Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

En af de største udfordringer for udenlandske talenter, der kommer til Danmark for at arbejde eller studere, er at finde et godt sted at bo. Det er svært at finde rundt på det danske boligmarked, som typisk fungerer helt anderledes end i hjemlandet.

Der er heldigvis hjælp at hente for de internationale medarbejdere, for Københavns Kommune har en ambition om, at Hovedstaden skal være en internationalt attraktiv by, hvor mange har lyst til at bosætte sig. Dansk Industri og International House, som er en del af Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune, inviterer derfor igen i år til Housing Fair. Housing Fair er en messe, hvor de internationale tilflyttere kan møde en lang række boligaktører som kommuner, banker, boligselskaber, ejendomsmæglere og boligadvokater fra hele Greater Copenhagen-området. Alle vil yde rådgivning og inspiration og give overblik over muligheder på det danske boligmarked.

- København er en af verdens bedste byer at bo i, og det tiltrækker talenter fra hele verden. Det er glædeligt for virksomheder, universiteter og andre, der efterspørger flere kompetente hænder og kloge hoveder. København skal være en by for alle. Vi mangler billigere boliger, og derfor skal der bygges langt mere varieret end i dag, siger kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (A), der pointerer, at nybyggeri dog ikke hjælper de tusinder, der kommer til hovedstaden netop nu.

- Indtil det sker, er jeg glad for, at vi kan rådgive internationale talenter, som kommer til København og resten af regionen. Så kan de vælge, om de vil bo tæt på storbyens puls eller roligere i grønne omgivelser i provinsen, siger Franciska Rosenkilde, som også vil byde velkommen til Housing Fair.

Ud over aktører på det københavnske boligmarked har sjællandske kommuner som Hillerød, Kalundborg og Sorø stader på messen. Arrangørerne forventer, at Housing Fair vil samle cirka 250 internationale talenter.

Fakta

• Housing Fair finder sted for 4. gang onsdag d. 14. november 2018 i Industriens Hus.
  • På messen deltager bl.a. LifeX, Housing Denmark, Domea og flere banker, boligadvokater og omegnskommuner til København.
  • Housing Fair er arrangeret af Dansk Industri og International House, som er en del af Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune.
  • Dansk Industri er Danmarks største erhvervsorganisation med over 10.000 virksomheder som medlemmer.
  • International House Copenhagen er et offentligt-privat partnerskab. Huset rummer private virksomheder såvel som statslige og kommunale myndigheder, der yder services til borgere og virksomheder i 31 kommuner i Region Hovedstaden og Region Sjælland. Læs mere om International House på www.ihcph.dk

Yderligere oplysninger fås hos
- Chefkonsulent Lars Bøgeskov fra Dansk Industri på tlf. 2236 3138 eller e-mail larb@di.dk
- Pressekonsulent i Kultur- og Fritidsforvaltningen, Københavns Kommune, Anne Nyhus på tlf. 9390 6640 eller e-mail jx76@kk.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae