Skaldyrskajen: Populære corona-sikrede drivhusrestauranter forlænges med sea food-koncept

For 1,5 måned siden landede ’Glashusene’ i København som en markant corona-kommentar inspireret af et lignende projekt i Amsterdam. Succesen har været markant, og derfor forlænger Meyers nu drivhusene i samarbejde med Fiskerikajen. ’Skaldyrskajen’ har premiere 23. juli.
Glashusene ved Skuespilhuset i København. Foto: PR

Stor interesse for nye måder at spise på:

Siden slutningen af maj har man som restaurantgæst i København kunnet booke en madoplevelse i særligt indrettede mini-drivhuse på kanten af havneløbet ved Det Kongelige teaters Skuespilhus, samt ved Meyers Deli på Frederiksberg.

Inspireret af projektet Sérres Separées hos kulturcentret Mediamatic i Amsterdam, skabte også den danske pendant hurtigt overskrifter i mange af landets medier.

”Vi har været meget overvældede over den store interesse for at spise i Glashusene,” fortæller forretningschef for Meyers Venues, Marie Egede, og uddyber:

”Vi fornemmer ikke, at gæsterne har valgt os grundet en nervøsitet over smittefare i forbindelse med Corona, men nærmere grundet en enorm appetit på måltidsoplevelser og minder fra den særlige tid, vi alle lever i, samt en nysgerrighed omkring, hvordan pandemien sætter sit aftryk på samfundet – også i måderne vi nu kan spise sammen på hver for sig.”

Fra Fasangården til Skaldyrskajen:

Ved Skuespilhuset har de otte drivhuse siden maj dannet rammen om en pop-up-menu signeret af den kommende køkkenchef fra Fasangården i Frederiksberg Have, Anika Madsen. Nu er tiden kommet til, at hun skal sætte blus under åbningen af netop det nye Meyers-spisested i nabokommunen, og dermed har man været på udkig efter et nyt koncept til Glashusene.

Resultatet er ”Skaldyrskajen” – et samarbejde mellem grossisterne fra Fiskerikajen og Restaurant Ofelia i Skuespilhuset.

Fra den 23. juli til den 29. august fyldes de otte drivhuse således med bugnende fade af østers, jomfruhummer, taskekrabbeklør, flodkrebs og pil-selv rejer. Derudover byder konceptet også på en drop-in-østersbar på molen på åbnings- og lukkedagen komplet med bobler og Bloody Marys.

”Hos Fiskerikajen har vi med nysgerrighed fulgt med i projektet omkring drivhusrestauranterne, og bed også mærke i anmeldernes opfordring til, at man da burde kunne spise pivfrisk sea food ved kajkanten," siger partner og medgrundlægger af Fiskerikajen, Jesper Redecker Hansen, og slutter:

"Det er denne åbenlyse, men alligevel uimodståelige kombination, vi nu i fællesskab får mulighed for at udforske sommeren over med Skaldyrskajen.”

• Glashusene ved Restaurant Ofelia i Skuespilhuset og Meyers Deli på Frederiksberg er skabt af Meyers med støtte fra Juliana Drivhuse.

• Skaldyrskajen er et samarbejde mellem Fiskerikajen og Restaurant Ofelia.

• Skaldyrskajen popper op ved Restaurant Ofelia i Skuespilhuset fra den 23. juli til den 29. august.

• Foruden servering af store skaldyrsfade i de otte drivehuse ved kajkanten i hele perioden, arrangeres også pop-up-østersbar på molen på to udvalgte datoer: Den 23. juli og 29. august.

• Glashusene skal reserveres på forhånd, mens man blot kan dukke op i østersbaren.

• Der kan sidde op til fire personer i drivhusene. Prisen for skaldyrsfadet er 425 kr. pr. person.

• Der er åbnet for bookinger kl. 14:30, 17:30 og 20:00 via www.meyers.dk/ofelia

Glashusene ved Skuespilhuset i København. Foto: PR

Om Fiskerikajen:

Fiskerikajen er grundlagt i 1999 af en fisker og to kokke. Virksomheden vokser ud af en passion for den rene råvare og en kompromisløs jagt på den bedste kvalitet. Fiskerikajen kender kokkene og  fiskerne, og vælger at støtte det skånsomme kystfiskeri.

Kvalitet og service er det kodeks, som Fiskerikajen arbejder ud fra i sit topmoderne pakhus i Rødovre. Herfra leveres hver dag friske varer til byens bedste restauranter og spisesteder, og der sættes en ære i at møde kunderne med personlighed. Fiskerikajen arbejder ud fra devisen ’Respekt for havet’ og stræber altid efter at bringe det bedste produkt til kunderne.

Fasangården går julen i møde med et stemningsfyldt adventsprogram og en helt særlig julefrokostmenu14.11.2022 12:19:26 CET | Pressemeddelelse

I hele julemåneden forvandles Fasangården, i hjertet af Frederiksberg Have, til et magisk sted for både børn og voksne. Når Claus Meyer har tændt juletræet den 27. november, vil der være juleknas, julehistorier, engleblid korsang hver søndag i advent i den stemningsfyldte gård. Indenfor i Fasangårdens lune stuer vil gæster som i år kunne få smørrebrød til frokost.

MEYERS BAGERI PÅ GAMMEL KONGEVEJ INVITERER TIL ÅBNINGSFEST OG INTRODUCERER ØKOLOGISKE SURDEJSPIZZAER OG NYT VINØST NABOSKAB28.10.2022 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I august 2022 åbnede Meyers Bageri på Gammel Kongevej 107 blødt op med bagværk, konditorkager og velsmagende morgen- og frokostretter med udgangspunkt i kornet. Efter de indledende tre måneder er bageriet nu klar til at invitere aftengæster indenfor til sæsonnære surdejspizzaer, snacks og velvalgte vine fra naboen. Dørene slås op med en stor åbningsfest med gratis pizzaslices og 50 % på pizzakortet torsdag 3. november.