Fed Fredag 2023 slår alle rekorder

Fed Fredag i Tivoli Friheden er blevet en institution. Både i Friheden og i Aarhus. Det understreges af et 2023, der har slået alle rekorder - uanset om du måler på antallet af koncerter, antallet af gæster til de enkelte koncerter eller det samlede antal gæster

Siden 2004, i snart 20 år, har Tivoli Friheden lagt scene og dansegræs til Fed Fredag. Og dermed til traditionen, at der i sommerhalvåret altid er musik i Tivoli Friheden fredag aften.

Traditionen har efterhånden udviklet sig til en institution. Antallet af gæster er steget over årene, og det samme er antallet af koncerter. Senest er der sågar kommet udvalgte lørdage med i puljen, og 2023-sæsonen slog alle Fed Fredag-rekorder i den gamle park. Både i forhold til antallet af koncerter, antallet af gæster til de enkelte koncerter og det samlede antal gæster.

Årets sidste koncert blev spillet i september, og på de i alt 26 dage med koncerter blev det til 234.024 gæster. Det svarer til et gennemsnitligt besøgstal på 9.000 gæster pr. koncertdag. Den gamle rekord er fra 2019, hvor 176.000 gæster overværede de 22 koncerter, hvilket svarer til et gennemsnit på 8.000 gæster pr. koncert.

Det meget bredt sammensatte program – der spænder helt fra ungdomskoncerter over pop/rock til de største aktuelle kunstnere - har været udslagsgivende for årets koncertsucces. Og så sender vi også en stor tak til vejrguderne, som hver gang, der har været koncert i Tivoli Friheden, har udvist storsind og velsignet os med godt vejr i en ellers våd og regnfuld sommer” siger direktør Henrik Ragborg Olesen og fortsætter:

Med et besøgstal på 234.024 i 2023 er Fed Fredag rykket op i den absolutte top over landets mest populære koncert-koncepter. Det er vi både glade for og stolte over. Også fordi det er resultatet af mange gode kollegers arbejde”.

Stor tilfredshed med koncerterne

Netop det bredt sammensatte program har smittet positivt af på årets salg af sæsonkort, der i år har rundet 48.000 stk. De mange østjyder med et sæsonkort i lommen har til en favorabel pris adgang til koncerterne samt alle de øvrige åbningsdage - inklusiv Halloween i oktober og Jul i Friheden i november og december. I alt 142 åbningsdage.

Tivoli Frihenden måler løbende gæsternes tilfredshed med koncerterne, og 93% af gæsterne udtrykker, at de er enten ”meget tilfredse” eller som minimum ”tilfredse” med den samlede koncertoplevelse i 2023.

Undersøgelserne viser også, at en stor del af gæsterne har det som en tradition at besøge Tivoli Friheden fredag aften som en god start på weekenden. Mange gange ved gæsten faktisk ikke på forhånd, hvem der spiller, men kommer for hyggens og samværet skyld – og for at mødes med venner og familie.

Der er ingen tvivl om, at vores nye store scene og de forbedrede publikumsfaciliteter har hjulpet med at tiltrække nogle af landets mest attraktive kunstnere til Aarhus, og dermed har skabt fundamentet for øget interesse og flere gæster,” konstaterer Henrik Ragborg Olesen.

Malurt i bægeret

Selvom 2023 blev rekordbrydende, og Henrik Ragborg Olesen kan se tilbage på mange fantastiske fredage og lørdage, er der også malurt i bægeret.

Tivoli Friheden havde forud for sæsonen opført nye støjskærme, men det viste sig, at de ikke havde den ønskede og nødvendige effekt.

"Det har desværre påvirket en del af årets koncerter, og det skal naturligvis bringes i orden. Derfor forventer vi at påbegynde arbejdet med at udvide støjskærmen i løbet af efteråret, således at alle koncerter fra starten af sæsonen 2024 kan afvikles med et lydtryk, der tilfredsstiller selv de meste krævende kunstnere - og det forventningsfulde publikum, som kommer til koncerterne for at få en højkvalitets oplevelse, både for øjet og for øret," fastslår Henrik Ragborg Olesen.

Tivoli Friheden ser frem til 2024 - og 20 års jubilæum

Tivoli Friheden har en ekstra grund til at have den udvidede støjskærm klar til 2024. Her har Fed Fredag nemlig 20 års jubilæum, og Tivoli Friheden glæder sig til at markere det med et stærkt program og fuld fart på festen.

"Det skal fejres, og vores gæster kommer til at sætte præg på fejringen. Gennem sæsonen har vi nemlig indsamlet deres ønsker og anbefalinger til kommende kunstnere, og det vil være med til at sætte sit præg på programmet," siger Henrik Ragborg Olesen og fortsætter med et smil:

"Og hvis man næsten ikke kan vente til, at det bliver forår og Fed Fredag igen, kan man måske finde en lille trøst i, at vi offentliggør de første tre koncerter til næste års program allerede i morgen fredag den 13. oktober".

Der er altså mulighed for at opdatere playlister, lære sig selv sangtekster og begynde opvarmningen i god tid.

Om Tivoli Friheden:

Tivoli Friheden er Aarhus' forlystelsespark placeret i gå afstand fra centrum i den smukke Marselisborgskov.