Mybanker A/S

Ny undersøgelse: Bankens rådgivning er afgørende for fastholdelsen af kunder

Del
Der er stor forskel på, hvordan kvinder og mænd vælger bank. Det viser en ny undersøgelse fra Mybanker. Hos kvinder er der mest fokus på god rådgivning, hvorimod mænds primære fokus er på pris og produkt. Ifølge eksperter stiller det særlige krav til bankerne.

Digitale bankskifter hitter som aldrig før. Men uagtet at mange funktioner i banken kan udskiftes med digitale alternativer, er der fortsat brug for gode rådgivere og personlig kundehåndtering i bankerne. 

En ny undersøgelse fra Mybanker viser nemlig, at det i høj grad er kompetent rådgivning og overskuelig betjening, der er afgørende for, hvor især de danske kvinder vælger at have bank. 

Undersøgelsen bygger på besvarelser fra mere end 6600 brugere hos Mybanker, og det er især de unge kvinder, sætter pris på kompetent og troværdig rådgivning. 71 procent af alle kvinderne under 25 år angiver, at adgangen til kompetent rådgivning er den vigtigste faktor, når de skal vælge bank. Til sammenligning er det kun 48 procent af mændene i samme aldersgruppe, der siger det samme. 

Hos mændene er der mere fokus på konkurrencedygtige produkter 77 procent af mændene under 25 angiver dette som den vigtigste faktor ved deres bankvalg. 

Den store forskel på kvinder og mænds giver anledning til en spændende udvikling i branchen, hvis man spørger Marlene Nørgaard, der er Administrerende direktør i Mybanker. 

”Det bliver interessant at følge hvilke pengeinstitutter, der formår at skabe en forretningsmodel og serviceform, der tilgodeser både de rationelle og relationelle behov”, siger hun.  

Kvinder vil ikke føle sig dumme

Især kvindernes ønske om at få adgang til kompetent rådgivning kommer ikke bag på Mette Reissmann, der er medstifter af og bestyrelsesmedlem i kvindeøkonomien. 

”Kvinder ønsker ikke at føle sig dumme, men det gør de ofte, når de skal tale om penge med deres rådgiver. De kan derfor risikere at “købe” overflødige produkter, for eksempel en konti, der ikke fremmer overblikket, men derimod gør det modsatte. Årsagen kan være, at kvinder er autoritetstro i forhold til rådgiveren, fordi der bruges ord og begreber om økonomi, som mange mennesker ikke lærer i skolen eller forstår”, siger hun. 

Derfor stiller kvindernes behov for rådgivning fortsat store krav til bankens arbejde, mener Mette Reismann, der kommer med følgende råd til bankerne: 

”Banken er en service-virksomhed, der skal leve af sine kunder. Det glemmer den nogle gange. En god bank bør tage afsæt i at kende kundens behov. Kend din kunde og tal til hende, så hun føler sig tryg og imødekommet. Og undlad oversalg af produkter”. 

Dårlig rådgivning får danskerne til at skifte bank

Og lige netop et øget fokus på rådgivningen, kan vise sig at gavne bankerne på flere områder. Selvom det især er de yngre kvinder der lægger vægt på kompetent rådgivning, når de vælger bank, så viser Mybankers undersøgelse samtidig, at 41 procent af de brugere, der har skiftet bank det seneste år, har gjort det, fordi de ikke var tilfredse med rådgivningen i deres tidligere bank. 

”Det er alfa omega for alle pengeinstitutter, at det er relevante på kundens præmis. Vinderne bliver dem, der har moderne forretningsmodeller og forståelse for fremtidens service-behov”, siger Marlene Nørgaard. 

Kontakter

Information om Mybanker A/S

Mybanker A/S
Folke Bernadottes Allé 5, 2. sal
2100 København Ø

70 20 72 32https://www.mybanker.dk/

Følg pressemeddelelser fra Mybanker A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Mybanker A/S

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye