Stop for vurdering af erhvervsejendomme udstiller absurd lagerskat

Skatteministeren har opgivet et vurderingssystem til erhvervsejendomme, fordi opgaven ifølge Skatteministeriet er for vanskelig. Beslutningen udstiller udfordringerne ved den nye lagerskat på erhvervsejendomme og viser, hvor vanskelig den vil være at administrere. Det påpeger EjendomDanmark.

Skatteministeriet vil i sidste øjeblik lave det allerede stærkt forsinkede vurderingssystem af ejendomme om og opgiver i den forbindelse helt at forsøge at vurdere markedsværdien af erhvervsejendomme. Samtidig har regeringen valgt at indført en årlig lagerbeskatning af værdistigninger på erhvervsejendomme. De to beslutninger hænger ikke sammen.

Når ministeriet selv opgiver at vurdere markedsniveauet for ejendommene, hvordan skal Skatteministeriet så kunne kontrollere, hvor meget man skal betale i lagerskat? Det er "nærmest absurd," siger adm. direktør i EjendomDanmark, Jannick Nytoft.

"Man kan ikke med den ene hånd sige, at markedsvurderingen af erhvervsejendomme er for svære at lave – og med den anden hånd introducere en helt ny beskatningsform på baggrund af årlige vurderinger. Det bliver umuligt at kontrollere og administrere. Jeg appellerer til, at vi sætter os sammen og sikrer, at dette ikke bliver endnu en ny skattesag, hvor vores branche skal leve med konsekvenserne af forskellige og vilkårlig beskatningsmodeller," siger Jannick Nytoft

Fortsæt arbejdet

EjendomDanmark opfordrer derfor Skatteministeriet til at fortsætte arbejdet med et system, der kan vurdere erhvervsejendomme på markedsvilkår og til at lave en udgave af lagerskatten, som ikke bygger på årlige og teoretiske værdistigninger.

"Vi støtter et enkelt system, hvor markedsdata fra branchen, mæglere samt realkreditten bidrager til at give den bedste forståelse af niveauet for ejendomsbeskatningen. Det giver størst retssikkerhed og mindst bøvl for alle. Det er synd, at det arbejde ryger på gulvet, fordi skattemyndighederne er pressede af andre sager," siger Jannick Nytoft.

Regeringens forslag om at droppe markedsvurderingen af erhvervsejendomme fremgår at et lovforslag, som i øjeblikket er til høring.