Københavns Universitet - Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning

Skov og sundhed: Fra tør forskningsdata til eventyrlige billedfortællinger om skovens skatte

Del
Forskere fra Københavns Universitet, en tegner og lokale eksperter har rejst rundt til skoler i Tanzania og Malawi for at uddele deres bog My Little Guide to Wild Food - om vilde og næringsrige fødevarer fra skovene i Østafrika.
Børnene i skolen Mbete i Tanzania har modtaget bogen My Little Guide to Wild Food, om hvilke frugter og grøntsager der vokser vildt i skoven. I Tanzania og Malawi er dårlig ernæring og vitaminmangel nemlig stadig et stort problem og derfor er forskning i, hvordan vi kan forbedre fødevaresikkerheden af stor betydning for de lokale samfund. Forskere fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet har formidlet deres forskning i en farvestrålende bog til børn i 3. – 4. klasse. Foto: Laura Vang Rasmussen, IGN.
Børnene i skolen Mbete i Tanzania har modtaget bogen My Little Guide to Wild Food, om hvilke frugter og grøntsager der vokser vildt i skoven. I Tanzania og Malawi er dårlig ernæring og vitaminmangel nemlig stadig et stort problem og derfor er forskning i, hvordan vi kan forbedre fødevaresikkerheden af stor betydning for de lokale samfund. Forskere fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet har formidlet deres forskning i en farvestrålende bog til børn i 3. – 4. klasse. Foto: Laura Vang Rasmussen, IGN.

Vi er i starten af marts, i et kogende varmt klasselokale i skolen Mbete i Tanzania. 52 hænder ryger i vejret, da Anna Tesha spørger børnene i 3. og 4. klasse, om de kender de vilde planter og frugter, som de kan se på billederne i de farvestrålende bøger, der ligger foran dem. De fortæller på skift, hvilke frugter de kender, og alle er ivrige efter at deltage. Hver gang børnene har svaret klapper Anna og børnene i takt til ”god, bedre, bedst”.

Baggrunden for bogen i børnenes hænder er et forskningsprojekt fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet - kaldet FORESTDIET som siden 2020 har inkluderet et grundigt feltarbejde i Tanzania og Malawi. Ph.d.-studerende Emilie Vansant og Rasmus Skov Olesen har indsamlet data fra mere end 1000 husholdninger i 16 landsbyer i de to lande.

Mange steder er dårlig ernæring og vitaminmangel stadig et stort problem for lokale samfund. Derfor er forskning i, hvordan vi kan forbedre fødevaresikkerheden af stor betydning. En del af Emilie Vansants og Rasmus Skov Olesens forskning har derfor også handlet om, hvilke frugter og grøntsager der vokser vildt i skov og randområder i de områder, hvor de har arbejdet. Gennem interviews med landsbyernes kvinder har de to forskere dokumenteret områdets vilde spisekammer.

”De ældre generationers viden er ved at forsvinde - mange steder bliver det set ned på det at samle mad i skoven, da det kan være tegn på fattigdom. Men mange af skovens plante er rige på vitaminer og mineraler, som kan være afgørende for sundheden i perioder med fødevareknaphed”, fortæller Rasmus Skov Olesen.

”Ofte er det desværre sådan, at den viden, vi som forskere indsamler, ikke når ud til de mennesker, som forskningen handler om, og det har været et stærkt ønske fra os at vende tilbage til landsbyerne og alle de mennesker, der har delt deres viden med os. Vi ønskede at finde en let tilgængelig måde at formidle vores viden på, og det er derfor at børnene nu sidder med en bog i hånden”, forklarer Emilie Vansants.

Bogen fortæller historien om Temwa og Jumanne og deres bedstemor, der taler om alle de fantastiske frugter og grøntsager, som man kan finde i skoven. De forskellige arter vises og der er en side, der fortæller om, hvorfor kroppen har brug for de sunde fødevarer.

Nu er de to forskere taget afsted til Tanzania og Malawi sammen med projektleder Laura Vang Rasmussen, postdoc Bowy den Braber, Mette Jeppesen, der har illustreret bogen og to lokale ernæringseksperter, der har været med til at indsamle data. De skal besøge i alt 16 skoler og dele 1500 bøger ud til børnene.

I klasselokalet er børnene færdige med at læse, og nu skal der tegnes. Mette spørger børnene, om de kan lide at tegne, og et højt ja runger ud over lokalet. Mette tegner for, og derefter kommer børnene op til et bord fuld af planter, som holdet har været ude at samle.

Børnene vælger hver deres plante og får et farvekridt. På væggen hænger store ark papir, og selv om lokalet er proppet med børn, finder alle en plads foran papiret. De tager opgaven meget alvorligt og bladene tegnes til mindste detalje. Inden længe er rummet fyldt med smukke tegninger, og børnene forlader lokalet med ny viden om planter og frugter.

I Malawi går det knap så nemt som i Tanzania. Holdet ankommer samtidig med cyklonen Freddy, der hærger voldsomt i det område, som holdet skulle besøge. Skolerne er lukkede, og mange af landsbyerne er hårdt ramt og huse og veje ødelagt. Derfor må der ændres i rejseplanerne, og efter nogle dages venten er holdet på vej mod nord til nye skoler for at fortælle historien om skovens skatte.

Du kan finde bogen My Little Guide to Wild Food online her: http://thelandlab.net/childrens-book/

Fakta:

21. marts er international dag for skoven

FN har udråbt den 21. marts til Internationale Skovdag. Dagen skal fejre og øge bevidstheden om, hvor vigtig skove er. På Skovdagen opfordres landene til at påtage sig lokale, nationale og internationale bestræbelser på at organisere aktiviteter, der involverer skove og træer. Temaet for 2023 er "Skov og sundhed."

FORESTDIET-projektet
Projektet løber frem til 2025 og er finansieret af det europæisk forskningsråd. Projektet har til formål at afdække sammenhængen mellem ændring af skovdække og menneskers kostkvalitet i lavindkomstlande.

Læs mere om FORESTDIET projektet: http://thelandlab.net/the-forestdiet-project/

Nøgleord

Kontakter

Anette Bill-JessenKommunikationskoordinatorInstitut for Geovidenskab og Naturforvaltning

Tlf:93511370anbj@ign.ku.dk

Billeder

Børnene i skolen Mbete i Tanzania har modtaget bogen My Little Guide to Wild Food, om hvilke frugter og grøntsager der vokser vildt i skoven. I Tanzania og Malawi er dårlig ernæring og vitaminmangel nemlig stadig et stort problem og derfor er forskning i, hvordan vi kan forbedre fødevaresikkerheden af stor betydning for de lokale samfund. Forskere fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet har formidlet deres forskning i en farvestrålende bog til børn i 3. – 4. klasse. Foto: Laura Vang Rasmussen, IGN.
Børnene i skolen Mbete i Tanzania har modtaget bogen My Little Guide to Wild Food, om hvilke frugter og grøntsager der vokser vildt i skoven. I Tanzania og Malawi er dårlig ernæring og vitaminmangel nemlig stadig et stort problem og derfor er forskning i, hvordan vi kan forbedre fødevaresikkerheden af stor betydning for de lokale samfund. Forskere fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet har formidlet deres forskning i en farvestrålende bog til børn i 3. – 4. klasse. Foto: Laura Vang Rasmussen, IGN.
Download
Bogen fortæller historien om Temwa og Jumanne og deres bedstemor, der taler om alle de fantastiske frugter og grøntsager, som man kan finde i skoven. De forskellige arter vises og der er en side, der fortæller om, hvorfor kroppen har brug for de sunde fødevarer. Foto: Laura Vang Rasmussen, IGN.
Bogen fortæller historien om Temwa og Jumanne og deres bedstemor, der taler om alle de fantastiske frugter og grøntsager, som man kan finde i skoven. De forskellige arter vises og der er en side, der fortæller om, hvorfor kroppen har brug for de sunde fødevarer. Foto: Laura Vang Rasmussen, IGN.
Download
I klasselokalet er børnene færdige med at læse, og nu skal der tegnes. Inden længe er rummet fyldt med smukke tegninger, og børnene forlader lokalet med ny viden om planter og frugter. Foto: Laura Vang Rasmussen, IGN.
I klasselokalet er børnene færdige med at læse, og nu skal der tegnes. Inden længe er rummet fyldt med smukke tegninger, og børnene forlader lokalet med ny viden om planter og frugter. Foto: Laura Vang Rasmussen, IGN.
Download
I klasselokalet er børnene færdige med at læse, og nu skal der tegnes. Inden længe er rummet fyldt med smukke tegninger, og børnene forlader lokalet med ny viden om planter og frugter. Foto: Laura Vang Rasmussen, IGN.
I klasselokalet er børnene færdige med at læse, og nu skal der tegnes. Inden længe er rummet fyldt med smukke tegninger, og børnene forlader lokalet med ny viden om planter og frugter. Foto: Laura Vang Rasmussen, IGN.
Download

Links

Information om Københavns Universitet - Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning

Københavns Universitet - Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Københavns Universitet - Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning



+45 35 33 15 00https://ign.ku.dk/

Vores forskning og uddannelse er med til at løse de store udfordringer vi står overfor, med markante klimaforandringer og et øget pres på naturressourcerne.

Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye