
Stop op, og skriv! Projekt Lolland Skriver ruster elever til fremtiden
’Jaa – vi skal se film!’ De fleste forældre husker begejstringen fra skoletiden, da læreren satte en filmspole i apparatet, og mørket sænkede sig i klasselokalet. I dag er teknikken en helt anden, og den digitale udvikling gør det muligt at arbejde med filmmediet på en ny måde. Fokus på skriftligheden understøtter den visuelle oplevelse for eksempel ved at læreren stopper filmen og beder eleverne skrive en tekst om, hvad de ser. Hvilke temaer og refleksioner sætter filmen i gang? Det er greb som disse, der arbejdes med i projektet Lolland Skriver.
Skriftkompetencer får et løft
Skrivning og læsning er forudsætninger for faglig læring og udvikling i alle skolens fag og er helt afgørende kompetencer i det videre uddannelses- og arbejdsliv. Men skrivning tager også tid og er en udfordring for mange elever. Lærernes opgave er derfor at blive endnu dygtigere til at løfte alle elevers skriftkompetencer i kombination med målene for de enkelte fag. Den ekstra tid afsat til skrivning og læsning giver hermed gevinst i dybden, da eleverne husker og forstår tingene bedre. Netop denne opgave hjælper konsulenter fra Nationalt Videnscenter for Læsning (NVL) med ved at gå helt tæt på medarbejderne i deres skrivedidaktiske tilgange i undervisningen af eleverne.
Projekt Lolland Skriver involverer cirka 40 undervisere om året fra alle kommunens folkeskoler. Projektet retter sig i dette skoleår mod lærere på 5. årgang i hele kommunen og følger elevernes udvikling frem til og med 8. klasse. Det er ambitionen, at udviklingsarbejdet spreder sig som ringe i vandet fra de deltagende lærere og ud til alle kolleger på alle årgange.
Konkret arbejde med skriftlighed på de enkelte skoler
De enkelte skoler arbejder nu med initiativer, der passer bedst til den enkelte skoles behov. For Byskolen i Nakskov har der været et ønske om mere sproglighed i dagligdagen. På Rødby Skole er fokus på skriftlighed og skrivehæfter i alle fag.
Øget sproglig aktivitiet i klasserne på Byskolen
”Vi var særligt optaget af at gøre alle elever sprogligt aktive i timerne,” udtaler Sabrine Walker, dansklærer i 5.b. ”Vi har i årgangsteamet fokuseret på at indlægge flere små skriftlige aktiviteter i fagene. Vi kan allerede nu se, at flere elever deltager og bliver aktive i undervisningen, at alle har noget at tale med om, når de har skrevet om det først, og at de husker nye ord bedre.
Rødby Skoles forældre kan følge med i skrivningen
Lærer Katja Asbech fortæller om erfaringerne på Rødby Skole: ”Vi blev optaget af at systematisere elevernes skrivning og valgte at give alle elever på årgangen et skrivehæfte, som vi er begyndt at bruge i alle fag. Vi kan mærke på eleverne, at det var nyt for dem at skulle skrive så meget, men vi kan også se, at stort set alle sagtens kan. Vi støtter og hjælper naturligvis, for det handler jo om at give alle en succesoplevelse. En lidt overraskende effekt er, at flere forældre har sagt, at de nu kan se, hvad deres børn arbejder med rent fagligt. Fordi de har hæfterne med hjem, og fordi de skriver i næsten alle fag, er det nu mere synligt for forældrene at se det og at tale med om det.”
Styrkede færdigheder for den næste generation
For sektorchef, Espen Fossar Andersen vidner de foreløbige erfaringer om, at lærere og elever har stor gavn af det kvalitetsløft, Lolland Skriver giver: ”Projektet er fint i tråd med Lolland Kommunes overordnede strategi om at styrke elevernes færdigheder i løbet af hele deres børne- og skoleliv. Så står de godt rustet til enten videre uddannelse eller et erhvervsrettet tilbud efter afgang fra folkeskolen,” siger han.
Nøgleord
Kontakter
Espen Fossar AndersenSektorchef for Skole og Dagtilbud
Tlf:23 80 73 67Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Ny folkeskolestrategi vedtaget31.10.2025 08:11:13 CET | Pressemeddelelse
Høj kvalitet, et stærkt fællesskab og en varieret og spændende undervisning. Det er lidt af det, der skal gøre fremtidens folkeskole robust, attraktiv og bæredygtig. En vision, der netop er vedtaget som et led i Lolland Kommunes nye folkeskolestrategi.
Lolland Kommune ændrer praksis for udsendelse af pressemeddelelser28.10.2025 14:30:02 CET | Pressemeddelelse
Fra lørdag den 1. november 2025 vil Lolland Kommune ikke længere anvende Ritzaus udsendelsessystem Via Ritzau til udsendelse af pressemeddelelser.
Rødbyhavn bliver ny national industripark28.10.2025 09:35:29 CET | Pressemeddelelse
Smidig sagsbehandling, kort ekspeditionstid og en erhvervsrelevant infrastruktur. Det er lidt af det, der skal gøre det let og enkelt at etablere nye produktions-aktiviteter i en industripark. Et stempel, der kan skabe ekstra arbejdspladser og sikre vækst og udvikling lokalt.
Lolland Kommune sætter ind for at få flere til stemmeurnerne27.10.2025 06:05:00 CET | Pressemeddelelse
Færre og færre stemmer til kommunalvalg, og den tendens gør sig også gældende i Lolland Kommune, hvor stemmeprocenten i 2021 kun nåede op på 63,1. Den lave valgdeltagelse er en demokratisk udfordring, som kræver handling. I samarbejde med lokale aktører sætter Lolland Kommune derfor ind med en række indsatser, der skal give flere lyst til og mod på at bruge deres stemme til Kommunalvalget den 18. november 2025.
Fast læge på Center for Handicaps botilbud skaber tryghed og styrker sundheden29.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Beboerne på Center for Handicaps fire botilbud skal have lettere og mere direkte adgang til sundhedsfaglig hjælp og rådgivning i hverdagen. Fremover er der derfor tilknyttet en fast læge på Krogsbølleparken, Stormarken 1-5, Flintebjerg Nord/Syd og Flintebjerg Øst/Vest.
Lolland Kommune