SMVdanmark: Forslag fra ekspertgruppe er at give op kort før målstregen

Regeringens ekspertgruppe har her til aften afleveret sit bud på udfasning af hjælpepakker. Mens der med tiden vil være behov for udfasning, så giver timingen få måneder før fuld vaccination ikke megen mening, mener SMVdanmark.

Regeringens ekspertgruppe har netop afleveret sit bud på, hvordan hjælpepakkerne kan afvikles. De foreslår blandt andet, at de nuværende hjælpepakker afvikles 30. juni Andre og mere restriktive ordninger træder i stedet.

”Grundlæggende er jeg bange for, at udfasningen går for stærkt. Ekspertgruppen opstiller nogle scenarier, der forudsætter, at situationen bliver normal fra 1. juli. Men vi risikerer, at vi smider hele den lange indsats siden krisens start på gulvet, og at virksomhederne knækker tæt på målstregen, hvis vi ikke støtter dem frem til, at efterspørgslen vender tilbage til en normaltilstand, siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmarkog fortsætter:

Jeg er enig med ekspertgruppen i, at der ikke skal gives støtte til virksomhederne i al evighed, men timingen på udfasningen undrer mig. Mens det er positivt, at ekspertgruppen har døren på klem, når det gælder støtte til de hårdest ramte virksomheder, som fx sæsonvirksomhederne, så skal vi passe på med at tro, at vi er tilbage i en normaltilstand allerede i juli.

Han er også bekymret over, at man skal have overskud for at få støtte.

Vi skal passe på, at adgangen ikke bliver alt for bureaukratisk. Det må eksempelvis ikke være sådan, at sunde og raske virksomheder, der havde underskud i 2019, er afskåret for støtte. Mens jeg er enig i grundpræmissen om, at støtte skal målrettes normalt sunde virksomheder, må vi ikke ende i en situation, hvor vi udelukker støtte til halvtreds sunde virksomheder, for at undgå at hjælpe én usund.

Han opfordrer til, at politikerne inddrager erhvervslivets organisationer i den videre, konkrete udformning.

“Vi har tidligere set, at når skrivebords-økonomernes planer rammer virkeligheden, så opstår der tusind situationer, hvor virksomheder falder igennem de sikkerhedsnet, som politikerne forsøger at rulle udJeg vil gerne opfordre til, at ekspertgruppens anbefalinger testes af på forhånd, så alle kan få behørig kompensation,” siger Jakob Brandt.

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.