Sidste udkald for netbutikker for at leve op til nye EU-regler om sikker betaling

Så er det ved at være sidste chance for netbutikker, hvis de skal nå at blive klar til at overholde nye EU-regler for sikker betaling. De nye krav træder i kraft fra årsskiftet, hvorefter bankerne forventeligt vil afvise kortbetalinger, der ikke er godkendt med stærk kundeautentifikation.

”Mange forbrugere har den seneste måneds tid oplevet, at de bliver bedt om at godkende et onlinekøb med NemID. De fleste af vores kunder har tilpasset deres systemer til at understøtte dette, men der er desværre også en del, som endnu ikke er klar,” siger Henriette Dunkjær Andersen, chef for onlinesalg hos Nets Danmark.

Kernen i de nye EU-krav er en såkaldt stærk kundeautentifikation. Det vil sige, at der som minimum skal indgå to faktorer ud over betalingskortet. Disse to faktorer kan være:

• Noget, som betaleren ved, eksempelvis et kodeord eller en PIN-kode
  • Noget, som betaleren har, eksempelvis en mobiltelefon
  • Noget, som betaleren er, eksempelvis kendetegn som ansigt eller fingeraftryk

Nets kontakter i disse dage de netbutikker som fortsat ikke er klar med en opfordring om, at de forbereder sig på de nye regler.

”Det er absolut sidste udkald, hvis man skal nå det. Vi sørger vi for, at netbutikkernes betalingsløsning bliver teknisk klar til de nye regler, men butikkerne skal selv sikre sig, at deres systemer og hjemmeside understøtter de nye krav,” siger Henriette Dunkjær Andersen.

Stærk kundeautentifikation reducerer kortmisbrug

I 2017 introducerede Nets Dankort Secured by Nets, som netbutikker kunne aktivere i forbindelse med kortbetalinger over 450 kr. Løsningen indebærer, at der sendes en sms-kode til en mobiltelefon, og betalingen kan kun godkendes ved at indtaste denne kode.

Den nye løsning har været en af hovedårsagerne til, at misbrug af Dankort på nettet over de sidste par år er faldet drastisk. Året før introduktionen – i 2016 – blev der svindlet for 55 mio. kr. på nettet, mens dette beløb var faldet til 15 mio. kr. i 2019. Et fald på 73 pct.

Mens de skærpede krav om stærk kundeautentifikation først formelt træder i kraft ved årsskiftet for webshops, så har reglerne været gældende for fysiske butikker siden 14. september 2019.

Klausdalsbrovej 601
DK-2750 Ballerup

+45 44 68 44 68https://www.nets.eu/

Nets: 2020 var et år med store forandringer for den fysiske handel15.6.2021 11:18:32 CEST | Pressemeddelelse

Coronapandemien forandrede betingelserne for fysisk handel radikalt i 2020. Mange brancher i Norden oplevede som forventet en negativ udvikling. Den nedadgående trend for kontantbetaling accelererede kraftigt i hele Norden og forbrugernes opbakning til det kontantløse samfund blev forstærket, samtidig med, at antallet af kontaktløse betalinger øgedes kraftigt. Det viser årets Nordic Payment Report fra Nets.