Royal fødselsdag giver danskerne mere vild natur

Den danske natur har brug for hjælp. Derfor giver WWF Verdensnaturfonden med støtte fra danske fonde en helt særlig naturgave til danskerne. Det sker i anledning af organisationens præsident, H.K.H. Kronprinsessens, 50-års fødselsdag. Gaven består af fire store projekter, der genopretter naturområder, etablerer levesteder og giver en håndsrækning til en række fredede og sårbare danske dyrearter.
På optagelse med H.K.H. Kronprinsessen og Bo Øksnebjerg, WWF, ifm. kampagnen "Sammen for naturen". Foto af: Kongehuset

Den danske natur har brug for hjælp. Der er kun få procent rigtig vild natur tilbage, og mange arter er i hastig tilbagegang. Den udvikling ønsker WWF Verdensnaturfonden at vende. Derfor lancerer WWF Verdensnaturfonden i samarbejde med danske fonde fire naturprojekter rundt om i landet, der genopretter og bevarer danske naturområder, som bliver frit tilgængelige og dermed til glæde for alle danskere.

Projekterne er placeret på Knudshoved Odde i Sydsjælland, Geding-Kasted Mose ved Aarhus, Nationalpark Vadehavet og Spodsbjerg Havn på Langeland. Her får den truede sortterne, den fredede løvfrø og flere sjældne arter af sommerfugle og biller en ny chance i den danske natur, når de opdrættes og sættes ud i de nye levesteder.

De fire danske naturprojekter blev lanceret søndag aften i TV 2’s store fødselsdagsshow, hvor H.K.H. Kronprinsessen blev fejret. Her præsenterede skuespilleren Ghita Nørby og naturelskeren Sebastian Klein naturgaven til danskerne, der har en værdi på ca. 10 millioner - doneret af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Holch Povlsen Foundation og QATO Fonden.

”Naturen har altid været en vigtig del af mit liv. Ligeså kraftfuld naturen er - ligeså skrøbelig er den. Vi skal nyde naturen, men også passe på den og dens mangfoldighed. Jeg glæder mig over, at der i anledning af min 50-års fødselsdag igangsættes initiativer, der kan bidrage til at passe på naturen og de udsatte dyrearter. Jeg håber, det bliver til stor glæde for danskerne,” siger H.K.H Kronprinsessen.

”Danmarks hårdt pressede natur har virkelig brug for hjælp. Derfor er jeg begejstret for, at vi kan give den danske natur en stor ekstra håndsrækning med fire naturprojekter spredt ud over Danmark. Her vil WWF Verdensnaturfonden sammen med lokale partnere genoprette en række ødelagte naturområder og levesteder, der derefter bliver tilgængelige for alle danskere. På den måde får vi både mere og vildere natur i Danmark,” siger Bo Øksnebjerg, Generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, og fortsætter:

”Det stopper endda ikke her. En stor andel af Danmarks vilde arter er truede og i kritisk tilbagegang. I anledning af Kronprinsessens fødselsdag etablerer WWF Verdensnaturfonden derfor samtidig nye bestande af sjældne dyrearter, der i dag er i kritisk tilbagegang flere steder, og giver dem samtidig deres naturlige levesteder tilbage.”

De ni danske dyrearter, der får en tiltrængt håndsrækning med de nye naturprojekter er: Tre dagsommerfugle (markperlemorsommerfugl, okkergul pletvinge og brunlig perlemorsommerfugl), løvfrø, markfirben, sortterne, to sjældne biller (sort og grøn pragttorbist) samt danske fisk som fx torsken.

Naturgaven til danskerne markerer ikke kun H.K.H. Kronprinsessens fødselsdag, men er samtidig startskuddet til WWF Verdensnaturfondens ambition om at sætte endnu mere fokus på at genoprette den pressede danske natur.

”Alle har ret til fede naturoplevelser, og vi står netop nu i en afgørende fase for dansk natur. Danmark dumper i 17 ud af 19 internationale naturmål fastsat af FN, og 1.844 danske arter er truede, mens 389 allerede er uddøde. Det er alvorligt. Derfor vil vi skrue op for vores indsats i Danmark og sætte endnu mere fokus på at genoprette og bevare vild dansk natur og truede arter. Vi vil arbejde hårdt på at sikre den danske biodiversitet, så også fremtidige generationer kan få glæde af vores danske natur og mange plante- og dyrearter,” siger Bo Øksnebjerg.

Læs mere om de danske naturgenopretningsprojekter.

FAKTA OM DE FIRE NATURPROJEKTER:

Veterantræer og dagsommerfugle på Knudshoved Odde
Den 15 kilometer lange Knudshoved Odde på Sydsjælland giver en landskabsoplevelse, som man kun kan opleve ganske få steder i Danmark. Her vil WWF Verdensnaturfonden med støtte fra A.P. Møller Fonden bevare og genoprette unik natur samt genudsætte tre arter af dagsommerfugle og to biller.

Knudshoved Odde har en helt ekstraordinær naturværdi. Her finder man flere hundrede år gamle bøge- og egetræer, der er uerstattelige levesteder for hundredvis af danske arter. Området har tidligere været en af Danmarks artsrigeste sommerfugle- og billelokaliteter, men nu er en række ikoniske arter, især truede dagsommerfugle og biller, forsvundet, efterhånden som skov, skovenge og -lysninger er groet til.

A.P. Møller Fonden er den største enkelte bidragsyder til naturgaven til danskerne, og bevillingen sikrer,at WWF Verdensnaturfonden både kan bevare og genoprette et dansk landskab på Knudshoved Odde med en helt særlig naturværdi samt genudsætte forsvundne sommerfuglearter, der nu igen kan få plads til at udfolde sig blandt veterantræer og blomsterrige skovenge.

De tre sommerfuglearter, der sættes ud i naturen, er markperlemorsommerfugl, okkergul pletvinge og brunlig perlemorsommerfugl. Billerne er sort pragtorbist og grøn pragtorbist.

Fredede løvfrøer får leverum i mose ved Århus
I Geding-Kasted Mose nord for Aarhus genopretter WWF Verdensnaturfonden med støtte fra Holch Povlsen Foundation leve- og ynglesteder, der lever op til den totalfredede løvfrøs behov. Der etableres bl.a. rene solbeskinnede vandhuller. Samtidig opsættes stensætninger, udlægges grusbunker og der plantes vegetation, som bl.a. kan skabe gunstige forhold for det sjældne markfirben samt vilde bier. Der opdrættes og genudsættes løvfrøer i de nye vandhuller.

Løvfrøen var tidligere udbredt over det meste af Danmark, men gennem de sidste årtier er den blevet fordrevet fra de fleste af sine levesteder. Den danske bestand af løvfrøer er derfor gået stærkt tilbage. Løvfrøen er med sine cirka fire centimeter Danmarks mindste frø. Den er totalfredet, beskyttet ifølge EU’s såkaldte habitatdirektiv og har akut brug for velegnede ynglesteder.

Sortterner får redningsflåde ved Nationalpark Vadehavet
I samarbejde med Nationalpark Vadehavet udsætter WWF Verdensnaturfonden med støtte fra QATO Fonden kunstige redeflåder, der hjælper med at beskytte sortternens unger mod vind, svingende vandstande og fjender som gedde, odder og mink.

Sortternen har tidligere været en meget almindelig ynglefugl i Danmark. Man anslår, at der i gamle dage var flere tusinde ynglende sortternepar spredt i hele landet. Nu er der kun mellem 50 og 80 par tilbage i Danmark. Den beskedne bestand gør sortternen enormt sårbar overfor udsving i ynglesuccesen, og den er i akut fare for at forsvinde helt fra den danske natur. To tredjedele af den danske bestand yngler i Nationalpark Vadehavet.

Det er afgørende for sortternens fremtid i Danmark, at vi bevarer dens yngleområder og tilbyder den sjældne trækfugl optimale forhold til at yngle. Tidligere projekter i ind- og udland har vist, at terner, som yngler på redeflåder, i gennemsnit får flere unger på vingerne, end fugle i naturlige biotoper, og vi kan dermed booste bestanden.

Fiskebørnehaver i Spodsbjerg Havn
Fiskebestande i Bælthavet er kun en skygge af sig selv, og f.eks. torskebestanden er historisk lille. Der mangler ålegræs og stenrev, som kan beskytte fiskene i deres sårbare livsstadier og være en kilde til føde. WWF Verdensnaturfonden skaber levesteder til fiskene ved i Spodsbjerg Havn at installere biohuts, også kaldet fiskebørnehaver, hvor småfisk og fiskeyngel både kan finde skjul og føde.

Ved at bygge havne i fiskenes naturlige kystnære miljø har man fjernet noget af naturens kompleksitet, som er vigtige levesteder for fiskene. Med biohuts giver vi fiskene i Langelandsbælt mulighed for at finde føde og gemme sig fra større rovfisk. En biohut er et stålbur med en kerne fyldt med østersskaller, hvor hulrummene giver fiskene et helle og et spisekammer.

Med biohuts får fiskeyngel en chance for at overleve de første kritiske livsstader og bidrage til at øge fiskebestanden til gavn for naturen i Bælthavet og Langelandsbælt og alle andre, der nyder godt af den.

Brunlig perlemorsommerfugl. Foto: Ola Jennersten, WWF
Grøn Pragtorbist. Foto: Ola Jennersten, WWF
Løvfrø. Foto: Hartmut Jungius, WWF
Sortterner. Foto: Erni
Biohuts. Foto:  Remy Dubas, Ecocean
Biohuts. Foto: Remy Dubas, Ecocean

Pindsvinets levesteder forsvinder, men danskerne kan hjælpe dem25.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks pindsvin mangler levesteder, og det får dem til at søge ind i den bynære natur og i danskernes haver. I april og maj vågner pindsvinene fra vinterdvale, men med fem gode råd kan danskerne hjælpe de fredede dyr i egne haver. Bag rådene står WWF Verdensnaturfonden og pindsvineforsker Sophie Lund Rasmussen, der med støtte fra Nordea-fonden står bag Danmarks pindsvinetælling i august.