Sommerens banelukninger fik regionens pendlere op i tråd med Cyklistforbundets Vi Cykler til Arbejde

Over 15.000 pendlere fra 608 virksomheder over hele Region Hovedstaden brugte sommerens banelukninger til at få nye oplevelser og mærke sommeren på en anden måde end ellers. De cyklede i sommerudgaven af Vi Cykler Til Arbejde 2.581.006 km, forbrændte 63.879.895 kalorier og skånede klimaet for 420.704 kg C02. Hovedpræmien gik til team 'De syv på Klingerne' fra Handelsbankens Vesterbro-afdeling i København.
Holdet 'De syv på Klingerne' fra Handelsbankens Vesterbro-afdeling i København vandt hovedpræmien i sommerudgaven af Cyklistforbundets Vi Cykler til Arbejde: En kvalitetscykel af mærket Pelago til holdets syv deltagere.

Direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam glæder sig over den store opbakning til kampagnen:

- Den daglige cykeltur gør rigtig meget for vores livskvalitet, sundhed og velbefindende. Når man lægger de mange personlige indsatser sammen, gør de også en imponerende forskel for både klima og trængslen på vejene, siger Klaus Bondam.

Det blev holdet De syv på Klingerne fra Handelsbankens Vesterbro-afdeling i København, der vandt hovedpræmien i sommerudgaven af Cyklistforbundets Vi Cykler til Arbejde: En kvalitetscykel af mærket Pelago til holdets syv deltagere.

Henover juni, juli og august cyklede De syv på Klingerne i alt 776 km, forbrændte 19.195 kalorier og skånede klimaet for 126 kg C02.

Det var sommerens banelukninger på Kystbanen og Frederikssundsbanen, der fik Cyklistforbundet til sammen med Region Hovedstaden, Movia og virksomhedsnetværket Moving People at forlænge den traditionelle maj-kampagne, så den fortsatte hele sommeren i Region Hovedstaden.

- Vi håber, at sommerens cykelture har givet de mange deltagere lyst til at fortsætte med at cykle mere i hverdagen. Har man for langt til arbejde, kan man måske cykle halvdelen af vejen og tage bus eller tog resten af vejen, siger Klaus Bondam.

CYKEL OG OFFENTLIG TRANSPORT - EN STÆRK KOMBI
I Movia har man ifølge plandirektør Per Gellert været glad for samarbejdet:

- Vi satte ekstra gulebusser ind for at imødekomme det øgede rejsebehov, så man under sporarbejdet kunne tage bussen i kombination med cyklen. Den offentlige transport udvikler sig, og alt tyder på, at borgerne vil kombinere kollektiv transport med andre løsninger - eksempelvis cyklen - mere i fremtiden. Det skal vi være klar til for eksempel med bedre cykelparkeringsforhold, siger Per Gellert.

Banelukningerne skyldtes en nødvendig renovering og fremtidssikring af sporerne.

Mens banelukningen stod på, styrkede Region Hovedstaden ifølge Per Gellert sammen med Movia busbetjeningen der, hvor den mest omfattende del af sporarbejdet foregik, og hvor flest passagerer derfor var berørt.

GUIDE: GØR HVERDAGENS CYKLING TIL EFFEKTIV TRÆNING
Den daglige cykeltur gør en stor forskel for vores sundhed og trivsel. Med et par tilpasninger kan turen også bruges til mere effektiv træning.

• Forlæng ruten: Gør for eksempel morgenruten dobbelt så lang hver dag.
  • Fartleg og bakker: Bakker er gode for benene, og hastighed er godt for konditionen. Tag den skrappeste bakke på din rute flere gange. Bestem dig for at sætte farten op på udvalgte strækninger.
  • Variér din rute: Måske kan du bedre ’træne’ med en anden rute end den sædvanlige.
  • Find alternative ruter med gode stigninger til benene og gode strækninger til fartleg. Måske finder du endda en mere trafiksikker rute med flere grønne oplevelser.

At kunne cykle giver frihed, glæde og oplevelser. Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sundere og mere bæredygtig verden med cyklen som løftestang. Op mod 300.000 børn og voksne deltager årligt i vores aktiviteter. Vi har lokalafdelinger og repræsentanter over hele landet og er en del af paraplyorganisation European Cyclists’ Federation.