SMVdanmark: Begrænset genåbning bør udløse fuld kompensation

Det er godt nyt, at mange butikker snart kan åbne op igen, men det er et stort problem, at mange virksomheder stadig må holde lukket. En lang række virksomheder, som fx frisørerne, massørerne, eventvirksomhederne og restauranterne er økonomisk tyndslidte efter måneders lukning. De har desperat brug for fuld kompensation nu, understreger SMVdanmark.

Regeringen har fremlagt en genåbningsplan, der bl.a. åbner for udvalgte butikker på op til 5.000 m2.

”Jeg er glad for, at mange butikker nu kan slå dørene op, men samtidig brandærgerlig over, at fx frisører og andre liberale erhverv med tæt fysisk kontakt, ikke må åbne i denne omgang. Situationen er, at vi dagligt får opkald fra frustrerede selvstændige, der har gældsat sig til langt op over skorstenen for at holde virksomheden oven vande, og nu skal de gældsætte sig yderligere. De står i en meget ulykkelig situation,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Han er helt uforstående over for, at regeringen i det mindste ikke har bedt om at få regnet på konsekvenserne ved at åbne fx frisørerne.

”Regeringen besluttede for 14 dage siden, at eksperterne ikke skulle regne på en række erhverv. Det gør beslutningen om, at de ikke må åbne, til en 100 pct. politisk beslutning. Og derfor burde politikerne langt tidligere have meldt beslutningen åbent ud, så fx frisørerne, restauranterne og eventbranchen kunne have planlagt efter, at de ikke skulle forvente at være del af en genåbning. Samtidig burde politikerne have sikret de nedlukkede virksomheder fuld kompensation,” siger Jakob Brandt.

Nu efterlyser han nye forhandlinger om bedre kompensation.

”Når det er en politisk beslutning at prioritere udendørs fritidsliv og kulturliv over erhvervsliv, er det nu også op til politikerne at kompensere de selvstændige og landets arbejdspladser fuldt ud, så de kan klare sig helskindet gennem en forlænget nedlukning,” siger Jakob Brandt.

Han ser frem til at følge udviklingen på Bornholm og de dele af landet, der lukker mere op.

“Vi bør nu følge nøje med i smitteudviklingen, og jeg forventer ud fra erfaringen fra sidste forår, at det hurtigt vil vise sig, at der er rum til en yderligere genåbning i resten af landet.“

SMVdanmark: Uændret lønkompensationen efterlader virksomhederne i stikken26.3.2021 18:10:42 CET | Pressemeddelelse

Aftalen om at forlænge den eksisterende lønkompensationsordning til 30. juni uden ændringer er et kæmpe svigt af dansk erhvervsliv. Lønkompensationen har fra dens begyndelse efterladt en stor del af corona-regningen hos virksomhederne, og nu er deres økonomiske fedt på kroppen væk, hvorfor en forlængelse uden forbedringer risikerer at skubbe virksomheder ud i konkurs, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Godt med nye lånemuligheder men glem ikke virksomheder uden omsætning24.3.2021 13:52:26 CET | Pressemeddelelse

Med yderligere en låneordning for A-skat, AM-bidrag og moms sikrer regeringen en ny tiltrængt likviditetsindsprøjtning til en stor gruppe virksomheder. Det er meget glædeligt og en god nyhed for dem, som har været hårdt ramt af coronakrisen, men stadig har haft omsætning. De nye låneordninger hjælper dog ikke dem uden eller med meget lille omsætning det seneste år, og de bør fortsat have mere hjælp, mener SMVdanmark.