Robotindustriens næste milliardfirma hyrer investor som CEO

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift. Slagelsefirmaets investor, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO i virksomheden og bidrager dermed med erfaring fra en karriere på alle kontinenter som tidligere leder i Shell-koncernen. Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.

"Automatisering ligger lige for som en vigtig del af løsningen på f.eks. arbejdsmiljøproblemer. Derfor investerer jeg mine ressourcer i Cobot Lift; Det giver stor mening for mig at præge en samfundsudvikling, hvor vi fjerner masser af tons løftet ude på arbejdspladserne, hvor man stadig ser ansatte slæbe på 25 kilos sække. Rundt omkring i verden ser vi medarbejdere, der løfter helt op til 10 tons om dagen," siger Cobot Lifts nye CEO, Henrik Elm Gulløv.

Cobot Lift i Slagelse er netop blevet udpeget af Erhvervshus Sjælland som en af de 20 danske virksomheder, der kanopnå en milliardomsætning inden for de næste 10 år.Selskabets automatiserede vakuumløfter oplever nemlig et veritabelt gennembrud for sin alsidige teknologi både i industri og logistikbranchen.

At levere arbejdsglæde

Cobot Lift har håndplukket Henrik Elm Gulløv til at styre virksomheden sikkert gennem vækstfasen, nu hvor garagefirmaet for længst er forvandlet til en gazelle. Den nye CEO forlader brændstofbranchen til fordel for robotindustrien:

Olie er ikke fremtiden. Det er robotter til gengæld. Automatisering ligger lige for som en vigtig del af løsningen på f.eks. arbejdsmiljøproblemer. Derfor investerer jeg mine ressourcer i Cobot Lift; Det giver stor mening for mig at præge en samfundsudvikling, hvor vi fjerner masser af tons løftet ude på arbejdspladserne, hvor man stadig ser ansatte slæbe på 25 kilos sække. Rundt omkring i verden ser vi medarbejdere, der løfter helt op til 10 tons om dagen, siger CEO Henrik Elm Gulløv.

Pandemi øger behov for effektiv logistik

Cobot Lift er blandt andet i dialog med en række post- og logistikvirksomheder, som er udfordret på effektivitet og arbejdsmiljø, fordi coronapandemien markant har øget pakkemængden til et niveau, der gør hver dag til Black Friday. Her rammer Cobot Lift plet med sin løfteløsning, fordi den modsat andre robotløsninger fleksibelt kan håndtere ikke-standardiserede emner.

Det særlige ved Cobot Lifts produkter er, at de giver en cobot superkræfter: En UR10 robot fra Universal Robots får øget sin løfteevne fra 10 til 45 kilo. Cobot Lift kombinerer intelligensen fra en UR robot med styrken fra en vakuumløfter, så løsningen stadig er kollaborativ og ikke behøver afskærmning. Løsningen fylder så lige så lidt, som hvis den blev løst manuelt. Det giver industrien den store fordel, at der skal ændres meget lidt i deres produktionslinie for at automatisere nogle tunge løft.

Fra hype til gængs værktøj

Ifølge en rapport fra analysehuset Frost & Sullivan vil markedet for cobots, samarbejdende robotter, være vokset fra 6 milliarder i 2020 til 25 milliarder kroner i 2023. Den udvikling ser Niels Appel, Cobot Lifts advisory board medlem, allerede klare tendenser til på Cobot Lifts marked, hvor kunderne planlægger storskalaautomation frem for eksperimenterende cobotprojekter.

Antal opgaver og brancher, som Cobot Lift kan bruges til, er nærmest uendeligt. Den kan både erstatte de gammeldags og meget pladskrævende afskærmede palleteringsløsninger OG aflaste de ansattes, mens produktiviteten per kvadratmeter øges, påpeger Niels Appel.

Opbakning fra Danmarks robot-flagskib

Den globale interesse for Cobot Lifts løsning bliver stimuleret af selskabets partnerskab med Universal Robots i Odense via producentens platform UR+. Når brugere af UR’s cobots rammer loftet for løfteevne, rækker de ud efter Cobot Lift.

Henrik Elm Gulløv og hans team ser frem til at møde industrien i Skandinavien på Automatikmessen, der afholdes 8.-10. september i Brøndbyhallen. Cobot Lift er at finde på stand B1414.

Fra september 2020 tæller firmaet 10 medarbejdere. Det er mere end dobbelt så mange som i august 2020.

Fra september 2020 tæller Cobot Lift i Slagelse 10 medarbejdere. Det er mere end dobbelt så mange som i august 2020.

Digitale mikroskoper effektiviserer på nye måder i fremstillingsindustrien 5.2.2021 11:58:24 CET | Pressemeddelelse

Den danske mikroskop-producent TAGARNO optimerer i flere og flere industrier med sine fleksible digitale mikroskoper. Fødevareproducenter bruger dem til at fjerne reklamationer og højne kvalitet. En frøproducent løser arbejdsmiljøproblemer. En elektronikproducent imødegår store afstande mellem fabrikker. Laboratorier mindsker risiko for smittespredning. I år gør TAGARNO det let for flere at komme i gang med digitale mikroskoper ved at tilbyde et mikroskop på abonnement frem for køb.

Turf Tank får 80 mio. kr. som brændstof til robotfirmaets internationale vækstraket2.2.2021 08:30:00 CET | Nyhed

EKF Danmarks Eksportkredit, Danske Bank og Vækstfonden engagerer sig solidt i den nordjyske robotsucces Turf Tank. 80 friske millioner kroner fra de tre parter samt de eksisterende ejere skal sikre, at Turf Tanks produktion af opstregningsrobotter kan holde trit med efterspørgslen. Robotterne bliver nemlig i stigende grad lejet frem for købt af kunderne. På trods af en sportsverden ramt af global pandemi, realiserede Turf Tank i 2020 en fordobling i solgte robotter sammenlignet med året før. Nu skal der gøres klar til fremtiden.

Robotløsning fra KEN HYGIENE SYSTEMS gør jobbet i sterilcentralen sundere6.1.2021 15:50:00 CET | Pressemeddelelse

Arbejdsmiljøet på sterilcentraler overalt i verden er fysisk belastende. For kroppen er det tungt og tidskrævende arbejde at skubbe vogne rundt og løfte racks med hospitalsinstrumenter ind og ud af desinficerende opvaskemaskiner. Medmindre de opslidende opgaver bliver automatiseret, så robotterne tager slæbet. Det har KEN HYGIENE SYSTEMS som de første i verden gjort. Virksomheden har opfundet løsningen AL10, som integrerer transportrobotter fra Mobile Industrial Robots i logistikken på en sterilcentral. Den patenterede løsning rammer plet på verdensmarkedet, fordi den imødegår en hel stribe udfordringer i sundhedssektoren: Pladsproblemer, støj, ensidigt gentaget arbejde, øget tidspres og travlhed i samfund med et stigende andel ældre.

15 lovende robotselskaber inviterer nye investorer ombord ved event i Europas robothovedstad3.12.2020 13:30:44 CET | Pressemeddelelse

Nye investorer får nu mulighed for at blive medejere af stærke robotteknologier, udviklet af 15 forskellige robotvirksomheder fra Danmark, Spanien, Schweiz, Polen, Sverige, Norge og Israel. Startups i robothovedstaden i Europa, Odense, har på blot 5 år tiltrukket mere end seks milliarder risikovillige kroner. I år får de lokale danske robotiværksættere selskab af virksomheder fra RobotUnion Super Stars; Der er tale om finalister fra det paneuropæiske robotaccelerationsprogram. Målet med Odense Investor Summit er matchmaking mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere mødes og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Sponsor for begivenheden er Vækstfonden, den danske stats investeringsfond.