Skolelederes fokus på data har positiv betydning for eleverne
Næsten to ud af tre skoleledere bruger i dag såkaldt specifik pædagogisk ledelse. Det er langt flere end før folkeskolereformen, hvor det kun gjaldt knap halvdelen. Det vil sige, at skolelederne i stigende grad involverer sig i, om lærerne opstiller mål for eleverne, og om de følger op på målene ved at tilpasse undervisningen til eleverne.
Den form for ledelse har positiv betydning for elevernes trivsel og faglige resultater, viser en spritny rapport fra VIVE, som sætter fokus på skoleledelse under folkeskolereformen.
Resultatet ligger helt i tråd med en anden rapport, som VIVE for nylig udgav om kommunal styring i forbindelse med folkeskolereformen.
– Samlet set viser de to rapporter, at opfølgning på mål og resultater både i dialogen mellem kommune og skole og mellem ledere og lærere kan have en positiv betydning for elevernes trivsel og faglige resultater, siger seniorforsker Bente Bjørnholt.
Gavnligt at anvende flere typer data
Undersøgelsen bygger blandt andet på interview med skoleledere. Og her siger lederne, at de prioriterer arbejdet med at anvende forskellige typer af data i deres ledelse, og at de oplever det arbejde som gavnligt.
Skoleledere giver også udtryk for, at arbejdet med at udvælge og fortolke data kræver nye kompetencer. I nogle tilfælde er dele af den specifikke pædagogiske ledelse derfor uddelegeret til vejledere, hvilket skolerne oplever som positivt.
Ifølge både skoleledere og lærere styrker man accepten og anvendeligheden af den databaserede ledelse, når man kombinerer flere typer data som for eksempel lærernes egne observationer og standardiserede test.
Styrkede formelle kompetencer
Den nye rapport ’Skoleledelse under folkeskolereformen’ viser også, at reformens ambition om at styrke skolens ledelse med øget kompetenceudvikling i høj grad er blevet indfriet. I forhold til før reformen har langt flere ledere i dag en formel lederuddannelse eller er i gang med en.
Imidlertid er der ifølge rapporten få tegn på, at skoleledernes øgede kompetencer har nævneværdig betydning for elevernes faglige resultater og trivsel eller for lærernes arbejdsglæde og samarbejde. Det kan skyldes, at lederuddannelserne ikke matcher de behov for uddannelse, som skolelederne har. Eller det kan skyldes, at lederne har svært ved at omsætte deres nye viden til praksis.
Rapporten er udarbejdet for Undervisningsministeriet og er en del af ministeriets følgeforskningsprogram om folkeskolereformen. Den bygger på omfattende data fra spørgeskemaer og registre fra 2013 til 2018 og på interview med skoleledere og lærere på 20 skoler.
Nøgleord
Kontakter
Bente BjørnholtSeniorforsker
Tlf:20 76 16 40bebj@vive.dkLinks
Information om VIVE
VIVE leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og den offentlige sektor. Vi beskæftiger os med socialområdet, sundhed, styring, uddannelse, børn og unge, beskæftigelse, integration, ældrepleje, økonomi og offentlig ledelse. VIVE er en uafhængig statslig institution under Indenrigs- og Boligministeriet.
Følg pressemeddelelser fra VIVE
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra VIVE
Frafald på erhvervsuddannelser er forskelligt afhængig af uddannelse og elevgruppe19.12.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Vi har behov for et mere nuanceret blik på frafald blandt eleverne på erhvervsuddannelserne, hvis vi skal komme frafaldet til livs. For omfanget af elevers frafald er forskelligt for de enkelte uddannelser, uddannelsessteder og elevgrupper. Desuden kan frafald have vidt forskellige årsager, hvilket kalder på forskellige typer af tiltag til fastholdelse fra skolernes side.
Andelen af ikke-uddannede lærere er mindre alarmerende end hidtil antaget6.9.2023 08:51:26 CEST | Pressemeddelelse
På fem år er andelen af ikke-uddannede lærere i folkeskolen steget fra 9 procent til 12,9 procent. En væsentlig stigning, men ikke så alarmerende som hidtil antaget. Der er store geografiske forskelle, og andelen er størst i Nord- og Vestsjælland.
Stor forskel på mænds og kvinders løn blandt privatansatte funktionærer10.6.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Blandt funktionærer i den private sektor tjente mændene i 2019 næsten 20 pct. mere end kvinderne. En lønforskel, der er væsentligt højere end for den samlede private sektor.
Direktør for VIVE, Lotte Jensen, fylder 60 år26.5.2023 12:44:39 CEST | Pressemeddelelse
Direktør for VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Lotte Jensen, fylder 60 år den 29. maj 2022.
Frisættelse af kommuner giver faglig nytænkning i velfærden14.3.2023 06:04:18 CET | Pressemeddelelse
VIVE har samlet de første erfaringer med velfærdsaftalerne, hvor syv kommuner er blevet frisat fra statslige og kommunale regler. Det har skabt et fagligt frirum, som giver medarbejdere energi til at tænke nyt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum