Sådan kan dit valg af bolig påvirke din pensionstid

Når danskerne skal vælge, hvor i landet, de vil bosætte dig, har de reelt to mulige scenarier. De kan være fattige lønmodtagere og rige pensionister, eller rige lønmodtagere og fattige pensionister. De kan nemlig vælge mellem storbyen eller provinsen.

Der er mange overvejelser forbundet med et boligkøb. En af de ting, der især kan blive afgørende for fremtiden, er boligens beliggenhed. Hos Mybanker har man undersøgt, hvilken økonomisk forskel, der kan være, ved enten at bosætte sig i nærheden af en storby eller længere ude i provinsen.

For at belyse dilemmaet har Mybanker set på tre huse, der alle var til salg den 22. juni 2020.

De tre huse minder om hinanden, men ligger forskellige steder i landet. De er alle bygget mellem 2005 og 2008, de er mellem 155 og 165 kvm, har alle energimærke B, er bygget i mursten etc.

Det ene ligger i Værløse, det andet mellem Vejle og Horsens, og det sidste i Rødekro tæt på Åbenrå, Sydbank og det nye supersygehus:

Provinsen eller Storbyen

Vælger man at bosætte sig i eller i umiddelbar nærhed af en de store byer – i dette eksempel i Værløse, vil det være dyrt i ejerudgifter og renter på lån. Omvendt giver en løbende værdistigning en stor friværdi på sigt, som man kan nyde godt af, når man bliver pensionist.

Den anden mulighed er at bosætte sig ”på landet” – i dette tilfælde i Rødekro eller Ølsted. Det er billigt i ejerudgifter og renter på lån, men udsigten til værdistigninger er begrænset, og man ”sparer” derfor ikke friværdi op, som man kan leve af som pensionist.

Det store dilemma er derfor, om man vil være en fattig lønmodtager men rig pensionist i Værløse, eller en rig lønmodtager men fattig pensionist i provinsen?

Det bedste fra to verdener

Men hvad er så det bedste at gøre? Den avancerede løsning er at planlægge sit liv med tanke på ovenstående. En mulighed er at begynde med at købe en lejlighed i byen, mens man er ung og ikke har børn. Når man får børn, flytter man til provinsen, men beholder sin bolig i byen, som man lejer ud.

Gevinsten på boligen i byen er skattefri for altid, fordi man selv har boet der. Med dagens marked for udlejning af lejligheder kan man ligefrem få et månedligt overskud på udlejningen. På den måde får man værdistigningen i byen, og kan samtidig selv leve og bo billigt i provinsen. De 65.000 kr. om året i lavere udgifter til renter, skatter og afgifter kan man så bruge på familien. Hertil kommer billigere mekaniker, grænsehandel etc.

Kontakter

For mere information, kontakt Julie Sørensen, Presseansvarlig hos Mybanker, på jns@mybanker.dk eller tlf: 51 15 88 25.

Information om Mybanker A/S

Mybanker A/S