Sosu’ere i Sorø får trivselstjek og psykolog-opkald

Del
Et klap på hånden og tid til at lytte. Ældreomsorg handler om andet end papirer og pilleglas, men manglen på medarbejdere sætter tempoet op, så ansatte brænder ud. I Sorø Kommune får omsorgstrætte sosu’ere hjælp af ny teknologi med trivselstjek og eksterne psykologer.
Sorø Kommune passer ekstra på deres plejehjemsansatte med trivselstjek og eksterne psykologer, så de kan passe godt på de ældre i en travl tid. Foto: Sorø Kommune
Sorø Kommune passer ekstra på deres plejehjemsansatte med trivselstjek og eksterne psykologer, så de kan passe godt på de ældre i en travl tid. Foto: Sorø Kommune

Landet over er ældresektoren ét af de steder, hvor velfærdssamfundet lige nu er mest alvorligt presset. Ifølge en indsigt i kommunale tal, som fagbladet FOA så på i sommer, havde hver femte medarbejder forladt branchen, så stadig flere ufaglærte må rykke ind for at passe de ældre.

Og ser man på trivslen blandt social- og sundhedsassistenter, så er den blandt de dårligste i gruppen af lønmodtagere. Næsten hver fjerde har i en undersøgelse foretaget af Arbejdstilsynet sagt, at de har følt sig stresset noget af tiden eller hele tiden de sidste 14 dage.

I Sorø Kommune har sosu’erne glæde af et tilbud om trivselstjek på en app og ekstern psykologrådgivning på telefonen, når det brænder på.

De ansatte får tilbud om anonymt at svare på en række spørgsmål om, hvordan de har det via en app, og hvis det så viser sig, at deres mentale trivsel er for nedadgående, bliver de ringet op af en ekstern psykolog og tilbudt en samtale om, hvad der er på spil, og hvad de kan gøre for at få det bedre:

Og det hjælper, fortæller Annemette Trane Hansen, der er tillidsrepræsentant og social- og sundhedshjælper på Egecentret i Sorø:

“Har mit liv været indholdsrigt?”
Annemette Trane Hansen har brugt trivselsværktøjet siden Egecentret var med til at starte det første forsøg med Howdy, og hun får hver 14. dag fem spørgsmål, hun sætter sig ned og svarer på via app’en på sin arbejds-Ipad:

“Det betyder, at jeg lige får et stop, hvor jeg kan tænke over, hvordan mit arbejde og privatliv går: Har jeg sovet godt? Har mit liv været indholdsrigt?”

Og Annemette Trane Hansen er med en anciennitet på 30 år i faget som social- og sundhedshjælper ikke i tvivl om, at det forebygger stress:

“Da min far døde, kunne jeg via spørgsmålene se, hvordan jeg havde det, og så vidste jeg også godt hvorfor. Jeg udfylder troligt app’en, når den kommer,” fortæller hun. Og det gavner samvær med både kolleger og de ældre:

“Jeg havde en kollega, som kom til mig og var ked af det, så anbefalede jeg hende at bruge app’en, og det gjorde hun, og så fik hun et opkald af psykolog-beredskabet, og der blev sat nogen ting i gang. I dag har hun det godt,” fortæller Annemette Trane Hansen, der opfordrer alle sine kolleger til at bruge beredskabet, som er anonymt på den måde, at de eneste informationer, der går videre til medarbejdernes ledelse er et overordnet overblik over den generelle trivsel på afdelingerne.

Det kit, der binder os sammen
Det er Leder af hele ældreområdet i Sorø Sundhed og Omsorg, Pia Nyborg Hansen, som i 2015 valgte at bruge det private firma Howdys sundhedsteknologi som tilbud til sine omkring 650 ufaglærte, sosu-assistenter, sygeplejersker, administrativt personale og konsulenter i ældreområdet fem plejecentre, samt stab, sygepleje og hjemmepleje:

Og det har hun ikke fortrudt:

“Vi får indsigt i et område, som vi normalt ikke har indsigt i,” konstaterer Pia Nyborg Hansen om det generelle overblik Howdy tilbyder hende på basis af det anonyme beredskab, der støtter den enkelte medarbejder:

“Vi får nogle overordnede tal som ledelse hver måned, og så kan vi tale åbent om det, hvis der er problemer. Som leder kan jeg sige: Jeg kan se på Howdy, at I generelt ikke trives i øjeblikket: Prøv at fortæl mig, hvad det er, der gør det?” fortæller Pia Nyborg Hansen, der tror på, at hvis medarbejderne trives, så gør borgerne det også:

“Mange er frustrerede i dag, fordi vi er under et krydspres, når vi både vil gøre vores ældre glade og samtidig er presset af rammerne om arbejdet. Så vores arbejdsmiljø skal motivere os ekstra til at løse opgaven. En god trivsel, er det kit, der binder os sammen og gør, at vi kan holde ud at arbejde i det her fag i dag.”

Psykologisk tryghed
Og pointen fra Sundhed og Omsorgs leder i Sorø er ifølge ny stressforskning helt central, når vi som mennesker skal arbejde med et godt arbejdsmiljø, vurderer neurobiolog og ph.d. Karen Johanne Pallesen, der peger på, hvordan ny amerikansk forskning lægger vægt på vores relationer på arbejdspladsen som det vigtigste, når vi skal regulere stress i kroppen:

“Det giver rigtig god mening at have værktøjer, der kan opdage stress tidligt og give værktøjer til, at vi på en psykologisk tryg måde kan gribe ud efter hinanden og tale åbent om det, der er svært,” vurderer Karen Johanne Pallesen og forklarer, hvordan stress er en både fysisk og emotional ubalance:

“For eksempel kan negative sociale signaler og problematiske relationer trigge kamp-flugt tilstanden, som lukker ned for nervesystemet på en måde, så vi får svært ved at være åbne, lydhøre og tolke hinandens hensigter realistisk,” fortæller Karen Johanne Pallesen. Og her kan netop det at forbinde os positivt med hinanden socialt være afgørende:

“Det handler om at finde ind i en positiv ping-pong, hvor vi skaber tryghed gennem samarbejde og samarbejde gennem tryghed. Undersøgelser viser, at har du en fortrolig kollega på jobbet, så kan du holde dit nervesystem i en tilstand af ro, du får det bedre og dit engagement i arbejder bliver meget større.” 

Arbejdsmiljøpris
I Sorø Kommune blev Pia Nyborg Hansens ældreområde i 2019 nomineret til Arbejdsmiljøprisen i psykisk arbejdsmiljø. Og Sorø Sundhed og Omsorgs leders råd til andre, der vil arbejde med nye værktøjer til at nedbringe stress i en presset sektor, er klart:

“Overvej, hvad I vil med værktøjet og sæt en dagsorden. Teknologien giver ledelsen mulighed for at rejse vigtige spørgsmål om trivsel på arbejdspladsen. Og så skal vi som ledelse have fokus på at handle på de data, vi får.”

***

FAKTA

Sidste år konkluderede et rådgivende panel og tre ekspertgrupper nedsat af Statsministeren, at ledelsen i ældresektoren har et stort ansvar for at sikre et godt arbejdsmiljø for at kunne fastholde og rekruttere medarbejdere i en sektor, hvor der kommer flere og flere plejekrævende ældre uden, der på lige fod bliver uddannet medarbejdere nok til at varetage opgaven. Ligeledes anbefalede panelet, at ny velfærdsteknologi vil kunne skabe øget overskud i sektoren.

Læs mere her: En ældrepleje med tid til omsorg – Afrapportering fra det rådgivende panel, ekspertgrupper og borgermøder (sm.dk)

Nøgleord

Kontakter

Leder af Sorø Sundhed og Omsorg Pia Nyborg Hansen /Sorø Kommune: Telefon 57 87 66 00 og 67 87 66 07, mail: piha@soroe.dk
Neurobiolog Karen Johanne Pallesen: Telefon 26 79 74 07 /Aarhus Universitet og www.Synergia.dk
Salgschef Gunnar Brabrand, Howdy: Telefon 51 71 77 03, mail: gbr@howdy.care / www.howdy.care/dk

Billeder

Sorø Kommune passer ekstra på deres plejehjemsansatte med trivselstjek og eksterne psykologer, så de kan passe godt på de ældre i en travl tid. Foto: Sorø Kommune
Sorø Kommune passer ekstra på deres plejehjemsansatte med trivselstjek og eksterne psykologer, så de kan passe godt på de ældre i en travl tid. Foto: Sorø Kommune
Download
Sorø Kommunes chef for Sundhed og Omsorg mener, at god ældrepleje i høj grad handler om at tage vare på de ansattes sundhed. Foto: Sorø Kommune
Sorø Kommunes chef for Sundhed og Omsorg mener, at god ældrepleje i høj grad handler om at tage vare på de ansattes sundhed. Foto: Sorø Kommune
Download
Leder for Sundhed og Omsorg i Sorø Pia Nyborg Hansen har indført et beredskab mod stress i en presset sektor. Medarbejdernes trivsel er særligt i fokus, fordi sosu-medhjælpere og andre skal løbe så stærkt, som de skal i ældreplejen i dag, der kæmper med stigende medarbejdermangel.
Leder for Sundhed og Omsorg i Sorø Pia Nyborg Hansen har indført et beredskab mod stress i en presset sektor. Medarbejdernes trivsel er særligt i fokus, fordi sosu-medhjælpere og andre skal løbe så stærkt, som de skal i ældreplejen i dag, der kæmper med stigende medarbejdermangel.
Download
Social og sundhedshjælper Annemette Trane Hansen har brugt trivselsværktøjet siden Egecentret var med til at starte det første forsøg med Howdy, og hun får hver 14. dag fem spørgsmål, hun sætter sig ned og svarer på via app’en på sin arbejds-Ipad
Social og sundhedshjælper Annemette Trane Hansen har brugt trivselsværktøjet siden Egecentret var med til at starte det første forsøg med Howdy, og hun får hver 14. dag fem spørgsmål, hun sætter sig ned og svarer på via app’en på sin arbejds-Ipad
Download
Ældreplejen i Sorø Kommune har i årevis arbejdet med et særligt tilbud til de ansatte: Et trivselstjek per app hver 14. dag og mulighed for psykologisk opfølgning, når trivslen er for nedadgående.
Ældreplejen i Sorø Kommune har i årevis arbejdet med et særligt tilbud til de ansatte: Et trivselstjek per app hver 14. dag og mulighed for psykologisk opfølgning, når trivslen er for nedadgående.
Download
På Egecentret måler man de ansattes trivsel - og det skaber et bedre arbejdsmiljø fortæller tillidsrepræsentant. Foto: Egecentret Sorø Kommune
På Egecentret måler man de ansattes trivsel - og det skaber et bedre arbejdsmiljø fortæller tillidsrepræsentant. Foto: Egecentret Sorø Kommune
Download
En god ældreomsorg kræver tid og overskud. Og i en presset tid er det lig med ekstra fokus på medarbejdernes arbejdsmiljø i Sorø, hvor man hele tiden måler på trivslen. Foto: Sorø Kommune
En god ældreomsorg kræver tid og overskud. Og i en presset tid er det lig med ekstra fokus på medarbejdernes arbejdsmiljø i Sorø, hvor man hele tiden måler på trivslen. Foto: Sorø Kommune
Download
Chef for Sundhed og Omsorg i Sorø Kommune oplever, at  sosu’eres omsorgstræthed kan dulmes med trivselstjek
Chef for Sundhed og Omsorg i Sorø Kommune oplever, at sosu’eres omsorgstræthed kan dulmes med trivselstjek
Download

Links

Information om Howdy

Howdy
Njalsgade 76
København 2300

http://www.howdy.care/dk

SORØ SUNDHED OG OMSORG
Sorø Kommune har 2.500 medarbejdere og betjener 30.000 borgere. Center for Omsorg og Sundhed var i 2019 nomineret til arbejdsmiljøprisen i psykisk arbejdsmiljø.

OM HOWDY
Virksomheden Howdy hvis navn bygger på “How do you do?” har eksisteret siden 2014, hvor stifter Rasmus Hartung udviklede ideen om en forebyggende indsats mod stress og mistrivsel i samarbejde med professor i psykolog Per Bech. Howdy giver medarbejderne et trivselstjek per app med spørgsmål om søvn og humør hver 14. dag baseret på WHO´s trivselsindeks og et beredskab med uafhængige psykologer følger så op på målingerne med tilbud om rådgivende samtaler.

Følg pressemeddelelser fra Howdy

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Howdy

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye