Sådan sparer du penge i skat, når du udlejer sommerhuset

Ferien sydpå er for mange enten udsat eller aflyst på grund af COVID-19, og det får danskerne til at kigge efter andre ferieformer i Danmark. For sommerhusejere, der ønsker at leje ud til de ferielystne danskere, kan et særligt fradrag gøre det mere attraktivt, påpeger PwC.
Per Ørtoft Jensen, partner og skatteekspert i PwC

Det skattefrie bundfradrag ved udlejning er på 41.800 kr om året. Det kræver dog, at udlejningen foregår gennem et bureau, der indberetter lejeindtægterne direkte til SKAT. Vælger man i stedet at leje sommerhuset ud privat, er bundfradraget på 11.500 kr.

“Bundfradraget betyder, at sommerhusejerne ikke betaler skat af de første 41.800 kr., de tjener på at leje sommerhuset ud, hvis det foregår gennem et udlejningsbureau.Om det kan betale sig at udleje via et bureau eller privat, må den enkelte ejer regne konkret på, idet bureauet jo tager en del af lejeindtægten, når udlejningen foregår gennem bureau ,” påpeger Per Ørtoft Jensen, skatteekspert og partner i PwC.

Han peger på, at selvom man beskattes af 60 % af de resterende indtægter som kapitalindkomst, vil det høje bundfradrag for mange være tilstrækkeligt højt i forhold til lejeindtægten, så skatteprocenten bliver nul eller i hvert fald på et ret lavt niveau.

Regnskabsmæssigt fradrag

Mange sommerhusudlejere benytter sig af den såkaldte bundfradragsregel, men man kan også benytte sig af det regnskabsmæssige fradrag:

“Det regnskabsmæssige fradrag er måske en smule mere kompliceret, men det kan efter omstændighederne godt betale sig,” siger Per Ørtoft Jensen og uddyber:

“Metoden kræver, at man foretager en regnskabsmæssig opgørelse af indtægter og udgifter, og i stedet for bundfradraget på 41.800 kroner og 40%-fradraget, betaler man skat af lejeindtægten, fratrukket udgifter til udlejning af sommerhuset.”

Særlige regler for rene udlejningssommerhuse

Hvis sommerhuset kun bliver brugt til at leje ud, og ejeren altså ikke bruger det privat, har man mulighed for at anvende virksomhedsordningen. Det kræver dog, at man igennem en aftale med et udlejningsbureau har fraskrevet sig muligheden for selv at bruge sommerhuset.

“De fradragsberettigede renter på lån i sommerhuset kan få en højere skatteværdi ved brug af virksomhedsordningen, og udlejningsoverskuddet kan opspares i ordningen, således at en del af skatten kan udskydes til senere år,” forklarer Per Ørtoft Jensen, som tilføjer, at man dog skal være opmærksom på, at sådan erhvervsmæssig udlejning af sommerhus kræver tilladelse fra Naturstyrelsen, hvilket som udgangspunkt sjældent gives.

Hvor meget kan man tjene?

Hvor meget man skal betale i skat af sommerhusindtægterne og dermed har mulighed for at tjene, afhænger af hvilken model man vælger samt ens øvrige indkomst- og fradragsniveau:

“Selv hvis man har lejeindtægter over den skattefri bundgrænse, gør 60% reglen, at den samlede skatteprocent stadig er meget lav. Man skal fx op på ca. 55-60.000 kr. i lejeindtægter for at ramme en effektiv skatteprocent på ca. 5 %. Og selv hvis man har lejeindtægter i 100.000 kr. størrelsesordenen, så er den effektive skatteprocent ofte kun på ca. 12 %. De præcise tal afhænger desuden af ens øvrige indkomst- og fradragsniveau,” slutter Per Ørtoft Jensen.

Per Ørtoft Jensen, partner og skatteekspert i PwC