Stop op, og skriv! Projekt Lolland Skriver ruster elever til fremtiden
’Jaa – vi skal se film!’ De fleste forældre husker begejstringen fra skoletiden, da læreren satte en filmspole i apparatet, og mørket sænkede sig i klasselokalet. I dag er teknikken en helt anden, og den digitale udvikling gør det muligt at arbejde med filmmediet på en ny måde. Fokus på skriftligheden understøtter den visuelle oplevelse for eksempel ved at læreren stopper filmen og beder eleverne skrive en tekst om, hvad de ser. Hvilke temaer og refleksioner sætter filmen i gang? Det er greb som disse, der arbejdes med i projektet Lolland Skriver.
Skriftkompetencer får et løft
Skrivning og læsning er forudsætninger for faglig læring og udvikling i alle skolens fag og er helt afgørende kompetencer i det videre uddannelses- og arbejdsliv. Men skrivning tager også tid og er en udfordring for mange elever. Lærernes opgave er derfor at blive endnu dygtigere til at løfte alle elevers skriftkompetencer i kombination med målene for de enkelte fag. Den ekstra tid afsat til skrivning og læsning giver hermed gevinst i dybden, da eleverne husker og forstår tingene bedre. Netop denne opgave hjælper konsulenter fra Nationalt Videnscenter for Læsning (NVL) med ved at gå helt tæt på medarbejderne i deres skrivedidaktiske tilgange i undervisningen af eleverne.
Projekt Lolland Skriver involverer cirka 40 undervisere om året fra alle kommunens folkeskoler. Projektet retter sig i dette skoleår mod lærere på 5. årgang i hele kommunen og følger elevernes udvikling frem til og med 8. klasse. Det er ambitionen, at udviklingsarbejdet spreder sig som ringe i vandet fra de deltagende lærere og ud til alle kolleger på alle årgange.
Konkret arbejde med skriftlighed på de enkelte skoler
De enkelte skoler arbejder nu med initiativer, der passer bedst til den enkelte skoles behov. For Byskolen i Nakskov har der været et ønske om mere sproglighed i dagligdagen. På Rødby Skole er fokus på skriftlighed og skrivehæfter i alle fag.
Øget sproglig aktivitiet i klasserne på Byskolen
”Vi var særligt optaget af at gøre alle elever sprogligt aktive i timerne,” udtaler Sabrine Walker, dansklærer i 5.b. ”Vi har i årgangsteamet fokuseret på at indlægge flere små skriftlige aktiviteter i fagene. Vi kan allerede nu se, at flere elever deltager og bliver aktive i undervisningen, at alle har noget at tale med om, når de har skrevet om det først, og at de husker nye ord bedre.
Rødby Skoles forældre kan følge med i skrivningen
Lærer Katja Asbech fortæller om erfaringerne på Rødby Skole: ”Vi blev optaget af at systematisere elevernes skrivning og valgte at give alle elever på årgangen et skrivehæfte, som vi er begyndt at bruge i alle fag. Vi kan mærke på eleverne, at det var nyt for dem at skulle skrive så meget, men vi kan også se, at stort set alle sagtens kan. Vi støtter og hjælper naturligvis, for det handler jo om at give alle en succesoplevelse. En lidt overraskende effekt er, at flere forældre har sagt, at de nu kan se, hvad deres børn arbejder med rent fagligt. Fordi de har hæfterne med hjem, og fordi de skriver i næsten alle fag, er det nu mere synligt for forældrene at se det og at tale med om det.”
Styrkede færdigheder for den næste generation
For sektorchef, Espen Fossar Andersen vidner de foreløbige erfaringer om, at lærere og elever har stor gavn af det kvalitetsløft, Lolland Skriver giver: ”Projektet er fint i tråd med Lolland Kommunes overordnede strategi om at styrke elevernes færdigheder i løbet af hele deres børne- og skoleliv. Så står de godt rustet til enten videre uddannelse eller et erhvervsrettet tilbud efter afgang fra folkeskolen,” siger han.
Nøgleord
Kontakter
Espen Fossar AndersenSektorchef for Skole og Dagtilbud
Tlf:23 80 73 67Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Ny undersøgelse: Hvad er det, flexboligen kan?20.3.2024 08:45:55 CET | Pressemeddelelse
Nogle drømmer om et anderledes fritidshus, andre om et frirum tæt på naturen. Og endnu andre ønsker at lære området at kende, før man måske vælger at flytte hertil. Lolland Kommunes flexboliger benyttes både flittigt og forskelligt, og de bidrager generelt positivt til områdets lokalsamfund. Det viser en ny undersøgelse, der netop er offentliggjort.
Lolland Kommune inviterer til job- og bosætningsmesse7.2.2024 06:15:00 CET | Pressemeddelelse
Onsdag den 28. februar kl. 9-12 gentager Lolland Kommune sidste års succes med en kæmpe jobmesse i Maribo Hallerne. Her vil en lang række lokale virksomheder og uddannelsesinstitutioner stå klar til en snak med jobsøgende og andre interesserede om deres job- og uddannelsestilbud. Samtidig får nye og kommende tilflyttere fra nær og fjern lejlighed til at høre om bolig- og fritidsmulighederne på Lolland. I år er messen nemlig udvidet med en ekstra hal til ejendomsmæglere, foreninger og andre lokale nøgleaktører inden for bosætning.
Få støtte til grønne tiltag19.1.2024 09:43:17 CET | Pressemeddelelse
Lolland Kommune har fået en Grøn Pulje. Her kan man søge støtte til grønne og bæredygtige projekter, der kan komme mange til gavn og har en positiv effekt på Lolland Kommunes grønne omstilling, natur, bosætning eller turismeudvikling. Der er særligt fokus på initiativer, der ligger tæt på nye energianlæg – herunder især anlægget i Hoby.
Dom i Højesteret: Lolland Kommune skal betale for kriminelle, udviklingshæmmede fra Grønland16.1.2024 16:22:54 CET | Pressemeddelelse
Højesteret har tirsdag den 16. januar afsagt dom i en sag, der betyder, at Lolland Kommune skal betale et millionbeløb til Sermersooq Kommune og fremover dække udgifterne til en udviklingshæmmet, kriminel borger fra Grønland. En dom, der principielt kan få stor betydning for både grønlandske borgere og danske kommuner. Lolland Kommune opfordrer til en markant ændring af reglerne.
Horslunde-elever tilbydes stabil løsning med det samme16.1.2024 08:14:29 CET | Pressemeddelelse
Horslunde Realskole meddelte den 11. januar Lolland Kommune, at skolen står overfor lukning. Siden da har kommunen arbejdet på højtryk for at vurdere mulige løsninger for eleverne, i tilfælde af, at generalforsamlingen i Horslunde Realskole beslutter at lukke skolen. Mandag holdt kommunen og bestyrelsen for Horslunde Realskole møde om mulighederne. ”Vi har lagt vægt på, at eleverne skal have så få skift som muligt, og derfor har vi valgt at tilbyde eleverne at starte på Byskolen, som vil være deres distriktsskole efter sommerferien. Det giver mulighed for en stabil løsning for det enkelte barn med det samme. Skulle der være forældre, der meget gerne vil benytte Horslunde Landsbyordning i forårsmånederne, er det også muligt”, siger udvalgsformand Thomas Bo Østergaard. Dialogen med bestyrelsen fra Horslunde Realskole har konkret resulteret i, at bestyrelsen vil indstille overfor generalforsamlingen den 29. januar, at skolen først lukker ved udgangen af februar måned. Det giver kommunen e
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum