SMVdanmark: Klog stimulipakke fra Folketinget

Den sidste rest feriepenge skal ud at hjælpe de stærkt trængte oplevelseserhverv, så udspillet fra regeringen er helt rigtig. Dog bør udbetalingen måske udskydes, hvis disse brancher stadig ikke er genåbnet til foråret, og helt optimalt bør udbetalingen ledsages af et oplevelsesfradrag, mener SMVdanmark, der ellers roser politikerne for et rigtigt godt udspil.

Den nye aftale om bl.a. udbetaling af de sidste indefrosne feriepenge, forlængelse af kompensationspakke og genstart af danske eksport, bliver vel modtaget af Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder

“Timingen med udbetalingen til foråret giver god mulighed for, at det også kommer de trængte brancher, såsom oplevelseserhvervene, til gavn. Men jeg vil stærkt opfordre politikerne til også at indføre et oplevelsesfradrag, der opmuntrer danskerne til at bruge deres kommende feriepenge på oplevelser. Det har branchen stærkt brug for,” siger Jakob Brandt og fortsætter:

”Fra efterårets feriepengeudbetalinger ved vi, at butikssalget fik et tydeligt ekstra boost i oktober og november. Men de de facto nedlukkede brancher som fx eventbureauer, festudlejere mv., som ligger underdrejet grundet restriktioner, fik ikke gavn af den første runde feriepenge. Hvis disse brancher endnu ikke er genåbnet til foråret, bør en udskydelse af udbetalingen overvejes, så stimulanser også kan komme de hårdest ramte brancher til gavn,” siger han.

Vigtigt med forlængelse af  pakker

SMVdanmark vil også gerne kvittere for, at regeringen og aftalepartierne forlænger de eksisterende kompensationspakker en måned.

”Det er rigtigt glædeligt, at kompensationspakkerne bliver forlænget, for det giver virksomhederne ro i maven at vide, hvad de kan forvente og planlægge ud fra. Det kan være frygteligt stressende for en lille virksomhed, hvis den er usikker på, om den kan regne med kompensation i fremtiden. Denne forlængelse kan give dem en tiltrængt tryghed,” siger Jakob Brandt.

Bedre med hjælp end passiv støtte

Med aftalen får eksportvirksomhederne også en eksportpakke på 1,7 mia. kr., der skal hjælpe både små og store virksomheder med at styrke deres eksportmuligheder i lyset af COVID-19.

“SMVdanmark bifalder ideen i eksportpakken. Der er brug for at give særligt små og mellemstore virksomheder et økonomisk skulderklap til at komme i gang igen. For virksomhederne vil langt hellere ud og afsætte deres produkter end at blive parkeret på passiv kompensation. Trods nedgangen i eksporten i år, skal SMV’erne satse ekstra på at få eksporten op igen i de kommende år. Det opmuntrer regeringen fint til med det nye tiltag,” påpeger Jakob Brandt og tilføjer:

“Hvis der var en ting jeg kunne have ønsket mig mere af en stimulipakke, så havde det været en mere målrettet hjælp til oplevelsesindustrien fx gennem et oplevelsesfradrag.“

Asbjørn Lindsø er ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark22.3.2024 14:24:57 CET | Pressemeddelelse

1. april tiltræder Asbjørn Lindsø som ny kommunikations- og pressechef i SMVdanmark. Asbjørn Lindsø kommer med erfaring fra tidligere job som bl.a. pressechef for Radikale Venstre på Christiansborg, kommunikationschef i brancheorganisation Plastindustrien og senest som sektionsleder for kampagne og presse hos Sundhedsstyrelsen. - I Asbjørn Lindsø får vi en profil, som både har arbejdet med presse, kommunikation og politisk interessevaretagelse på højt niveau flere steder, og som kender politik indefra fra sin tid på Christiansborg. Han har tilmed stor forståelse til SMV-segmentet og for arbejdet i erhvervsorganisationer fra sin tid i Plastindustrien, så vi synes matchet her er helt perfekt, siger Jakob Brandt, der er administrerende direktør for SMVdanmark. Asbjørn Lindsø siger om skiftet: - De små og mellemstore virksomheder udgør rygraden i dansk erhvervsliv. Jeg har enorm respekt for den virkelyst og innovation, som findes her. Derfor ligger der for mig også en virkelig vigtig opgav