SMVdanmark

SMVdanmark: Sommerhjælpepakke rammer skævt

Del
Regeringens udspil ligner en undskyldning for at fjerne hjælpepakkerne og er langt fra nok. Pengene slår slet ikke til og skaber desuden konkurrenceforvridning. Det havde været langt bedre med et oplevelsesfradrag og en plan for at åbne for og tiltrække udenlandske turister, så oplevelsesbranchen ikke skal leve af offentlige tilskud, mener SMVdanmark.

Regeringen har netop fremlagt en sommerhjælpepakke, der bl.a. rummer 300 mio. kr. til nedsat eller gratis entré på fx museer og andre kulturelle tilbud samt mulighed for at søge et tilskud fra en pulje på 50 mio. kr. på op til 50.000 kr. pr. ansøger, hvis man har restauration i de fire største byer. 

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, mener, at udspillet samlet set dumper.  

”Jeg er bange for, at dette er regeringens undskyldning for at fjerne alle de andre hjælpepakker til sommer. Det vil være katastrofalt, for sommerpakken er som et børneplaster på et stort, blødende sår. Det er selvfølgelig positivt, at regeringen har forstået problemets karakter, men den har ikke forstået dets omfang. At give op til 50.000 kr. i tilskud pr. restauration i de største byer vil forslå som en skrædder i helvede, især hvis man fjerner hjælpepakkerne,” siger han og fortsætter: 

”De 50.000 kr. pr. virksomhed dækker knap nok den ekstra arbejdstid, der skal til for at tjekke coronapas i indgangen, og dertil kommer, at restauranter, caféer, bowlinghaller og barer er underlagt andre restriktioner fx afstandskrav og tidlig lukketid, som gør det rigtig svært at drive en ordentlig forretning. Vi kunne se, at selv i de fire første genåbningsdage i april, hvor folk ellers stod i kø for at komme ud at spise, der lå omsætningen ca. 17 pct. under normalen,” siger Jakob Brandt. 

Han betvivler desuden, at der er penge nok i puljen. 

“Vi har ca. 5.000 restauranter, caféer og lignende i de fire største byer. Men hvis de alle søger om 50.000 kr., så koster det 250 mio. kr., og der er kun afsat 50 mio. kr. Hvad så? Bliver det først til mølle,” spørger han. 

Han peger på helt andre løsninger i stedet: 

”Jeg havde langt hellere set, at regeringen indførte et oplevelsesfradrag, så danskerne selv kunne bestemme, hvor de ønsker at lægge deres penge, og at nogle af restriktionerne blev lempet. Og jeg savner stadig en målrettet plan for, hvordan vi åbner grænserne for turister, især dem der er vaccinerede, så oplevelsesbranchen får en reel mulighed for at tjene sine egne penge frem for at skulle nøjes med statstilskud,” siger han. 

Desuden bekymrer det ham, at sommerhjælpen vil udfordre den lige konkurrence. 

”Sommerhjælpepakken er måske nok velment, men den rummer en grov konkurrenceforvridning. Store dele af den private oplevelsesbranche kan nu se frem til statssubsidieret konkurrence fra museer og andre dele af kulturlivet, som til sommer kan lukke gæster ind gratis eller meget billigt. Hvis en familiefar på ferie står og skal vurdere, om familien skal bruge 1.000 kr. for at tage i et sommerland eller 500 kr. for at gå i biografen, og han som alternativ kan gå på museum for 0 kr., så vil han nok tænke sig godt om. Så det her kan paradoksalt nok blive endnu et slag til en branche, der er i knæ,” siger Jakob Brandt. 

Kontakter

Billeder

Information om SMVdanmark

SMVdanmark
SMVdanmark
Islands Brygge 26
2300 København S

+45 33 93 20 00https://smvdanmark.dk

Om SMVdanmark

SMVdanmark er paraplyorganisation for en række brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og flere hundrede enkeltvirksomheder. SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan. Læs mere på SMVdanmark.dk

Følg pressemeddelelser fra SMVdanmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra SMVdanmark

Asbjørn Lindsø er ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark22.3.2024 14:24:57 CET | Pressemeddelelse

1. april tiltræder Asbjørn Lindsø som ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark. Asbjørn Lindsø kommer med erfaring fra tidligere job som bl.a. pressechef for Radikale Venstre på Christiansborg, kommunikationschef i brancheorganisation Plastindustrien og senest som sektionsleder for kampagne og presse hos Sundhedsstyrelsen. - I Asbjørn Lindsø får vi en profil, som både har arbejdet med presse, kommunikation og politisk interessevaretagelse på højt niveau flere steder, og som kender politik indefra fra sin tid på Christiansborg. Han har tilmed stor forståelse til SMV-segmentet og for arbejdet i erhvervsorganisationer fra sin tid i Plastindustrien, så vi synes matchet her er helt perfekt, siger Jakob Brandt, der er administrerende direktør for SMVdanmark. Asbjørn Lindsø siger om skiftet: - De små og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk erhvervsliv. Jeg har enorm respekt for den virkelyst og innovation, som findes her. Derfor ligger der for mig også en virkelig vigtig opgav

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye