Slots- og Kulturstyrelsen vil sælge Charlottenlund Slot og Slotshave

Slots- og Kulturstyrelsen planlægger at sætte Charlottenlund Slot og Slotshave til salg inden for få måneder. Dermed kan offentligheden miste adgang til unik dansk kulturarv
Charlottenlund Slot og Slotshave er gammel kongelig sommerresidens og yndet folkeligt udflugtsmål igennem århundreder

Efter en langvarig uenighed mellem Gentofte Kommune og Slots- og Kulturstyrelsen om udnyttelsen af Charlottenlund Slotshave og dens fem bygninger: Kavalergården, Vognporten, Maskinhuset, Mandskabsbygningen og Bilharziosebygningen, har Slots- og Kulturstyrelsen nu fået politisk opbakning til at sælge alle bygninger inklusiv Charlottenlund Slot og Slotshave.

Tab for offentligheden
Det fremgår af et brev sendt af Slots- og Kulturstyrelsen til lejere på slottet den 10. februar 2022. Og det vækker stor bekymring hos kunsthistoriker og rundviser på Charlottenlund Slot Christian Claudio Apostoli:

“Hvis slottet bliver solgt til en privat aktør, vil det medføre en betydelig risiko for, at slottet igen bliver lukket land for offentligheden uden mulighed for hverken rundvisninger eller kulturelle arrangementer," udtaler historikeren:

"Som tingene fungerer nu, gøres der en seriøs og målrettet indsats for at invitere nysgerrige og interesserede indenfor - og på den måde markere slottets rolle som en af områdets store attraktioner,” forklarer Christian Claudio Apostoli, der frygter, at et salg til en rigmand eller en kapitalfond vil gøre det umuligt for folk at opleve den kulturarv indefra, som senest er blevet vist frem i et DR-program om de danske dronninger.

Unikt interiør
Og den gamle kongelige sommerresidens - hvor to konger er blevet født: Christian den X og den norske kong Haakon VII - er da også helt unik:

"I kunsthistorisk sammenhæng er Charlottenlund Slot uvurderlig og enestående kulturarv fra 1700-tallet; et barokslot, der ligesom Eremitageslottet i Dyrehaven, indtager en særlig placering i kulturlandskabet, og indvendigt fremstår sjældent velbevaret,” fortæller Christian Claudio Apostoli:

“Riddersalen alene repræsenterer et højdepunkt i Christian VI-tidens interiørkunst med både stuk, paneler og døre som oprindelig udført. Portrætterne af Christian VI og Dronning Sophie Magdalene, som er placeret over salens to kaminer, er nøgleværker inden for ældre dansk kunsthistorie; helt enestående, fordi de fortsat sidder på de pladser, de oprindeligt var tiltænkt tilbage i 1730'erne," uddyber kunsthistorikeren.

Slottet som kulturarena
I 2017 blev Charlottenlund Slot gennemrenoveret og åbnet op for offentligheden i forbindelse med events efter årtier som lukkede lokaler brugt af Danmarks Fiskeriundersøgelser.

Charlottenlund Slot ApS tager sig i dag af kulturarrangementer og udlejning af Riddersal og Havesal, samt mødefaciliteter til alt fra private bryllupper til virksomhedskonferencer. I dagligdagen fungerer slottet desuden som kontorhotel for virksomheden Edora og en række mindre virksomheder og selvstændige arbejder, der arbejder fra lejede kontorer i bygningen.

Direktør Mads Hedegaard fra Charlottenlund ApS er ikke sikker på, at Regeringen har tænkt sig godt nok om i forbindelse med salget:

“Det er i dag en ret god forretning for Staten at leje kontorerne på Slottet ud til os, samtidig med, at det fra starten har været vores prioritering, at åbne slottet for lokalområdet og borgerne på grund af dets historiske værdi. Og fra et samfundsmæssigt perspektiv, synes jeg virkelig, at det er synd, at man ikke ønsker at bevare serveretten over den fine kulturarv, vi har i huset,” udtaler Mads Hedegaard, der mener, at politikerne bør gå ind og revurdere Slots- og Kulturstyrelsens forvaltning af kulturarven til gavn for kulturlivet nu og de kommende generationer.

Kontakter

Direktør for Charlottenlund Slot ApS Mads Hedegaard: Tlf. 21 26 05 50. Mail: mh@charlottenlundslot.dk
Kunsthistoriker Christian Claudio Apostoli: Tlf. 21 77 21 22. Mail: chrclaudio@hotmail.com

Billeder

Download
Bellevue Teatret og Charlottenlund Slot ApS byder i sommeren 2022 på teaterforestillingen Jeppe på Bjerget på slottet og i slotshaven
Download
Musiksalon åben for offentligheden på Charlottenlund Slot efter renovering og åbning af slottet i 2017. Foto: Charlottenlund Slot ApS

Information om Adventure Denmark ApS

Adventure Denmark ApS
Jægersborg Alle 1
2920 Charlottenlund

FAKTA OM KULTUR PÅ SLOTTET

Charlottenlund Slot har siden renoveringen i 2017 dannet ramme om klassiske koncerter, musikfestivaller og rundvisninger. Senest har der været initiativ til at genoplive ”de gamle folkefester", som man kendte dem i årene omkring 1815. Forslaget blev dog afvist af Slots- og Kulturstyrelsen med henvisning til “det æstetiske udtryk”.

I sommeren 2022 samarbejder Charlottenlund Slot med Bellevue Teatret om en opførelse af “Jeppe på Bjerget” i sensommeren i anledning af Dansk Teaters 300 års jubilæum og med støtte fra blandt andet Augustinus Fonden og Region Hovedstaden.

Følg pressemeddelelser fra Adventure Denmark ApS

Flere pressemeddelelser fra Adventure Denmark ApS