Solix investerer i nordiske virksomheder for at bidrage til den grønne omstilling

Investeringsselskabet Solix har etableret sig som en førende spiller inden for private equity med en filosofi baseret på at investere i virksomheder med potentiale for at skabe langvarig værdi for investorer. De har rettet blikket særligt mod nordiske virksomheder, der kan spille en central rolle i den grønne omstilling.
Foto: Joey Kyber.

Investeringsselskab Solix ser en stor mulighed i at købe og udvikle virksomheder, der arbejder for at skabe løsninger på globale udfordringer som f.eks. klimakrisen. Her er særligt nordeuropæiske virksomheder førende i grøn omstilling på verdensplan, og derfor er det primært virksomheder i Danmark og Sverige, som Solix vælger at rette fokus mod.

Etablerer grønne ambitioner i virksomheder

Som Solix påpeger, har virksomheder en afgørende rolle i at reducere deres eget klimaaftryk og ved at investere i eksisterende og nye teknologier, der bidrager til den grønne omstilling. Det vil de være med til.

Solix står med et hold af eksperter, som arbejder tæt sammen med de virksomheder, de investerer i, til at blive mere bæredygtige ved at kræve, at virksomhederne har klare ESG-mål og hjælpe dem med at nå deres mål gennem konkrete handlingsplaner. Investeringsselskabet kan give danske virksomheder adgang til kapital og ressourcer til at udvikle og skalere deres grønne teknologier og løsninger. I det store billede viser det, at Solix som private equity investeringsselskab kan spille en vigtig rolle i at fremme bæredygtighed, samtidig med at de fortsat fokuserer på at levere værdi til deres investorer.

Investeringsstrategiens succes kan tilskrives deres evne til at identificere og investere i de rigtige virksomheder med potentiale for langsigtet værdi både for samfundet og klimaet, og deres engagement i at arbejde tæt sammen med deres porteføljeselskaber for at tage de rette skridt. Det ser ud til, at Solix vil forblive en betydelig spiller inden for private equity investering i mange år fremover.

Grønne mål i et langsigtet perspektiv

Danmark går forrest sammen med vores nordiske nabolande, når det kommer til grøn og vedvarende energi fra bl.a. vindkraft og solenergi. Danske virksomheder er derfor i en unik position til at fremskynde den grønne udvikling med at implementere tiltag om energieffektivitet og vedvarende energi. Ved at investere i virksomheder, der arbejder på at mindske miljøbelastninger og finde grønne energiløsninger, kan de dermed bidrage til at opfylde det danske klimamål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 % inden 2030.

Foto: Joey Kyber.