Stor usikkerhed om høje forventninger

Butikkerne er ved at vende stærkt tilbage efter et par år med nedlukninger og mundbind, og også efterspørgslen på butikslejemål vil stige det kommende år, forventer ejendomsbranchen. Der bliver samtidig god afsætning på både kontor-, industrilokaler og boliger. Det vil alt i alt betyde et historisk højt afkast for investeringsejendomme i 2022. Men en stigende inflation og den fortsatte krig i Ukraine kan spænde ben for den positive udvikling og skaber stor usikkerhed.

Et historisk højt totalt afkast på 6,8 procent i 2022. Det er, hvad ejendomsbranchen forventer for det kommende år, fremgår det af EjendomDanmarks nyeste forventningsundersøgelse. Det er første gang branchen har haft så høje forventninger til et enkelt år.

I øjeblikket fortsætter den positive udvikling for samtlige sektorer, og særligt butik overrasker positivt. Allerede i 2019 skruede branchen forventningerne ned til de fysiske butikker. En udvikling corona forstærkede. Men ejendomsbranchen tør nu igen tro på en positiv udvikling.

”Butikslivet går forventeligt en lysere tid i møde, nu hvor vi er ude på den anden side af pandemien. Måske er den positive udvikling også et tegn på, at branchen forventer, butikkerne vil komme godt igennem konkurrencen fra den stigende onlinehandel. Det er tid til at udvikle frem for at afvikle ude i butikscentrene,” siger Morten Marott Larsen, underdirektør i EjendomDanmark.

Stadig behov for fysiske butikker

Et af de butikscentre, der mærker en positiv udvikling, er Rødovre Centrum. Ifølge adm. direktør Jacob Martens Birkbøll er kunderne vendt tilbage, og besøgstallet er snart på samme niveau som før corona. Og så er kunderne tilmed blevet mere købelystne.

”Kunderne er vendt loyalt og talstærkt tilbage og bruger gerne 12-15 procent mere, end de plejer. Det er for mig et signal om, at vi har været savnet i perioden med nedlukning, men også, at der stadig er behov for de fysiske butikker.”

Rødovre Centrum mærker også en god efterspørgsel på ledige kvadratmeter. Det gælder både fra nye butikslejere, der gerne vil ind i centreret, og også eksisterende, der ønsker at udvide. Og det er også et positivt tegn, mener Jacob Martens Birkbøll. Rødovre Centrum er selv ved at udvikle et helt nyt spiseområde, som snart skal bidrage til at trække endnu flere butikslejere og besøgende til.

Inflation og krig skaber usikkerhed

Spørger man aktørerne i branchen om udviklingen inden for investeringsejendomme, er der dog også en usikkerhed at spore. Halvdelen af de adspurgte aktører forventer et totalt afkast på mellem 5,1 og 8,0 procent. Den anden halvdel mener, at afkastet bliver enten højere end 8,0 eller lavere end 5,1 procent. Usikkerheden blandt aktørerne er derfor historisk høj.

”Det skyldes primært den stigende inflation og krigen i Ukraine, hvor det er uklart hvilken betydning, det vil få på den lange bane,” siger Morten Marott Larsen og fortsætter:

”Inflationen var stigende allerede før krigen, men her mente mange, at det kun ville være kortvarigt. Med krigen kan højere inflation blive mere langvarigt, og det kan være en udfordring. Bliver renterne trukket med op i en længere periode, kan det betyde faldende ejendomsværdier. Det er selvfølgelig noget, branchen holder øje med.”

Også hos Rødovre Centrum følges udviklingen nøje.

”Der er ingen tvivl om, at krig og inflation påvirker vores forbrugsmønstre lige nu. Den bekymring, det skaber hos den enkelte forbruger, må man acceptere. Men vi håber og tror på, at krigen snart får en ende,” siger Jacob Martens Birkbøll.