Robotindustriens næste milliardfirma hyrer investor som CEO

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift. Slagelsefirmaets investor, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO i virksomheden og bidrager dermed med erfaring fra en karriere på alle kontinenter som tidligere leder i Shell-koncernen. Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.

"Automatisering ligger lige for som en vigtig del af løsningen på f.eks. arbejdsmiljøproblemer. Derfor investerer jeg mine ressourcer i Cobot Lift; Det giver stor mening for mig at præge en samfundsudvikling, hvor vi fjerner masser af tons løftet ude på arbejdspladserne, hvor man stadig ser ansatte slæbe på 25 kilos sække. Rundt omkring i verden ser vi medarbejdere, der løfter helt op til 10 tons om dagen," siger Cobot Lifts nye CEO, Henrik Elm Gulløv.

Cobot Lift i Slagelse er netop blevet udpeget af Erhvervshus Sjælland som en af de 20 danske virksomheder, der kanopnå en milliardomsætning inden for de næste 10 år.Selskabets automatiserede vakuumløfter oplever nemlig et veritabelt gennembrud for sin alsidige teknologi både i industri og logistikbranchen.

At levere arbejdsglæde

Cobot Lift har håndplukket Henrik Elm Gulløv til at styre virksomheden sikkert gennem vækstfasen, nu hvor garagefirmaet for længst er forvandlet til en gazelle. Den nye CEO forlader brændstofbranchen til fordel for robotindustrien:

Olie er ikke fremtiden. Det er robotter til gengæld. Automatisering ligger lige for som en vigtig del af løsningen på f.eks. arbejdsmiljøproblemer. Derfor investerer jeg mine ressourcer i Cobot Lift; Det giver stor mening for mig at præge en samfundsudvikling, hvor vi fjerner masser af tons løftet ude på arbejdspladserne, hvor man stadig ser ansatte slæbe på 25 kilos sække. Rundt omkring i verden ser vi medarbejdere, der løfter helt op til 10 tons om dagen, siger CEO Henrik Elm Gulløv.

Pandemi øger behov for effektiv logistik

Cobot Lift er blandt andet i dialog med en række post- og logistikvirksomheder, som er udfordret på effektivitet og arbejdsmiljø, fordi coronapandemien markant har øget pakkemængden til et niveau, der gør hver dag til Black Friday. Her rammer Cobot Lift plet med sin løfteløsning, fordi den modsat andre robotløsninger fleksibelt kan håndtere ikke-standardiserede emner.

Det særlige ved Cobot Lifts produkter er, at de giver en cobot superkræfter: En UR10 robot fra Universal Robots får øget sin løfteevne fra 10 til 45 kilo. Cobot Lift kombinerer intelligensen fra en UR robot med styrken fra en vakuumløfter, så løsningen stadig er kollaborativ og ikke behøver afskærmning. Løsningen fylder så lige så lidt, som hvis den blev løst manuelt. Det giver industrien den store fordel, at der skal ændres meget lidt i deres produktionslinie for at automatisere nogle tunge løft.

Fra hype til gængs værktøj

Ifølge en rapport fra analysehuset Frost & Sullivan vil markedet for cobots, samarbejdende robotter, være vokset fra 6 milliarder i 2020 til 25 milliarder kroner i 2023. Den udvikling ser Niels Appel, Cobot Lifts advisory board medlem, allerede klare tendenser til på Cobot Lifts marked, hvor kunderne planlægger storskalaautomation frem for eksperimenterende cobotprojekter.

Antal opgaver og brancher, som Cobot Lift kan bruges til, er nærmest uendeligt. Den kan både erstatte de gammeldags og meget pladskrævende afskærmede palleteringsløsninger OG aflaste de ansattes, mens produktiviteten per kvadratmeter øges, påpeger Niels Appel.

Opbakning fra Danmarks robot-flagskib

Den globale interesse for Cobot Lifts løsning bliver stimuleret af selskabets partnerskab med Universal Robots i Odense via producentens platform UR+. Når brugere af UR’s cobots rammer loftet for løfteevne, rækker de ud efter Cobot Lift.

Henrik Elm Gulløv og hans team ser frem til at møde industrien i Skandinavien på Automatikmessen, der afholdes 8.-10. september i Brøndbyhallen. Cobot Lift er at finde på stand B1414.

Fra september 2020 tæller firmaet 10 medarbejdere. Det er mere end dobbelt så mange som i august 2020.

Fra september 2020 tæller Cobot Lift i Slagelse 10 medarbejdere. Det er mere end dobbelt så mange som i august 2020.

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Ekspansion: BILA køber REO-PACK8.9.2020 07:00:00 CESTNyhed

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.

Odense rykker topevent helt tæt på Europas robotinvestorer3.9.2020 12:02:00 CESTNyhed

Startups i Danmarks robothovedstad Odense har på blot 5 år tiltrukket sammenlagt 6 milliarder risikovillige kroner. Det vækker international opsigt, og derfor rykker det stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Nu kan de danske iværksættere ansøge om at pitche på Automatica.