Lolland Kommune

Specialskolen Lolland får en økonomisk håndsrækning

Del

Specialskolen Lolland har haft svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Skolen er i en opbygningsfase, hvor de nye specialundervisningstilbud skal udvikles, og samtidig skal skolen løbende tilpasse sig et faldende elevtal. Det er en hård nød at knække, og derfor vil Børne- og Skoleudvalget nu give specialskolen en økonomisk håndsrækning.

”Skolebestyrelsen i specialskolen har skrevet et meget bekymrende høringssvar til os i forbindelse med forhandlingerne om budget 2022. Den nuværende situation handler ikke om budgettet for 2022, men om situationen lige nu og her i 2021. Derfor har vi i Børne- og Skoleudvalget haft et hurtigt møde i dag, hvor vi har aftalt, at vi vil gøre noget nu og hjælpe specialskolen ud af den økonomiske knibe,” siger Thomas Østergaard, der er formand for Børne- og Skoleudvalget.

Når udvalget næste gang skal behandle kvartalsregnskabet, vil der derfor blive tilført midler til specialskolen, så regnskabet for 2021 kommer i balance. Kvartalsregnskabet behandles på Børne- og Skoleudvalgets møde den 4. november 2021 og efterfølgende i Byrådet.

Børne- og Skoleudvalget har allerede igangsat en 360 graders analyse af den specialundervisningsstruktur, der blev besluttet sammen med skole- og dagtilbudsstrukturen i 2019, og som trådte i kraft i august 2020:

”Vi er i Børne- og Skoleudvalget enige om, at vi vil fremskynde økonomidelen af analysen, så vi allerede før sommerferien får et overblik over de økonomiske rammer og de muligheder, det giver specialskolen for at lykkes med opgaven. De andre elementer i analysen skal vi give god tid, så vi får samlet de nødvendige input ind fra elever, forældre, medarbejdere osv.,” siger Thomas Østergaard.

Samtidig vil Børne- og Skoleudvalget hurtigst muligt invitere skolebestyrelsen i specialskolen til et møde:

”Jeg har skrevet lidt sammen med bestyrelsesformanden de sidste par dage, så dialogen er i gang, men det er afgørende vigtigt, at vi får sat os sammen omkring bordet og får en fælles forståelse af udfordringerne,” siger Thomas Østergaard og fortsætter:

”Jeg regner med, at vi skal have sat et par møder i kalenderen, så vi også får mulighed for at være i en løbende dialog, mens evalueringen foregår. På den måde kan vi tage problemerne, inden de når at vokse sig for store”.

Fakta:

Specialskolen Lolland blev etableret i 2019 som en del af Lolland Kommunes specialundervisningsstrategi. Strategien baserer sig på et bærende princip om mindst-mulig-indgriben og en styrkelse af almenområdet med henblik på en højere inklusionsgrad.

Målsætningen er derfor, at flere elever rummes i almenmiljøet, og en forudsætning er, at der i almenmiljøet skabes rammer, der muliggør denne højere inklusionsgrad.

Specialundervisningsstrategien blev vedtaget af Børne- og Skoleudvalget den 5. december 2019. Se specialskolestrategien her: https://www.lolland.dk/document/51ac7703-4dc1-4b17-af1b-e719784fcfce

Nøgleord

Kontakter

Thomas ØstergaardFormand for Børne- og Skoleudvalget, Lolland Kommune

Tlf:41 42 21 28

Espen Fossar AndersenSektorchef for Skole og Dagtilbud

Tlf:23 80 73 67

Information om Lolland Kommune

Lolland Kommune
Lolland Kommune
Torvet 3
4930 Maribo

54 67 67 67http://www.lolland.dk/

Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune

Skoleområdet i Lolland og Guldborgsund Kommune har fået et kompetenceløft24.9.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Lolland og Guldborgsund Kommune har fra 2016 til 2020 arbejdet med projektet Kompetenceudvikling i praksis (KUP) gennem en bevilling på 36 mio. kr. fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaals folkeskoledonation. Projektet har haft fokus på at styrke elevernes læring og trivsel ved at opbygge en refleksions- og feedbackkultur hos medarbejdere, ledelse og forvaltning på skoleområdet. Projektet er nu blevet evalueret af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). I evalueringen konkluderes det, at projektet har skabt et godt fundament for det videre arbejde med udviklingsindsatserne på skolerne, og at de positive resultater også er relevante for andre kommuner i landet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum