskoncerter, der sikrer, at lørdag nu også bliver lige så fed som fredag: Birthe Kjær & Feel Good Band (25/6), Dodo & The Dodos (2/7), Yo Johnny (support) & Martin Jensen (9/7) og Annika Aakjær & Anne Linnet (16/7). Gæster har adgang til disse koncerter med almindelig entré eller sæsonkort.

Marie-Louise M. BrandenborgPR-ansvarlig

Kontakt mig endelig, hvis du ønsker uddybning og/eller flere pressebilleder

Tlf:29 99 07 65louise@friheden.dk

Information om Tivoli Friheden A/S