FLUGT – Refugee Museum of Denmark

Se billederne: H.M. Dronningen, stjernearkitekt og Tysklands vicekansler indvier nyt museum for flygtningehistorier

Lørdag eftermiddag indviede Dronningen FLUGT – Refugee Museum of Denmark i selskab med blandt andre Tysklands vicekansler Robert Habeck, stjernearkitekt Bjarke Ingels og ministre fra Danmark og Tyskland.
H.M. Dronningen indviede i dag FLUGT – Refugee Museum of Denmark.

BILLEDER

Et af de mest imødesete byggerier i 2022 blev i dag indviet i Oksbøl på den jyske vestkyst. Et museum, der både i arkitektur og udstillinger sætter en helt ny standard for museer.

Mere end 300 inviterede gæster og pressefolk deltog i indvielsen af FLUGT, hvor Dronningen blandt andre fik selskab af Tysklands vicekancler Robert Habeck, indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg Madsen og Tysklands minister for internationale kulturspørgsmål, Katja Keul.

Museet, der åbner for offentligheden den 29. juni, er dedikeret til flygtninge og deres historier. Med udgangspunkt i de seneste hundrede års flygtningestrømme til Danmark formidler museet de universelle problemstillinger, følelser og nuancer, der knytter sig til dét at være et menneske på flugt.

Kompromisløs arkitektur og udstillinger, der kobler historie og aktualitet

I FLUGT smelter fortid og nutid sammen i et byggeri, der på én gang respekterer stedets historie og peger ind i fremtiden. De oprindelige bygninger fra danmarkshistoriens største flygtningelejr er bevaret og har fået tilføjet en spektakulær cortenstålsklædt nybygning.

Indenfor giver innovative og inddragende udstillinger de mange flygtningehistorier liv og inviterer til refleksion og samtale.

Download dronefilm optaget over museet den 25. juni (åbner nyt link)

Fakta

• Til indvielsen deltager: H.M. Dronningen, Tysklands vicekansler Robert Habeck, indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg Madsen, tysk minister for internationale kulturspørgsmål Katja Keul og museets arkitekt, Bjarke Ingels.
  • Den tyske stat og delstaten Slesvig-Holsten samt Varde Kommune har ekstraordinært støttet opførelsen af museet.
  • Udstillingerne er muliggjort med generøs støtte fra bl.a. Nordea-fonden, Augustinus Fonden og Jyllands-Postens Fond.
  • Der er brugt 50 tons cortensstål til nybygningen.
  • Museets foyer er skabt af 110 limtræsspær, der tilsammen danner den svungne form. Ikke to af de 110 spær er ens.
  • Oksbøllejren var cirka fire kvadratkilometer og otte km i omkreds.
  • Da lejren var størst husede den 35.000 flygtninge, og svarede i størrelse til Danmarks femte største by.
  • Museet åbner for offentligheden den 29. juni.
  • Læs mere om FLUGT - Refugee Museum of Denmark på www.flugtmuseum.dk.

Louise Thuesen
Leder af PR- og Kommunikation, Vardemuseerne
lth@vardemuseerne.dk

H.M. Dronningen indviede i dag FLUGT – Refugee Museum of Denmark.
Download
Ved ankomsten til FLUGT fik H.M. Dronningen overrakt blomster af Lili, 11 år, datter af Nillou Zoey Johansen, flygtede fra Iran i 1987.
Download
FLUGT er tegnet af BIG -Bjarke Ingels Group.
Download
Tysklands vicekansler Robert Habeck ankommer til FLUGT.
Download
FLUGT er dedikeret til flygtninge og deres historier.
Download
H.M. Dronningen hilser på Jörg Baden, der flygtede i 1945 til Danmark fra Tyskland.
Download
Der er brugt 50 tons cortensstål til byggeriet af FLUGT.
Download
Fra udstillingen "Flygtningelejr Oksbøl".

Information om FLUGT – Refugee Museum of Denmark

FLUGT – Refugee Museum of Denmark
Præstegårdsvej 21
6840 Oksbøl

75 22 08 77http://www.museumflugt.dk

FLUGT er støttet af: Den danske stat, Den tyske stat, Varde Kommune, Delstaten Schleswig-Holstein, Nordea-fonden, Augustinus Fonden, Jyllands-Postens Fond, Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond, Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge, Michael Jebsen Fonden, Herman Niermann Stiftung og William Demant Fonden.

Vardemuseerne åbnede i 2017 den internationale museumsattraktion Tirpitz, der også er tegnet af BIG – Bjarke Ingels Group. Tirpitz ligger i Blåvand og er siden åbningen blevet besøgt af op mod 1 million gæster. Vardemuseerne står bag i alt 10 museer med vidt forskellige temaer som kunst, historie og arkæologi og har derudover afdelinger for naturformidling samt formidling til skoler.

____

Das Museum FLUGT wird unterstützt von: Königreich Dänemark, Bundesrepublik Deutschland, Varde Kommune, Bundesland Schleswig-Holstein, Nordea-fonden, Augustinus Fonden, Jyllands-Postens Fond, Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond, Volksbund Deutscher Kriegsgräberfürsorge, Michael Jebsen Fonden, Herman Niermann Stiftung, William Demant Fonden.

Die Vardemuseerne haben 2017 die internationale Museumsattraktion Tirpitz eröffnet, die ebenfalls von der BIG – Bjarke Ingels Group entworfen wurde. Tirpitz liegt im Ort Blåvand und verzeichnet seit der Eröffnung rund eine Million Besucher. Die Vardemuseerne sind der Träger von insgesamt zehn sehr vielfältigen Museen, deren Ausstellungen sich über Kunst, Geschichte, Archäologie erstrecken. Darüber hinaus gibt es Abteilungen für Naturvermittlung sowie den Austausch mit Schulen.

____

FLUGT is supported by: the Danish State, the German State, Varde Municipality, the State of Schleswig-Holstein, the Nordea Foundation, the Augustinus Foundation, the Jyllands-Postens Foundation, the Queen Margrethe and Prince Henrik Foundation, the Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge, the Michael Jebsen Foundation, the Herman Niermann Foundation and the William Demant Foundation.

In 2017, Vardemuseerne opened the international museum attraction Tirpitz, also designed by BIG - Bjarke Ingels Group. Tirpitz is located in Blåvand and has been visited by up to 1 million visitors since its opening. Vardemuseerne is responsible for a total of 10 museums with very different themes such as art, history and archaeology and also has departments for nature education and education for schools.

Følg pressemeddelelser fra FLUGT – Refugee Museum of Denmark

Flere pressemeddelelser fra FLUGT – Refugee Museum of Denmark

Siehe Bildstrecke: Ihre Majestät Königin Margrethe II. von Dänemark, der Vizekanzler der Bundesrepublik Deutschland Robert Habeck sowie Stararchitekt Bjarke Ingels weihen das Museum FLUGT ein, das Schicksale und Erzählungen von Flüchtlingen thematisi25.6.2022 18:33:16 CEST | Pressemeddelelse

Am Samstagnachmittag eröffneten Ihre Majestät Königin Margrethe II., der Vizekanzler der Bundesrepublik Deutschland Robert Habeck, Stararchitekt Bjarke Ingels sowie mehrere Minister aus Deutschland und Dänemark das Museum FLUGT – Refugee Museum of Denmark.

Architektur von Weltrang und ein neuer Museumsstandard – ein kleiner Ort an der dänischen Westküste weckt enormes internationales Interesse25.6.2022 03:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Ihre Majestät Königin Margrethe II. von Dänemark, der Vizekanzler der Bundesrepublik Deutschland Robert Habeck, drei Minister aus Deutschland und Dänemark sowie 300 geladene Gäste nehmen teil an der Eröffnung des Museums FLUGT – Dänemarks neuem internationalen Museum für Flüchtlinge, ihren Erzählungen und Schicksalen.