Sådan bliver din bolig smartere i fremtiden

Vores boliger bliver stadig mere digitaliserede, men hvordan vil det udmønte sig i praksis?

Et fremtidsbillede med runde huse på elipseformede pæle og svævende biler. Det er meget muligt, at mange sci-fi-film viser fremtidens byer i en afart af det billede, men virkeligheden bliver sandsynligvis meget mere nær det, vi allerede i dag kan se ud ad vores vinduer:

”Det er jo ikke et blankt lærred, som fremtiden rykker ind på. Vi har en masse smukke, historiske og brugbare bygninger, hvor opgaven er at tilpasse dem de krav, som moderne mennesker har til deres bolig,” siger seniorøkonom Mikkel Alsø, EjendomDanmark.

De seneste år er der i ejendomsbranchen kommet et markant større fokus på, hvordan digitalisering og tekniske løsninger kan være med til at løfte en bolig – både for beboere, byrum og ejere.

”Det er de små detaljer, som vi allerede nu føler os trygge ved, der bliver til det almindelige. ”Sluk-alt”-knappen lyder måske ikke så revolutionerende i sig selv, men når de gennemtænkte løsninger bliver de typiske løsninger, vil det samlet gøre en stor forskel,” siger Mikkel Alsø.

Fra telefon til livsnerve

Der var engang, hvor en telefon kunne ringe og sende sms’er. Langsomt har den opslugt flere og flere funktioner, så den nu også er kontaktvejen til skolen, vores betalingskort, indgangen til det offentlige og bærende for nyhedsstrømmen.

”Vores boliger kommer helt klart til at flytte ind på vores telefoner i fremtiden med fx apps, der sender direkte besked til en vicevært, når radiatorerne ikke er helt rigtigt indstillet. Det bliver en ny måde at kommunikere på, og der er også en hel masse andre gevinster. Hvis administrator får en advarsel, når der pludselig er et stort vandforbrug eller en forhøjet fugtmåling i kælderen, kan problemerne blive løst meget hurtigere. Det vil gøre hverdagen mere smidig for dem, der bor i boligerne, og det vil klimamæssigt også være en gevinst, hvis energihuller kan blive lukket hurtigt,” siger Mikkel Alsø.

Desuden vil det være et plus for de mennesker, der bor i boligerne:

”For ejendomsbranchen er vores lejere det mest værdifulde, og derfor er det vigtigt, at ny teknologi bidrager til at gøre det at bo til leje til en endnu bedre oplevelse. Nye digitale løsninger kan være med til at hjælpe udlejerne med at tilbyde det bedste ”produkt”. Det kan være forbedrede vedligeholdelsesløsninger, hvor budgetter forudsiges eller med digitale services, der giver mere værdi end kvadratmeterne i sig selv. Det gør det til en oplevelse at bo til leje,” siger Mikkel Alsø.