Smut ud! – Lad arbejdslivet gro i det fri

Nyt forskningsprojekt vil undersøge, hvordan mindre virksomheder kan integrere den omkringliggende natur som en del af arbejdslivet.

Under COVID-19 har medarbejdere været nødsaget til at arbejde med afstand og hjemme for at sænke smitterisikoen. Mange har fået erfaring med at rykke kontoropgaver ud i naturen, og det har vist sig at have gavnlige effekter på den mentale sundhed, arbejdsglæde og kreativitet *1. Forskning viser tillige, at det at have adgang til natur kan være en beskyttende faktor for selvoplevet stress, personlige kriser og mistrivsel.

Et nyt forskningsprojekt vil trække på disse erfaringer og undersøge, hvordan mindre virksomheder kan integrere den omkringliggende natur som en del af arbejdslivet, samt hvordan kvaliteten af sådanne indsatser kan sikres gennem udvikling af konkrete og skalerbare værktøjer.

”Et tidligere projekt i Sverige har vist, at man kunne øge koncentrationsevnen, kreativiteten og trivsel i det hele taget, når man tog kontorarbejdet udenfor” fortæller projektleder Dorthe Djernis fra Fonden for Mental Sundhed.

Projektet videreudvikler og bringer den nyeste viden om natur og arbejdsliv i spil. Arbejdspladser inspireres til at inddrage lokal, omgivende natur i arbejdet og overvinde barriererne for at komme mere ud. Her viser det sig, at især kultur og vaner ofte skal udfordres aktivt.

I projektet skabes tillige ny viden om betydningen af udekontorarbejde for trivsel, arbejdsglæde og stress. I sidste ende skal resultaterne udmunde i et onlineunivers, hvor medarbejdere og ledere på danske arbejdspladser kan finde inspiration og værktøjer til at rykke mere kontorarbejde udendørs.

Dette 2-årige projekt er støttet af Velliv Foreningen og gennemføres i et samarbejde mellem Fonden for Mental Sundhed, BUILD på Aalborg Universitet, RUC, Region H, CPH Business, samt eksperter på området som Charlotte Troije Petersson og Regitze Siggaard.

Faktaboks:

Eksempler på udearbejde:

• Walk and talks
  • Holde møder udendørs
  • Udendørs tænketur, hvor man overvejer løsning på en opgave. Ofte kommer de mest kreative ideer ikke, når vi stirrer stift ind i skærmen
  • Læse og rette dokumenter udendørs

--------------------------------

*1) Petersson Troije, Charlotte, Jensen, Ebba Lisberg, Stenfors, Cecilia, Bodin Danielsson, Christina, Hoff, Eva, Mårtensson, Fredrika & Toivanen, Susanna (2021) Outdoor Office Work – An Interactive Research Project Showing the Way Out. Front. Psychol. 12:636091. doi: 10.3389/fpsyg.2021.636091

For yderligere informationer om projektet

Kontakt projektleder Dorthe Djernis, tlf. 53 73 30 77, ddj@fondenmentalsundhed.dk