Skift Bank Dag: Find en bank, der vil gøre sig fortjent til at være din

Det er ikke altid at bankkunders loyalitet overfor deres bank automatisk bliver belønnet med gode vilkår og attraktive priser. Derfor kan det godt betale sig jævnligt at undersøge om der er en anden bank, der vil gøre sig mere umage med at få dig som kunde.

Mange danskere er meget prisbevidste, når de handler dagligvarer, elektronik, forsikringer, telefoni mv. Når det kommer til deres brug af bank, er de stadig lidt mere tilbageholdende med at undersøge markedet jævnligt. Nye, digitale platformsløsninger gør det dog lettere for dem at finde frem til den rette bank for dem.

Øget brug af digitale platforme

Den øgede digitalisering har ført til en opblomstring af platforme, hvor forbrugere enten kan få flere tilbud på en vare eller sammenligne priser hos forskellige udbydere. Mybanker arbejder for at gøre det lettere for bankkunder at få overblik til at træffe sunde beslutninger om deres privatøkonomi og at finde en bank, som bedre passer til deres aktuelle behov. Og det er blevet meget lettere at skifte bank i dag, hvor man kun skal investere 1-2 timer for at finde ud af om man kan opnå en besparelse på flere tusinde kroner.

Stor interesse i at skifte bank

Siden 2013 har Mybanker via deres platform hjulpet - især - boligejere med at spare penge og få bedre vilkår ved at finde en ny bank. I løbet af årets første ni måneder har mere end 30.000 danskere benyttet platformen i deres søgen efter en ny bank. Det samlede volumen, som bankerne har afgivet tilbud på i 2018 har frem til udgangen af september været godt 11 milliarder kroner i udlån og knap 25 milliarder kroner i realkreditlån. Det svarer til det samlede udlånsniveau for en mindre dansk bank.

Vi har gennem hele året oplevet en stigende interesse for at finde den rette bank gennem vores platform. Det er en win-win situation, hvor kunderne gratis finder en bank, de er tilfredse med, og hvor banken får en ny kunde, som de har ’vundet’ i konkurrence med andre banker”, siger Ulrik Marschall, der er kommunikationschef hos Mybanker.

Potentielt store besparelser for boligejere

Og der kan være store besparelser at hente for boligejere, der finder en bank, der vil gøre sig umage for at få dem som kunder. 8 ud af 10, der modtager et tilbud fra en bank gennem Mybanker, ender med at spare penge, når de skifter bank. Det seneste år har mere end 18% af Mybankers kunder sparet mere end 20.000 kroner det første år i forhold til de udgifter, de har haft til deres tidligere bank. Samme udregninger viser også at 14% af Mybankers kunder sparer mere end 100.000 kroner efter 5 år.

Mange loyale bankkunder

I Mybankers bankundersøgelse fra 2018 svarede 43 % af deltagerne, at de overvejede at skifte deres nuværende bank ud. Samtidig viste undersøgelsen også at 60 % af deltagerne havde haft samme bank i mere end 10 år.

Skift Bank Dag

Skift Bank Dag er en bevægelse i Danmark, der opfordrer kunder til at forlade deres bank til fordel for en spare- eller andelskasse. Selvom Mybanker ikke deler de politiske synspunkter bag bevægelsen, så opfordrer Mybanker generelt bankkunder til jævnligt at tjekke om de kan få bedre vilkår i en anden bank. Bankkunders loyalitet overfor deres bank bliver ikke altid belønnet med konkurrencedygtige vilkår og priser, og derfor bør man bruge tid på at finde en bank, der vil gøre sig umage med at blive din bank.