SMVdanmark: Uændret lønkompensationen efterlader virksomhederne i stikken

Aftalen om at forlænge den eksisterende lønkompensationsordning til 30. juni uden ændringer er et kæmpe svigt af dansk erhvervsliv. Lønkompensationen har fra dens begyndelse efterladt en stor del af corona-regningen hos virksomhederne, og nu er deres økonomiske fedt på kroppen væk, hvorfor en forlængelse uden forbedringer risikerer at skubbe virksomheder ud i konkurs, mener SMVdanmark.

Regeringen, Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har netop vedtaget en forlængelse af den eksisterende trepartsaftale om lønkompensation frem til 30. juni. Aftalen betyder, at tvangslukkede virksomheder fortsat kan hjemsende medarbejdere på fuld løn og modtage kompensation fra staten. Arbejdsgiverne skal stadig betale mindst 10-25 procent af lønnen.

SMVdanmark vender klart tommelfingeren ned over for aftalen.

“Det er et svigt, at lønkompensationsordningen forlænges uden at ændre på kompensationsgraden. Ordningen trænger i den grad til en opgradering, for den er skabt i en tid, hvor virksomhederne kunne tære på opsparingen. Men den opsparing er væk efter mere end et års corona-krise. Det er dybt urimeligt at forlænge en aftale, der dag for dag underminerer virksomhedernes økonomiske fundament,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder. Han fortsætter:

“Jeg er dybt skuffet over, at der ikke er mere forståelse hos regeringen og arbejdsmarkedets parter for især de mindre virksomheders situation. Når virksomhederne ingen penge kan tjene, fordi de er tvangslukket eller er hårdt ramt økonomisk pga. restriktioner, og intet økonomisk fedtlag har at tære på længere, så skal de ikke belastes med udgifter til hjemsendte medarbejdere. Har en selvstændig blot en håndfuld hjemsendte ansatte, så koster det nemt 40-50.000 kr. om måneden i lønudgifter. Det kan de ikke holde til,” siger han.

Han foreslår, at virksomhederne får fuld dækning.

“Her på coronakrisens 13. måned, er politikerne og arbejdsmarkedets parter forpligtet til at finde en måde at opnå fuld kompensation til virksomhederne. Det kan opnås på flere måder, men vi foreslår bl.a., at man kan sende hjemsendte medarbejdere på dagpenge på en særlig forhøjet hjemsendelsessats eller også, at lønomkostninger opfattes som faste omkostninger, som der derved kan gives op til 100 pct. kompensation for,” siger Jakob Brandt.

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.