FLUGT – Refugee Museum of Denmark

FLUGT vinder prestigefuld international EMA Award

European Museum Academy har uddelt årets priser for 'excellent museumsformidling', og FLUGT modtog den prestigefyldte Luigi Michelletti Award.

Udstillingerne i FLUGT er udviklet i samarbejde med Tinker Imagineers og baseret på stærke og personlige fortællinger fra mennesker, der har været eller er på flugt. Foto: Mike Bink

FLUGT – Refugee museum of Denmark har netop fået overrakt en af den internationale museumsverdens fineste priser: En Luigi Michelletti Award for museets arbejde med formidling.

Prisen blev givet ved European Museum Academy Awards 2023, der netop er blevet afholdt i Timosoara, som er europæisk kulturhovedstad 2023.

Juryens motivation:

”FLUGT er det første museum, i hvert fald i Europa, der er dedikeret til flygtninge. Det er svært og risikabelt at gå til en sådan opgave af kulturelle og politiske årsager, og vores danske kolleger har haft modet til at koble flygtningehistorie med flygtninge i dag - deres perspektiv er ikke begrænset til fortiden. De fokuserer på nutiden, fordi de tager udgangspunkt i historien, i arven. At flygte fra krig er en nutidig realitet. Museet placerer sig selv på et nationalt niveau: Det er et museum om flygtninges historie i Danmarks historie forbundet med hele verden. En værdig vinder.”

Personlige fortællinger fra flygtninge til alle tider

Historieformidlingen i FLUGT tager udgangspunkt i de personlige fortællinger fra mennesker på flugt til alle tider. Et greb, som er gennemgående både i udstillingerne inden døre og i audio guide-ruten i den omkringliggende plantage, hvor Oksbøllejren lå efter Anden Verdenskrig. FLUGT besøges af cirka 75.000 gæster årligt, og hver gæst bruger i gennemsnit 3-5 timer per besøg.

Siden åbningen i sommeren 2022 har FLUGT været nomineret til adskillige priser i Europa og USA og har vundet priser for både arkitektur, udstillingsdesign og formidling. I august i år blev museets udstillingsdesign belønnet med en Global Design Award ved SEGD Awards 2023 i Washington, ligesom FLUGT blev Årets byggeri 2022 og var finalist ved Renoverprisen 2023. Med weekendens Luigi Michelletti Award er det derfor nu alle dele af museet, der har opnået international anerkendelse.

For mere information om prisen: Awards – European Museum Academy

Claus Kjeld Jensen, museumsdirektør, Vardemuseerne:

”FLUGT er et museum, som er baseret på personfortællinger. Derfor er det takket være de mange hundrede flygtninge, som har bidraget med deres historier til udstillingen, vi nu modtager denne flotte pris. Den er en anerkendelse af deres mod til at dele så personlige og vigtige vidnesbyrd. Vores mål har været at fortælle universelle historier om flugt med udgangspunkt i den personlige beretning og i en historisk kontekst. Det er derfor en stor glæde for os som museum at opleve, at vores gæster bruger meget lang tid på at fordybe sig i formidlingen, når de besøger os. At modtage så vigtig en pris som Luigi Micheletti prisen, som en anerkendelse af det arbejde, er en meget stor ære.”

Billeder

Download
I FLUGT møder man flygtninge til alle tider fra lande som Rusland, Tyskland, Ungarn, Vietnam, Afghanistan, Syrien og Ukraine. Foto: Mike Bink
Download
Arkitekturen i FLUGT er skabt af BIG – Bjarke Ingels Group, og forener det oprindelige lazaret i flygtningelejren, Oksbøllejren med en ny svungen bygning i cortenstål. Foto: Rasmus Hjortshøj

Om FLUGT

• FLUGT – Refugee museum of Denmark åbnede i sommeren 2022.
  • Museet er tegnet af BIG – Bjarke Ingels Group.
  • Udstillingerne er udviklet i samarbejdet med Tinker Imagineers.
  • Med udgangspunkt i historien om de tyske flygtninge, der kom til Danmark efter Anden Verdenskrig, fortæller museet historien om flygtninge til alle tider.
  • Læs mere på www.flugtmuseum.dk

Følg pressemeddelelser fra FLUGT – Refugee Museum of Denmark

Flere pressemeddelelser fra FLUGT – Refugee Museum of Denmark

Siehe Bildstrecke: Ihre Majestät Königin Margrethe II. von Dänemark, der Vizekanzler der Bundesrepublik Deutschland Robert Habeck sowie Stararchitekt Bjarke Ingels weihen das Museum FLUGT ein, das Schicksale und Erzählungen von Flüchtlingen thematisi25.6.2022 18:33:16 CEST | Pressemeddelelse

Am Samstagnachmittag eröffneten Ihre Majestät Königin Margrethe II., der Vizekanzler der Bundesrepublik Deutschland Robert Habeck, Stararchitekt Bjarke Ingels sowie mehrere Minister aus Deutschland und Dänemark das Museum FLUGT – Refugee Museum of Denmark.

Architektur von Weltrang und ein neuer Museumsstandard – ein kleiner Ort an der dänischen Westküste weckt enormes internationales Interesse25.6.2022 03:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Ihre Majestät Königin Margrethe II. von Dänemark, der Vizekanzler der Bundesrepublik Deutschland Robert Habeck, drei Minister aus Deutschland und Dänemark sowie 300 geladene Gäste nehmen teil an der Eröffnung des Museums FLUGT – Dänemarks neuem internationalen Museum für Flüchtlinge, ihren Erzählungen und Schicksalen.